Breaking News

Caramitru, despre sentimentele Prințului Charles față de România: E o dragoste adevărată și profundă

Prințul Charles nutrește o dragoste adevărată și profundă față de România, consideră directorul Teatrului Național din București, Ion Caramitru.

„E o dragoste adevărată și profundă — faptul că și-a cumpărat case țărănești, faptul că sprijină agricultura de tip biologic, cum se numește acum, faptul că ajută cu burse, că a întreținut Fundația care s-a numit Mihai Eminescu Trust și acum fundația care-i poartă numele — Prințul de Wales, faptul că vine atât de des… Deci asta e a doua vizită oficială, dar între cele două au fost nenumărate vizite private. La câteva dintre ele am participat și eu”, a declarat vineri Caramitru, la finalul vizitei Prințului Charles la TNB.

El a dezvăluit că Prințul Charles i-a mărturisit că l-a impresionat Mănăstirea Stavropoleos.

„Mi-a povestit scurt, acum la ieșire, despre Biserica Stavropoleos, pe care a vizitat-o și care l-a impresionat foarte mult. Dar a fost, știu, ieri, la Muzeul Satului, unde lucrurile sunt excepționale. A văzut, cred, tot ce era de văzut în București, la modul prețios și semnificativ. Mi se pare o vizită extrem de bine organizată”, a spus Caramitru.

Acesta a menționat că, la TNB, Prințul Charles a vizitat ”foaierul Sălii Mari, Sala Mare, Atelierul de tâmplărie, un decor montat în Sala Pictură, foaierele care sunt transformate în galerii de artă și a intrat prin zona pe unde intră și artiștii în Sala Studio”.

„A fost o vizită de un ceas, foarte, foarte plină. (…) Ce s-a întâmplat în Teatrul Național timp de un ceas? În afară de vizita imobilului și a sălilor importante, a asistat la un spectacol, care a avut o durată de 35 de minute, în care am putut aduce alături artiștii tineri ai teatrului cu momente diferite din mai multe spectacole, cu Dan Puric, împreună cu trupa lui, care a făcut un moment de step, cu formația lui Emy Drăgoi, cu mine spunând ceva în engleză — Sorescu și Eminescu, cu Anca Sigartău care a cântat românește, cu cei trei tineri artiști angajați ai Teatrului Național — protagoniști ai spectacolelor ActOrchestra și ”Angajare de clovn”. Spectacolul a avut succes, Alteța Sa Regală ne-a mulțumit pentru ce a văzut”, a arătat Ion Caramitru.

Directorul TNB a rememorat momentele când, în 1997, în calitate de ministru al Culturii care dorea crearea unui program național de restaurare a monumentelor, a decis să-l invite în România pe Prințul Charles, amintindu-și că acesta pledase împotriva distrugerii satelor românești de către Ceaușescu.

„M-am gândit ce putem aduce spre România în vederea creării unui program național de restaurare a monumentului. (…) Am vorbit cu ambasadorul englez la București de atunci, eu am spus că ar fi momentul să-l putem invita (n.r. — pe Prințul Charles), dat fiind că noi încercăm să reconstruim ce s-a distrus. Mi-a spus că e o bună idee. I-am făcut scrisoare de invitație, a semnat-o președintele Constantinescu, a fost trimisă, în două săptămâni am primi răspuns pozitiv și pe canale diplomatice că va veni undeva în ’99, ceea ce era peste doi ani. Era cam târziu. În orice caz, s-a schimbat data și a sosit în România prima oară în noiembrie 1998 și l-am invitat și a vizitat Sibiul și o bună parte din bisericile fortificate din zonă. (…) A venit la București, a văzut la Teatrul Național spectacolul lui Dan Puric, (…) a vizitat Palatul Mogoșoaia, a cunoscut oameni, am stat de vorbă, i-am dăruit ouă încondeiate de care s-a îndrăgostit și albume cu monumentele României. (…) De atunci, ați văzut, venirea dânsului în România este din ce în ce mai semnificativă”, a precizat Caramitru.

Totodată, directorul TNB a dezvăluit că a existat „un moment strategic”, când Guvernul României a hotărât să facă Parcul Dracula la Sighișoara, idee neagreată de Prințul Charles.

„A fost și un moment strategic, pot să-l spun acum, când Guvernul României a hotărât să facă Parcul Dracula la Sighișoara, care abia intrase pe lista UNESCO, a venit special la Sighișoara în vizită privată. Și am fost împreună cu dânsul atunci și mi-a spus că a vorbit cu președintele Iliescu atunci la telefon și că i-a spus că nu e o bună idee, la care președintele i-a spus că și el crede la fel. Numai că ideea n-a fost părăsită. Abia mai târziu, când UNESCO a intervenit în mod definitoriu, s-a oprit acest proiect nefericit”, a amintit Ion Caramitru.