Breaking News

Năstase: Vrem să simplificăm manualele școlare, să eliminăm lucrurile redundante care le încarcă

Ministerul Educației Naționale (MEN) este într-un proces de reevaluare a programelor școlare și a manualelor, urmărindu-se simplificarea acestora, prin eliminarea tuturor lucrurilor redundante care le încarcă foarte mult, a declarat marți ministrul Pavel Năstase.

„Am anunțat cu ceva timp în urmă un proces de reevaluare a programelor școlare și care va ajunge evident până la nivelul manualelor, vrem să simplificăm aceste manuale în sensul bun al cuvântului, adică nu vrem să renunțăm la conținutul din manuale care setează foarte bine pe zona de competențe, care a stat la baza realizării acestor manuale, dar vrem să eliminăm toate lucrurile redundante care încarcă foarte mult aceste manuale”, a precizat Năstase, la o dezbatere privind politicile pentru tineret și o mai mare implicare a acestora în luarea deciziilor care îi privesc.

El a adăugat că, într-o perspectivă apropiată, va fi pus la punct un sistem care presupune resurse educaționale deschise, urmând ca ele să fie publicate pe o platformă online și să devină „bun public”.

„Există un organism internațional care licențiază aceste materiale, astfel încât noi, ministerul, să putem plăti drepturi de autor celor care le produc inițial, ministerul să preia și să licențieze aceste materiale ca fiind deschise, deci asta înseamnă că pot fi folosite atât de către elevi, cât și de către profesori, de oricine”, a afirmat ministrul.

Cât privește manualele pentru clasa a V-a, Năstase a spus că se așteaptă ofertele din partea editurilor.

„În momentul de față avem licitație, este publică pe site-ul de licitații publice și așteptăm ofertele din partea editurilor”, a arătat Năstase.

O altă problemă ridicată în cadrul dezbaterii organizate de Ministerul Tineretului și Sportului a fost cea referitoare la abandonul școlar și la un proiect pe care MEN împreună cu UNICEF l-a aplicat în județul Bacău, cu rezultate „foarte bune”.

„E o problemă abandonul școlar. În cadrul ministerului avem, spre exemplu, un proiect organizat împreună cu UNICEF în județul Bacău, care a dat rezultate foarte bune și pe care îl vom extinde, vom încerca chiar la nivel național să extindem aceste bune practici. E foarte greu, pentru că fiecare copil care abandonează școala este un caz aparte care are factori de influență. Unii se aseamănă cu ceilalți, dar foarte multe lucruri — dacă vreți putem să vorbim pe orizontală de niște factori care se repetă—, dar din punct de vedere uman, psihologic, fiecare copil care abandonează școala este un caz special și trebuie tratat în mod special. Lucrul acesta s-a întâmplat în proiectul despre care vorbeam mai înainte și încercăm să învățăm, chiar mâine vom avea o discuție cu UNICEF pe această temă”, a menționat ministrul.

În intervenția sa, secretarul de stat în Ministerul Muncii Adrian Dobre a spus că premisele de a intra atât cu piața de formare profesională cât și cu cea educațională în mileniul III sunt foarte bune, grație legii salarizării unitare.

„Dacă până acum în România vorbeam de performanța profesorilor și din orașe, dar mai ales din mediul rural și profesorii spuneau că sunt plătiți foarte prost, iată că, începând din acest an și din anul viitor, aceste premise se schimbă și dascălii, prin noua lege a salarizării unitare, vor intra într-o normalitate din acest punct de vedere. După acel moment vom putea să le cerem să livreze calitate în sistemul educațional, pentru că dacă până acum scuza era că nu au cum să ofere calitate la banii cu care sunt plătiți, acum această scuză va dispărea”, a afirmat Dobre.

Cât privește tinerii care merg în străinătate să lucreze, el a spus că problema cu care se confruntă cei care au absolvit un curs de formare profesională ține de competențele practice pe care ei le pot demonstra pentru a obține un loc de muncă în afara granițelor țării și nu de recunoașterea unei diplome.

„Nu cred că problema este faptul că merge cu o diplomă de formare profesională și pleacă cu ea în afară și e recunoscută. Până la urmă, competențele lui sunt cele care sunt recunoscute în afară. Problema este că trece printr-un curs de formare profesională și nu poate imediat, după finalizarea acestui curs, să se așeze la o masă sau la un banc de lucru și să producă în mod efectiv valoare. Cred că asta este problema, nu că merge cu o diplomă în afară”, a subliniat Dobre.

În cadrul conferinței, reprezentanții tinerilor, asociații studențești, de elevi și tineret sindical au ridicat, printre altele, o serie de întrebări referitoare la aplicarea gratuității privind transportul pe calea ferată, noua lege a internshipului sau abandonul școlar.