Aproximativ 150 de elevi și studenți din toată țara participă, în Parlament, timp de trei zile, la o simulare a procesului decizional a forului legislativ, aceștia urmând să învețe cum să scrie și să modifice un proiect legislativ.
„Parlamentul reprezintă puterea poporului. Aici în Parlament sunt reprezentanții poporului. Nu ne reprezentăm niciunul dintre noi, cei care ne așezăm în băncile acestui Parlament, pe noi, ci de fiecare dată sau cel puțin așa ar trebui îi reprezentăm pe cei care ne-au trimis în Parlament și sigur reacțiile noastre să fie potrivite așteptărilor oamenilor care ne-au trimis aici”, le-a spus tinerilor senatorul PSD Ecaterina Andronescu, prezentă la festivitatea de deschidere care s-a desfășurat, vineri, în sala de plen a Camerei Deputaților.
Ea le-a vorbit participanților despre alegerea parlamentarilor, arătând că sistemul de vot uninominal a adus în Legislativ pe cei care aveau resurse și „câteodată nu suficientă pricepere”.
„Parlamentul a avut mai multe abordări de-a lungul anilor. La un moment dat s-a spus că nu este bine să se voteze liste, ci este bine să intre în Parlament oameni care sunt aleși în colegii uninominale. (…) După câțiva ani s-a renunțat la această formulă pentru că, din păcate, această alegere pe colegii a adus în prea mare măsură în Parlament pe cei care aveau și resurse și poate, câteodată, nu suficientă pricepere”, a susținut senatorul PSD.
În opinia sa, prin revenirea la alegerea pe liste, „se adaugă și responsabilitatea partidelor în alcătuirea listelor și aceasta ar trebui să se manifeste prin acoperirea tuturor domeniilor profesionale”.
Ecaterina Andronescu le-a explicat tinerilor traseul legislativ al unei legi și s-a referit la procedura angajării răspunderii Guvernului pe o lege sau pe un pachet de legi, arătând că aceasta este „cea mai nefericită dintre situațiile cu care se poate confrunta Parlamentul”.
Ea spus că, din păcate, actuala lege a învățământului a fost o lege care a intrat în vigoare prin angajarea răspunderii Guvernului și obiectivul este o lege nouă.
„A necesitat o mulțime de amendamente, de corecturi prin inițiative legislative sau prin ordonanțe, în așa fel să nu stresăm sistemul, să poată funcționa normal. În acest moment, din acest punct de vedere, avem o lege a educației care este atât de cârpită încât este greu să te descurci în modul în care ea gestionează sistemul. (…) De aceea unul dintre obiectivele mai multor instituții (…) este acesta — de a încerca să găsim o formulă de a dezbate public, mult mai mult decât s-a întâmplat cu precedenta lege, o lege nouă”, a explicat Andronescu.
Tinerii au fost împărțiți pe grupuri parlamentare, respectând proporția din Parlamentul României, și în cinci comisii de specialitate pentru a discuta și modifica propunerile legislative selectate din domeniile democrație, stat de drept și bună guvernare. Inițiativele legislative vor fi dezbătute, apoi, în plen, de tineri.
Proiectul „Simularea Parlamentului României” (simPRO) este organizat de Camera Deputaților, Societatea Europeană pentru Justiție, Societatea Studenților Universității București (SSUB), Asociația JUNII și se află la cea de-a cincea ediție.