Breaking News
Sedinta comuna a Senatului si Camerei Deputatilor, in Bucuresti, miercuri, 4 noiembrie 2009. Guvernul propus de premierul desemnat Lucian Croitoru, format din 14 ministri, doar doi dintre ei cu aviz favorabil din partea comisiilor de specialitate, incearca, miercuri, sa obtina votul de investitura din partea Parlamentului, insa un rezultat favorabil acestuia este putin probabil. BOGDAN MARAN / MEDIAFAX FOTO

Camera Deputaților: Proiectul de lege privind RCA – adoptat

Camera Deputaților a adoptat, marți, cu 226 voturi ”pentru”, 25 ”împotrivă” și 4 abțineri, proiectul de lege privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie.

Potrivit articolelor adoptate, persoanele fizice sau juridice care au în proprietate vehicule supuse înmatriculării sau înregistrării în România, precum și tramvaie au obligația să se asigure pentru cazurile de răspundere civilă ca urmare a prejudiciilor produse prin accidente. Excepțiile sunt persoanele fizice și juridice care utilizează vehicule exclusiv în scopul antrenamentelor, curselor, întrecerilor sau raliurilor, organizate legal. Pentru riscurile ce derivă din aceste activități, proprietarii de vehicule sau organizatorii competiției se pot asigura facultativ.

Textul prevede că tariful de referință — prima de asigurare cu caracter orientativ determinată pe baza datelor statistice de la nivelul pieței de asigurări RCA — va fi calculat pe baza unei formule. Tariful de referință se calculează semestrial de către o societate cu expertiză recunoscută în domeniu, contractată de Autoritatea de Supraveghere Financiară, după formulă, și se publică de ASF, au stabilit deputații.

Alte texte adoptate prevăd că, în calculul tarifului de primă, asiguratorii RCA pot folosi criterii de risc, indici de încărcare, coeficienți de majorare și corecție ori alte instrumente de ajustare a tarifelor stabilite prin reglementări ale ASF.

Criteriile de aplicare pentru sistemul bonus-malus sunt cele prevăzute în reglementările ASF. Clasa bonus-malus poate lua în calcul istoricul șoferului.

Asiguratorul are obligația să informeze asigurații cu privire la modul de calcul al primei de asigurare. Asiguratorii RCA și intermediarii de asigurări RCA sunt obligați să informeze asigurații cu privire la încetarea contractului RCA și la posibilitatea de reînnoire a acestuia cu 30 de zile înainte.

Personalul care efectuează constatarea daunelor este avizat de ASF. Un asigurat cu risc ridicat se poate adresa Biroului Asiguratorilor Auto din România (BAAR) pentru formularea unei oferte de asigurare, calcularea acesteia urmând să pornească de la tariful de referință.

Persoana prejudiciată are dreptul să înainteze o cerere de despăgubire către asiguratorul RCA sau către propriul asigurator RCA în cazul decontării directe, în cazul producerii unui risc acoperit prin asigurarea RCA sau către BAAR, în cazul producerii unui risc acoperit de acesta.

Proiectul introduce sistemul decontării directe între asiguratorii RCA. Potrivit amendamentelor, decontarea directă este aplicabilă la îndeplinirea condițiilor referitoare la faptul că accidentele auto se produc pe teritoriul României, vehiculele implicate sunt înmatriculate în România, prejudiciile sunt exclusiv asupra vehiculelor și ambele vehicule implicate au asigurare RCA valabilă.

Un amendament adoptat permite proprietarilor de mașini să obțină despăgubiri dacă își repară automobilul accidentat în orice service, în afara sistemelor de referință propuse inițial de Autoritatea de Supraveghere Financiară.

De asemenea, deputații au stabilit că utilizarea de piese contrafăcute în efectuarea de reparații auto a devenit infracțiune.

Camera Deputaților este for decizional.