Termenul limită pentru includerea la finanțare a școlilor fără autorizație sanitară a fost extins până pe 20 septembrie, potrivit unui comunicat al Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP).
Decizia a fost luată pentru a da posibilitatea unui număr cât mai mare de unități să demareze în acest an intervențiile de acest fel, ca urmare a faptului că sumele alocate cu această destinație nu au fost solicitate în integralitate. Este vorba de fonduri în valoare de 800.000.000 de lei, alocate prin Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL), reprezentând circa 66% din bugetul programului.
Astfel, din 3.471 de unități de învățământ eligibile, 381 sunt, în prezent, incluse la finanțare prin PNDL cu suma de 257.879.369,34 de lei (alocare financiară pe perioada 2016-2019) pentru lucrările necesare obținerii autorizației sanitare. Pentru alte 1.043 de unități de învățământ unitățile administrativ-teritoriale (uat) și prefecturile au comunicat că nu se solicită finanțare, pentru unul dintre următoarele motive: au obținut deja autorizația sanitară de funcționare, sunt în curs de obținere a autorizației sanitare de funcționare, unitățile de învățământ au fost desființate, gradul de deteriorare a clădirii determină ca unică soluție construirea unei noi unități de învățământ, clădirile nu se află în proprietatea uat, numărul scăzut de elevi, școlari și preșcolari a determinat comasarea unităților de învățământ. Restul de 2.047 sunt unități pentru care cererea de finanțare nu a fost depusă sau a fost depusă cu documentație incompletă.
„Alte 21 de unități de învățământ sunt, în acest moment, introduse la finanțare prin PNDL, cu alocație parțială în sumă de 10.720.860,00 lei, pentru perioada 2016-2019, pentru lucrări din altă categorie decât cele necesare obținerii autorizației sanitare de funcționare”, relevă sursa citată.
O primă analiză arată că principala cauză a slabei accesări a fondurilor disponibile este legată de capacitatea administrației locale. Unele primării, mai ales din mediul rural, fie au capacitate redusă de a pregăti proiecte, fie derulează lent procesul de pregătire a lor, fie au o altă prioritizare a solicitărilor de finanțare. Această problemă este întâlnită nu doar în cazul școlilor, ci în general pentru investiții în plan local, menționează MDRAP.
Guvernul va analiza în cel mai scurt timp măsuri pentru a sprijini autoritățile locale în pregătirea de proiecte, două posibile soluții fiind formarea de echipe centrale de asistență tehnică și dezvoltarea unor proiecte-tip, acolo unde este aplicabil.
„Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice urmează să finalizeze maparea stării tuturor unităților de învățământ din România (condiționalitate ex-ante pentru utilizarea fondurilor europene în domeniul educației). Rezultatul va fi accesul la date actualizate a stării infrastructurii din educație și a cauzelor acesteia”, amintește MDRAP.
Ministerul Dezvoltării, în parteneriat cu Ministerul Educației, au demarat la sfârșitul anului trecut un plan de acțiuni pentru finanțarea unităților de învățământ în vederea obținerii autorizațiilor sanitare de funcționare. Alocările sunt realizate în cadrul PNDL, gestionat de MDRAP.
Prima înștiințare către uat cu privire la posibilitatea de a depune solicitări de finanțare în acest scop a fost expediată de MDRAP în ianuarie, alte patru circulare fiind comunicate pe parcursul anului 2016.
Lucrările finanțate se referă la realizarea, extinderea, reabilitarea, modernizarea și dotarea unităților de învățământ preuniversitar, respectiv: grădinițe, școli generale primare și gimnaziale, licee, grupuri școlare, colegii naționale, școli profesionale, școli postliceale, unități de învățământ special de stat.