Premierul Dacian Cioloș a declarat vineri că, la două luni de la adoptarea primului pachet legislativ pentru simplificarea relației dintre cetățeni și administrația publică, se văd primele rezultate, subliniind totodată că reducerea birocrației este un proces de durată și ireversibil.
„La numai două luni de la adoptarea primului pachet pentru simplificare, începem să vedem primele rezultate: mai puține documente pe care oamenii trebuie să le aducă la instituții, mai puține drumuri la ghișee, mai puține cheltuieli. Reducerea birocrației este un proces de durată și, totodată, un proces ireversibil. Am încredere că, treptat, toate instituțiile vor înțelege importanța unei relații mai prietenoase cu oamenii și că relația dintre cetățeni și autorități va fi deveni una corectă, normală, egală”, a afirmat Cioloș, potrivit unui comunicat al Guvernului, remis vineri AGERPRES.
Sursa citată arată că măsurile de simplificare a relației dintre cetățeni și administrație adoptate de Guvern sunt în proces „avansat” de implementare la nivelul instituțiilor din administrația centrală.
Guvernul a discutat vineri în ședință un prim bilanț al pachetului legislativ care vizează simplificarea și debirocratizarea administrației publice în relația cu cetățenii.
„Demersurile pentru debirocratizare, incluse în acest pachet, includ acceptarea copiei după buletin prin email, eliminarea copiilor legalizate ale documentelor, furnizarea unor adrese de email pentru comunicarea electronică cu cetățenii, punerea la dispoziție a unor metode alternative de plată pentru serviciile publice, pe lângă plata în numerar la ghișeu”, amintește Guvernul.
Astfel, în ceea ce privește publicarea din oficiu a informațiilor și modelelor de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate, în format electronic, pe punctul de contact unic electronic, gestionat de Agenția pentru Agenda Digitală a României, s-a constatat lansarea noii platforme www.edirect.e-guvernare.ro.
În prezent, se stabilesc, cu fiecare minister în parte, metodele prin care vor fi publicate informațiile pe platformă și sunt desemnați administratorii care vor răspunde de publicarea informațiilor, din cadrul ministerelor.
Legat de eliminarea cerinței de depunere a copiilor legalizate după documente s-a evidențiat, ca exemplu de bună practică, eliminarea prin ordin al ministrului Educației, cerința copiilor legalizate de către școli.
„Măsura a fost implementată și de alte instituții: Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a transmis instrucțiuni în rețeaua consulară pentru eliminarea cerinței copiei legalizate; Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a implementat total obligația și și-a schimbat procedurile. Centralizarea la nivelul Cancelariei Prim-ministrului arată că trebuie modificate peste 400 de Hotărâri de Guvern pentru a elimina copiile legalizate la nivelul administrației centrale”, precizează Executivul.
Legat de solicitarea extrasului de pe cazierul judiciar de la unitățile de poliție competente cu acordul expres al persoanei, în cazul în care instituția sau autoritatea publică îl solicită, sursa citată menționează că MAI a informat unitățile de poliție în acest sens.
Ministerul Afacerilor Interne a trimis ministerelor o solicitare pentru a putea informatiza procedura de obținere a cazierului între instituții cu acordul persoanei iar Ministerul Muncii a întocmit formulare pentru manifestarea consimțământului.
În privința obligației folosirii cu precădere de mijloace electronice pentru comunicarea cu beneficiarii serviciilor publice dacă aceștia dețin o adresă de e-mail, sursa citată arată că Ministerul Justiției (MJ) a completat formularele proprii solicitând și e-mail-ul pentru a putea comunica astfel. Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) comunică electronic cu beneficiarii iar la Ministerul Muncii, în cazul solicitării indemnizațiilor pentru creșterea copilului, pot fi furnizate anumite informații via e-mail. În cadrul Ministerului de Externe, serviciile consulare sunt complet informatizate.
Potrivit Guvernului, MAE a implementat POS-uri la majoritatea misiunilor diplomatice, urmând instalarea și a altora, în luna septembrie.
ONRC definitivează un sistem de e-payment pentru plata prin mijloace electronice iar Ministerul Finanțelor Publice (MFP), prin Trezorerie, a introdus POS-uri la nivel de ghișee, urmând a fi introdusă facilitatea de plată online a taxelor și impozitelor.
„Din centralizarea la nivelul Cancelariei Prim-ministrului reiese că, în ceea ce privește serviciile publice furnizate de ministere și instituții subordonate, predomină în medie plata prin Trezorerie și numerar la locul furnizării serviciului. Ca măsură de eficientizare a furnizării serviciilor, trebuie diversificate modalitățile de plată puse la dispoziție, incluzând aici POS, plata numerar prin alte mijloace decât la Trezorerie, informatizarea Trezoreriei (proces preconizat a se încheia până în 2018), plata prin mobil”, anunță Executivul.
Guvernul precizează de asemenea că MAI a comunicat încă din luna iulie că taxele pentru eliberarea pașapoartelor, a permiselor de conducere și pentru alte servicii oferite de serviciile publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor pot fi acum achitate prin Internet Banking, virament bancar, mandat poștal sau în numerar, dar notează că „centralizarea finală arată că facilitățile electronice au fost utilizate de un număr extrem de mic de beneficiari”.
Pachetul de măsuri de simplificare a relației dintre cetățean și administrația publică a fost adoptat la finalul lunii iunie, actele normative care au pus bazele acestui proces fiind OUG 41/2016 și Memorandumul cu tema: ‘Măsuri de simplificare și de coordonare a procedurilor administrative din administrația publică centrală de specialitate’.