BCR a implementat Ordonanța de transpunere a Directivei 17 din 30 septembrie; documentul oferă clienților anumite drepturi

 

Banca Comercială Română (BCR) a implementat, începând din data de 30 septembrie, Ordonanța 52/2016 de adoptare în legislația românească a Directivei 17 privind creditele ipotecare, a declarat luni vicepreședintele pe retail al băncii, Dana Demetrian.

„Directiva 17 a fost transpusă în legislația națională prin Ordonanța nr. 52/2016 care a intrat în vigoare pe 30 septembrie 2016. Ordonanța nu are caracter retroactiv, băncile rămân responsabile în identificarea unor soluții sustenabile pentru clienți. (…) Ordonanța va acorda clienților informații corecte și complete care pot fi comparabile de la o bancă la alta. BCR a implementat Ordonanța încă din data de 30 septembrie ora 00:00”, a explicat luni Dana Demetrian.

Potrivit acesteia, Directiva 17 se aplică împrumuturilor garantate și oferă clienților anumite drepturi. Dintre măsurile principale prevăzute de Directivă și, implicit de Ordonanța 52, reprezentantul BCR a menționat obligația băncilor de a informa clienții cu privire la variațiile de curs valutar și de dobânzi.

Totodată, actul normativ prevede limitarea dobânzilor penalizatoare în caz de restanță, eliminarea dobânzii penalizatoare de la momentul începerii executării silite și eliminarea comisionului de rambursare anticipată, inclusiv pentru creditele cu dobândă fixă. Până acum, pentru creditele cu dobândă fixă, banca putea percepe un comision de 1% din suma rămasă de plată (sau 0,5% pentru rambursarea în ultimul an de derulare). Pentru creditele cu dobândă variabilă, comisionul de rambursare anticipată a fost eliminat odată cu intrarea în vigoare a Ordonanței 50/2010.

În ceea ce privește măsurile pre-contractuale, acestea prevăd, potrivit reprezentantei BCR, standardizarea ofertelor de credite garantate, astfel încât clienții să beneficieze de oferte transparente și complete, având posibilitatea de a le compara și a o selecta pe cea mai bună dintre acestea. Totodată, potrivit noilor reglementări, evaluarea imobilului se va realiza de către evaluatori membri ANEVAR, dar nu va fi obligatoriu ca aceștia să fie agreați de bancă, ci clientul poate opta pentru un evaluator independent.

Astfel, reprezentanții BCR au prezentat, în contextul directivelor UE privind serviciile financiare, și soluțiile oferite de bancă propriilor clienți de credite pentru reducerea costurilor.

Potrivit datelor băncii, aproximativ 200.000 de clienți au beneficiat de aceste programe, începând cu 2009, prin refinanțări, restructurări sau ajustări de costuri.

„O relație onestă între bancă și client duce la găsirea unor soluții sustenabile și la o dezvoltare constructivă pentru ambele părți. Ne-am asumat 10 angajamente cheie, iar rezultatele se traduc în beneficii clare pentru clienți: transparență, protecție, educație, costuri reduse”, a explicat Dana Demetrian.

Potrivit acesteia, volumul creditelor care au beneficiat de reduceri de costuri, în perioada menționată, se ridică la 4,5 miliarde de lei.