Cele două noi aeronave Boeing 737 achiziționate de TAROM anul acesta și intrate în operare în luna iunie au generat deja un profit de aproape 1,1 milioane de dolari, iar deciziile comerciale luate în ultimul timp au generat o majorare progresivă a numărului de pasageri transportați lunar până la un plus de 4% în august 2017 față de august 2016, a declarat, miercuri, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, în plenul Parlamentului.
„La începutul anului, am achiziționat două aeronave Boeing 737 Seria 800 New Generation, cu o configurație de 189 de locuri. Aeronavele au fost preluate în leasing operațional pentru o perioadă de 10 ani. ‘Sarmizegetusa’ și ‘Marea Unire’ sunt deja în uz. Acestea au intrat în operare în luna iunie și au generat deja un profit de circa 1,1 milioane de dolari. Cu un consum redus de combustibil și costuri de întreținere reduse, cele două noi aeronave vor acoperi în timp pierderile cauzate de deciziile comerciale anterioare, cum ar fi scoaterea din uz a celor două Airbus-uri A310, fără a le înlocui imediat. Deciziile comerciale din acest an au generat o majorare progresivă a numărului de pasageri transportați lunar până la un plus de 4% în august 2017, față de august 2016. Acest rezultat nu este suficient, dar este un pas spre normalitate”, a spus Cuc, răspunzând acuzațiilor aduse de către parlamentarii PNL și USR care au semnat moțiunea simplă intitulată „Infrastructura de transport a României sub domnia intereselor PSD. Deziluzie, demagogie și descurajare”.
Răzvan Cuc a dat asigurări că are un plan concret pentru redresarea companiei, iar efectele politicilor comerciale ale actualei echipe de la TAROM vor fi vizibile începând cu sezonul de iarnă 2017-2018.
„Obiectivul meu, așa cum am spus, este redresarea companiei și, da, chiar am un plan concret de redresare și de eficientizare a acestei companii, motiv pentru care acum discutăm despre o reorganizare la compania TAROM. Acest brand național de țară trebuie cu orice preț revitalizat. Spre exemplu, în anul 2010, pierderea a fost de peste 332 milioane de lei. Toate aceste rezultate negative au fost acoperite de resursele financiare din conturile bancare ale companiei. Rapoartele inițiale fac tabloul real în care se afla compania”, a menționat șeful de la Transporturi.
Potrivit acestuia, în prezent se analizează activitatea Direcției Comerciale din companie și va fi demarat procesul de reorganizare, cu scopul creșterii performanței.
„Deși moțiunea critică situația de la TAROM, niciun ministru din partea PNL, ajuns la Transporturi, nu s-a preocupat să facă un proces de acest fel în companie. Domnilor parlametari ai Opoziției, criticați situația de la TAROM, însă nu țineți cont că deciziile comerciale din anul 2016 au generat o pierdere în medie de 16% a numărului de pasageri transportați și scăderea veniturilor în 2017, comparativ cu 2016. Tot din cauza viziunii proaste a guvernărilor de anul trecut s-au anulat rute, s-au pierdut sloturi istorice, precum Geneva sau Dubai, și s-au generat cheltuieli suplimentare prin despăgubiri pentru pasageri și pierderi de pasageri în anul 2017. Vă sunt străine toate acestea? Nu ar trebui să vă fie, doamnelor și domnilor parlamentari de la PNL și USR!”, le-a spus parlamentarilor din Opoziție, Răzvan Cuc.
Acesta a subliniat că deciziile comerciale din anul 2016 impuse pentru anul 2017 au făcut ca, în primele trei luni ale anului curent, TAROM să înregistreze o pierdere de aproximativ 75 de milioane de lei.
„Încercăm să salvăm compania, suntem interesați să achiziționăm și aeronave de lung curier, așa cum spuneam, și să redeschidem rute importante precum China, Canada sau SUA. Anul 2017 este momentul „T zero” al companiei, moment de la care trebuie proiectate greșelile istorice care au fost făcute în toți acești ani. TAROM a pierdut constant pasageri și rute în favoarea competiției. Acestea sunt efectele unei strategii incoerente și fără fundamentare. Reiterez că, pentru a putea ajunge la un break-even, trebuie proiectate toate măsurile acum istorice luate de predecesori. Rezultatele financiare actuale ale companiei TAROM sunt influențate de politica comercială și prognoza nerealistă a conducerii companiei din anii anteriori. Așa cum știți toți, efectele politicilor comerciale ale actualei echipe vor fi vizibile începând cu sezonul de iarnă 2017-2018. Din cauza flotei învechite, în lipsa unei strategii de uniformizare a flotei, a achizițiilor necentralizate și a contractelor încheiate anterior, încă din 2001 s-a generat o creștere considerabilă a cheltuielilor de operare. Deciziile comerciale din anul 2016 impuse pentru anul 2017 au făcut ca, în primele trei luni ale anului curent, TAROM să înregistreze o pierdere de aproximativ 75 de milioane de lei”, a arătat ministrul.
Deputații PNL și USR, care au semnat moțiunea intitulată „Infrastructura de transport a României sub domnia intereselor PSD. Deziluzie, demagogie și descurajare” îi solicită premierului Mihai Tudose să-l demită pe ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, și cer luarea unor măsuri în acest domeniu.
Moțiunea inițiată de cele două formațiuni politice este dezbătută, miercuri, în plenul Camerei Deputaților. Textul a fost citit de deputatul PNL, Marius Bodea.
AGERPRES