Prof. dr. Camelia Gavrilă, președintele Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport din Camera Deputaţilor, atrage atenţia asupra importanței sociale a burselor școlare, subliniind că pentru o bună calitate a educației este nevoie de o viziune coerentă, resurse umane bine pregătite, investiții în infrastructura educațională, o abordare curriculară modernă, dar și o preocupare constantă pentru accesul tinerilor (elevi, studenți, adulți chiar) la formele de educație solicitate pe piața muncii, dar și la traseele pe care tinerii și le doresc, potrivit vocațiilor și aspirațiilor acestora. „Participarea elevilor şi studenţilor la procesul de instruire și educație implică mult mai multe eforturi materiale decât simplul acces în unitatea de învăţământ sau distribuirea gratuită a unor materiale didactice. În special în cazul învăţământului superior, cheltuielile pe care familia parentală le are de suportat de-a lungul unui an de studiu sunt consistente și dificile, limitând accesul unora dintre absolvenţii de liceu la continuarea studiilor. Drept consecinţă, din cauza unor asemenea obstacole materiale, învăţământul superior pierde studenți buni, după cum și societatea este lipsită constant de aportul unor potențiali specialiști bine pregătiți”, afirmă prof. dr. Camelia Gavrilă, într-un comunicat de presă. Din aceste motive, susţine preşedintele Comisiei pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport din Camera Deputaţilor, statul îşi manifestă preocuparea pentru elevii şi studenţii proveniţi din familii cu venituri precare, prin acordarea de burselor sociale. Acestea sunt acordate familiilor al căror venit lunar nu depăşeşte, pentru fiecare dintre membrii acesteia, salariul minim pe economie, bursele sociale reprezintând, în cele mai multe dintre cazuri, singura soluţie pentru ca elevii şi studenţii aflaţi într-o asemenea situaţie să poată continua ciclurile de studiu şcolar sau universitar. În acest sens, este de părere prof. dr. Camelia Gavrilă, creșterea cuantumului burselor în corelație cu diferite contexte financiare și economico-sociale trebuie să reprezinte o prioritate și a bugetului viitor, o modalitate de a menține elevii în școală și studenții în facultăți. „Considerăm că accesul elevilor în învățământul liceal sau profesional de calitate depinde major de existența unor burse care pot acoperi cheltuielile, dar și de o consiliere adecvată pentru carieră, printr-o orientare școlară și profesională avizată și responsabilă. Dacă bursele de studiu răsplătesc rezultatele şcolare foarte bune, cele de merit, dar, mai ales, cele de performanţă, se constituie într-o categorie de recompense mult mai greu de obţinut. Astfel, pentru a accede la o bursă de merit, nu este suficientă doar performanţa şcolară, aceasta trebuie sa fie dublată de rezultate semnificative obţinute în desfășurarea unor activităţiextracurriculare, iar accesul la bursele de performanţă, numite şi burse de excelenţă, presupune obţinerea unuia dintre locurile situate pe podiumul olimpiadelor şi concursurilor naţionale organizate sub egida Ministerului Educaţiei Naţionale”, declară deputatul. În acest sens, prof. dr. Camelia Gavrilă subliniază importanţa votului final pentru modificarea și completarea Legii nr. 235/2010 pentru acordarea burselor de merit olimpic internațional. Astfel, nivelul bursei de merit olimpic pentru locul I reprezintă echivalentul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată la data acordării acestei burse. În spiritul firesc și corect al ierarhizării valorice pentru locurile II, III și mențiuni internaționale se acordă 75%, 50% și, respectiv, 25% din salariul de bază minim brut pe țară. În semn de apreciere a rezultatelor profesorilor care pregătesc elevi și studenți olimpici, dovedind competență, pasiune și dedicație, legea prevede premii care vor fi stabilite anual de către Ministerul Educației Naționale și integrate în bugetul ministerului cu responsabilitate financiară constantă. Reprezentând, atât prin cuantumul, cât şi prin prestigiul pe care îl conferă posesorului, cea mai râvnită bursă din sistemul naţional de educaţie, Bursa Meritul Olimpic se acordă doar acelor elevi şi studenţi care au obţinut rezultate remarcabile (locurile I, II, III și mențiune) la olimpiadele şcolare internaţionale şi poate fi păstrată pe toată durata studiilor, cu condiţia păstrării sau îmbunătăţirii performanţei care a făcut posibilă acordarea acesteia. Preşedintele Comisiei pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport din Camnera Deputaţilor subliniază totodată faptul că o măsură deosebită şi cu un impact social imediat este reprezentată de acordarea burselor studenţeşti pe durata întregului an calendaristic, indiferent de natura acestora. De asemenea, tot din acest an, studenţii beneficiază de gratuitate pe mijloacele de transport între localităţi. Pentru anul în curs, Ministerul Educaţiei Naţionale a alocat pentru plata burselor studenţeşti o sumă totală de 567.270 mii lei, ceea ce a reprezentat o creştere de aproximativ 388 milioane lei comparativ cu anul precedent. „Este de la sine înţeles că, în construcţia bugetară aferentă anului 2018, Ministerul Educaţiei Naționale trebuie să includă în proiectul de buget sumele aferente menţinerii în continuare a acestor măsuri, iar pe agenda Parlamentului României tema în discuție trebuie să fie prioritară în continuare”, a precizat prof. dr. Camelia Gavrilă. În concluzie, sistemul de burse, analiza periodică și adaptarea acestora la contextele actuale economico-sociale, corelarea cu elemente de suport și protecție socială, în sensul egalității de șanse și al unui principiu pedagogic esențial al accesului egal la o educație de calitate, includerea preocupării pentru stimularea performanței și pregătirea responsabilă a specialiștilor – toate acestea reprezintă un segment important al politicilor destinate educației, formării profesionale și problematicii tineretului, a menţionat, în încheiere, deputatul ieşean. (Edmond Macri)