MENCȘ lansează în dezbatere un document de politică publică privind combaterea segregării școlare

 

Ministerul Educației anunță lansarea în dezbatere publică a unui document de politică publică privind combaterea segregării școlare.

Într-un comunicat transmis joi AGERPRES, MENCȘ apreciază ca prioritare creșterea calității serviciilor educaționale în unitățile de învățământ preuniversitar din România, monitorizarea fenomenului de segregare școlară, respectiv adoptarea unor instrumente de prevenire și combatere a acestui fenomen.

„Segregarea este una dintre cele mai dure forme de discriminare pe care, din păcate, școala românească a recunoscut-o doar parțial în ultimii ani. Acum e nevoie de mai mult, pentru că efectele inechităților creează clivaje din ce în ce mai mari. Astăzi propunem o foaie de parcurs pe educație care să combată segregarea școlară și să promoveze calitatea învățării în toate școlile din România. Sunt măsuri care nu vizează doar susținerea drepturilor omului, în sensul restrâns al termenului, ci pune accent și pe valorizarea diferențelor culturale, încurajarea relației școală-părinte, educație incluzivă sau creșterea stimei de sine”, declară ministrul Educației, Mircea Dumitru, citat în comunicat.

El invită toți actorii interesați de o educație mai bună să participe la dezbaterea acestei propuneri, astfel încât principiile și măsurile enunțate să răspundă nevoilor reale.

„Angajamentul meu este acela de a determina sistemul educațional românesc să valorifice diferențele pentru împlinirea fiecărui adult”, subliniază ministrul Educației.

Conform comunicatului, în documentul supus dezbaterii publice, Ministerul Educației propune o serie de obiective și măsuri strategice pentru prevenirea și eliminarea oricărei forme de segregare școlară din unitățile de învățământ preuniversitar, indiferent de criteriul de segregare: etnie, performanțe școlare, statutul socio-economic al familiilor, mediu de rezidență, dizabilitate, cerințe educaționale speciale.

Printre acestea se regăsesc completarea/ modificarea cadrului legislativ privind desegregarea școlară în România, creșterea calității serviciilor educaționale în școlile din România, formarea cadrelor didactice din unitățile de învățământ preuniversitar segregate identificate la nivel național și dezvoltarea unor măsuri complementare de prevenire și combatere a discriminării sau segregării școlare în unitățile de învățământ. Termenele de realizare/ implementare a acestor obiective, alături de alți parteneri guvernamentali și din societatea civilă, sunt prevăzute pe intervalul de timp cuprins între octombrie 2016 și august 2018.

Sugestiile și propunerile privind proiectul MENCȘ pot fi trimise pe adresa de email corina.ceama@edu.gov.ro în perioada 6 — 17 octombrie.

Potrivit MENCȘ, elaborarea proiectului are la bază rezultatele conferinței cu tema „Desegregare și incluziune socio-educațională a copiilor romi, prin combaterea rasismului și asigurarea calității educației”, organizată de Ministerul Educației la sfârșitul lunii mai 2016.