Ministrul Educaţiei, Valentin Popa, a declarat joi că învăţământul este obligatoriu, iar toţi elevii care finalizează clasa a VIII-a, indiferent de nota de la Evaluarea naţională, trebuie să ajungă în clasa a IX-a.
„În primul rând, trebuie să precizez că avem un învăţământ obligatoriu, toţi elevii care finalizează clasa a VIII-a trebuie să ajungă în clasa a IX-a. Undeva. Într-adevăr, analizăm, ca în fiecare an, situaţia liceelor care nu au o rată bună de succes la … Nu ne propunem să le închidem, sub nicio formă, sigur că trebuie să încercăm să motivăm profesorii, să motivăm elevii pentru a învăţa mai bine. Dar eu sunt de principiul că mai bine să avem elevul la şcoală, să stea în clasă, decât să închidem şi să îl trimitem în spaţiul public. (…) Admiterea în clasa a IX-a se face după medie, este foarte important ca aceşti copii să rămână în sistemul de educaţie. Nu avem voie să îi uităm undeva sau să nu îi admitem undeva. Astăzi au suficiente locuri pentru a alege un liceu profesional sau un învăţământ dual”, a spus Popa, întrebat ce măsuri a luat în privinţa liceelor cu rată de promovare zero, în care se intră în continuare cu ultima medie de 2 sau 3.
Ministrul Educaţiei a adăugat că atât la nivelul elevilor, cât şi la nivelul părinţilor există încă o mentalitate „că fiecare trebuie să ajungă la facultate” şi se gândesc că o cale uşoară este cu liceul teoretic, de aceea nu aleg liceele profesionale sau tehnice.
„Nu vom putea face aceste lucruri peste noapte, va trebui cu toţii să lucrăm în acest sens. Vom ajunge foarte curând cu salarii pentru meserii mai mari decât cele pentru locurile de muncă care necesită studii superioare, foarte curând, pentru că piaţa reglează. (…) Nu putem forţa copiii să se ducă într-un liceu sau în alt liceu. În această privinţă pot să mărturisesc că la Consiliul Consultativ s-a discutat şi problema de a limita prin hotărâre de Guvern numărul de locuri la licee teoretice. Nu cred că societatea este pregătită pentru aşa ceva – să le limităm. Dar am aflat cu această ocazie, dintr-o prezentare a Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei că statistic, în momentul de faţă, avem aproximativ 50% dintre elevi în clase din licee profesionale şi tehnice, inclusiv duale. 50% – 50% nu este un lucru chiar rău, nu poate fi pus în categoria greşelilor. Oare cât ne-am propune să avem? 50% în licee teoretice, 50% în licee tehnice şi profesionale este ok”, a menţionat Popa. AGERPRES