Conducerea Poștei Române a avansat sindicatelor două variante de majorări salariale, în acord cu prevederile legislative și ținând cont de situația financiară a companiei, însă protestul salariaților a adus pierderi companiei de 4,5 milioane de lei, în doar câteva ore, a precizat, vineri, într-un comunicat de presă, Compania Națională ‘Poșta Română’ (CNPR).
„Compania Națională Poșta Română nu a ignorat nicio clipă solicitările angajaților și a căutat cele mai bune soluții, în acord cu prevederile legislative și ținând cont de situația financiară a companiei. Sindicatelor le-au fost avansate, miercuri, două variante de majorări salariale, astfel: o grilă de majorare cuprinsă între 60 de lei și 200 de lei, și o altă grilă cuprinsă între 60 de lei și 140 de lei. Ambele, cu aplicare de la 1 ianuarie 2017”, conform sursei citate.
Compania susține că ambele variante de majorare vizează 22.303 salariați, mai exact pe cei cu salarii cuprinse între 1.250 de lei și 2.202 lei.
„Prima variantă se concentrează pe angajații cu cele mai mici salarii, care vor beneficia de cea mai mare creștere. Astfel, factorii poștali cu salarii de 1.269 de lei vor putea primi, în plus, 200 de lei. O majorare de 60 de lei vor primi cei cu salarii de 2.202 lei. Cea de-a doua variantă presupune o creștere mai uniformă a salariilor, în cadrul căreia primii angajați vor primi 140 de lei, iar cei cu veniturile cele mai mari din schema vizată vor primi 60 de lei. În acest moment, decizia aparține partenerilor sociali”, a menționat CNPR.
În legătură cu protestul salariaților din Poșta Română, instituția precizează că acestea se află „în afara cadrului legal” și că „a afectat semnificativ activitatea operatorului național de servicii poștale”.
„Încetarea lucrului în oficiile poștale se răsfrânge asupra activității întregii companii și are urmări grave pe mai multe paliere, începând cu scăderea drastică a încasărilor. În doar câteva ore de protest, Poșta a pierdut 4,5 milioane de lei. De asemenea, trimiterile poștale întârziate obligă compania la plata unor despăgubiri și penalități. Blocarea activității va duce la pierderea contractelor din care compania își obține veniturile atât de importante pentru menținerea locurilor de muncă. Din 2014, odată cu instalarea unei noi echipe de management, s-au depus eforturi considerabile pentru oprirea risipei și pentru creșterea veniturilor companiei. Astfel, 2014 a fost primul an de profit al Poștei Române, după cinci ani de pierderi. Anul 2015 a adus un profit operațional de 6,8 milioane de lei. Rezultatul net a fost afectat de amenda Consiliului Concurenței pentru activități din 2011 și contestată în instanță. De asemenea, compania a înregistrat, în primele șase luni ale acestui an, un profit net de 4 milioane de lei”, relevă comunicatul citat.
Instituția adaugă că noua echipă de management nu a preluat conducerea companiei într-un moment de prosperitate financiară, ci într-un moment de insolvență iminentă.
„Aceasta a fost evitată și s-a reușit încheierea unor parteneriate care să dezvolte portofoliul Poștei Române în segmentul cel mai profitabil, respectiv cel al coletăriei. Rezistența unei mari părți a angajaților și a sindicatelor în fața noilor evoluții ale pieței aduc deservicii majore companiei. Veniturile oricărei companii nu pot fi crescute doar prin acțiunile managerilor, ci prin implicarea tuturor angajaților. Îndemnăm partenerii sociali să dea dovadă de responsabilitate în acțiunile lor și cerem realism din partea angajaților care trebuie să înțeleagă că orice acțiune a lor se îndreaptă, în final, împotriva clienților”, menționează CNPR.
Angajații din Poșta Română au continuat vineri protestele, după ce, cu o zi înainte, peste 15.000 de persoane din mai mult de 1.000 de subunități poștale, au oprit lucrul, a declarat pentru AGERPRES secretarul general al Sindicatului Lucrătorilor Poștali din România (SLPR), Ionel Oțelea.
De asemenea, aceștia au pichetat miercuri dimineață, începând cu ora 10:00, sediul central al companiei, nemulțumiți de propunerile venite din partea conducerii companiei, care condiționează majorările salariale de concedieri. Ulterior în cursul zilei de miercuri aceștia au intrat la negocieri cu directorul companiei, Alexandru Petrescu.
În data de 27 septembrie, SLPR a organizat o acțiune de protest solicitând majorarea salariului cu 200 de lei. Aceștia au amenințat cu încetarea lucrului la începutul lunii noiembrie în cazul în care cererea lor nu va fi soluționată. Majorarea salarială solicitată de 200 de lei brut însemna un efort pentru companie de 5 milioane de lei lunar.
Poșta Română, companie națională înființată conform Legii 31/1990, nefiind o instituție publică, este deținută de statul român, prin Ministerul Comunicațiilor și pentru Societatea Informațională (MCSI), în proporție de 75%, și Fondul Proprietatea (FP) în proporție de 25%. Compania deține cea mai mare rețea de distribuție la nivel național, însemnând peste 80% din totalul subunităților poștale care operează, în prezent, în România. Peste 19 milioane de locuitori beneficiază de serviciile Poștei Române și peste 7,5 milioane de adrese sunt acoperite de rețeaua poștală proprie.
Poșta Română rămâne compania cu cea mai mare cifră de afaceri din acest sector de activitate, dar și cel mai mare angajator din România, cu puțin peste 25.000 de angajați.