Asociația Română de Literație, în parteneriat cu Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Universitatea Tehnică „Gh. Asachi” și Romanian American Foundation, organizează în perioada 31 martie – 1 aprilie 2017, la ora 15.30, în Aula Universității Tehnice „Gh. Asachi”, Conferința internațională „Reducerea analfabetismului funcțional prin dezvoltarea competențelor de literație”. În cadrul evenimentului conferențiază prof. dr. Christine Garbe de la Universitatea din Koln, Germania, prof. dr. William Brozo – George Mason University, USA și prof. Ragnar Solheim – expert literație, Norvegia.
Conferința își propune să aducă în atenția mediului academic, dar și a practicienilor și decidenților politici una dintre cele mai grave probleme ale sistemului educațional – analfabetismul funcțional.
Aproape 40% dintre elevii de 15 ani sunt analfabeți funcțional, spun testele PISA, iar acest lucru înseamnă că acești tineri nu vor putea funcționa în societate, lucru ce ne va afecta pe noi toți. Problema analfabetismului funcțional necesită o abordare multi-sistemică, cu implicarea instituțiilor, statului, a societății civile și a mediului economic.
Conferința își propune abordarea temei din trei perspective:
- Perspectiva instituțională – prin alocuțiuni și prezentări ale reprezentanților din minister, inspectorate, școli;
- Perspectiva societății civile prin reprezentanții organizațiilor ce activiează în domeniul educației;
- Perspectiva internațională prin reprezentanții UNICEF, SUA, Germania și Norvegia.
La finalul conferinței se va elabora un document cu idei, propuneri, recomandări care pot contribui la reducerea analfabetismului funcțional. Conferința este una dintre activitățile proiectului Reading To Learn – proiect complex care abordează formarea profesorilor în domneiul literație, cu scopul de a îmbunătăți practica educațională de la clasă.
Prezența oficialilor de rang înalt de la nivelul Ministerului Educației Naționale, Institutului de Știintele Educației, mediului academic universitar, inspectoratelor, dar și prezența invitaților din SUA, Germania, Norvegia și Republica Moldova reprezintă premise importante care să conducă către soluții și idei inovatoare de îmbunătățire a procesului de predare – învățare și a rezultatelor elevilor, dar și către propunerea unei politici publice în domeniul alfabetizării funcționale a elevilor.