Studiu: Pasagerii români îşi doresc autocare moderne, dar şi mai multe opţiuni de la operatori

Pasagerii români îşi doresc o flotă modernă de autocare, mai multe opţiuni de operatori, confort crescut şi dotări moderne, arată cel mai recent studiu nivel naţional despre piaţa de transport de persoane din România, prezentat joi de FlixBus, compania care opererează cea mai mare reţea de autocare interurbane din Europa. FlixBus operează curse internaţionale din România către 15 ţări europene. „Ţinând cont de faptul că nu existau studii la zi despe piaţa naţională de transport de persoane, am luat decizia să derulăm un studiu pe această temă”, a declarat joi, într-o întâlnire cu presa, Artemie Bilevici, project manager FlixBus, coordonator al studiului. Respondenţii studiului realizat de compania de cercetare MKOR Consulting sunt persoane care au călătorit cu autocarul în România în ultimul an, cel puţin o dată sau de două ori. Dintre aceştia, 74% călătoresc cu autocarul câteva ori pe an sau mai des. Mai mult, una din cinci persoane călătoreşte de cel puţin câteva ori pe lună pe distanţe mai lungi de 100 km (19%). În acest context, 80% dintre românii care obişnuiesc să meargă cu autocarul pe distanţe lungi în România preferă acest mijloc de transport în detrimentul altora. Autoturismul personal este preferat de 55% dintre respondenţi, în timp ce alternativa de transport de pasageri pe cale ferată este preferată de doar 43% dintre aceştia. 12% dintre români aleg avionul pentru călătoriile mai lungi de 100 de km, în timp ce doar 6% optează pentru serviciile de car-sharing. ”FlixBus consideră că autoturismul personal rămâne cel mai important competitor pentru autocar, iar datele colectate de pe piaţa din România ne confirmă această idee”, a mai precizat Artemie Bilevici. Potrivit studiului, toate grupele de vârstă analizate au înregistrat procente similare. Dintre cei care preferă să călătorească cu autocarul pe distanţe lungi, tinerii (18-29 ani) şi seniorii (54-64 ani), locuitori ai marilor oraşe sunt cei care îşi manifestă cu precădere preferinţa de a călători cu autocarul atunci când parcurg distanţe mai lungi, în ţară. Totuşi, persoanele tinere cu venituri mici, care locuiesc în oraşe mici sau localităţi din zona rurală, în special din zona Sud-Muntenia obişnuiesc să călătorească cel mai frecvent. Cei mai mulţi dintre respondenţi (37%) aleg să se deplaseze cu autocarul pentru că sunt atraşi de preţ, comparativ cu alte mijloace de transport. Motive precum lipsa altor alternative de transport (31%), accesibilitatea (31%) şi gradul de confort (30%) au o importanţă similară pentru respondenţi. Orarul de circulaţie a fost menţionat de 29% dintre ce cei care optează pentru acest mijloc de transport. La polul opus, factorii cel mai puţin invocaţi de pasageri sunt: siguranţa (19%), politica de bagaje favorabilă (10%) şi sustenabilitatea (5%). Întrebaţi de accesul pe care îl au la oferta din partea operatorilor de transport, datele arată că pentru 2 din 10 români nu există cu adevărat posibilitatea de alege operatorul de transport, aceştia fiind obligaţi să accepte condiţiile de preţ şi calitate oferite de o singură companie. Mai mult, locuitorii oraşelor mici şi ai zonelor rurale sunt cei mai limitaţi în ceea ce priveşte alternativele de transport: aproape 3 din 10 au acces la un un singur operator de transport cu autocarul. ”Crearea unui mediu competitiv sănătos este esenţial pentru a oferi consumatorilor servicii de calitate. Faptul că 2 din 10 persoane care călătoresc cu autocarul pentru a ajunge dintr-un oraş în altul al ţării au o singură opţiune de ofertă de transport cu autocarul la dispoziţie, poate afecta nivelul de calitate al serviciilor, pe de o parte, şi preţul călătoriilor, pe de altă parte. Credem că infrastructura de transport de persoane din România trebuie să continue să se dezvolte, iar serviciile de transport rutier pot fi încă îmbunătăţite”, a declarat Corina Cimpoca, fondator MKOR Consulting. Dintre cei care optează pentru autocar pentru a se deplasa pe distanţe lungi, mai mult de un sfert (26%) îşi doresc modernizarea flotei: autocare mai noi, cu dotări moderne (aer condiţionat, prize pentru telefon, WiFi şi TV). Confortul, curăţenia şi mediul ambiental sunt aspecte care ar trebui îmbunătăţite, din perspectiva a 21% dintre cei care obişnuiesc să călătorească cu autocarul. Dintre aceştia, o mare parte îşi doresc un număr mai mare de locuri. Aproape un sfert dintre respondenţi fac referire la aspecte ce ţin de curăţenia generală a autocarului, dar şi la crearea unui ambient plăcut pentru călătorie (în special muzică ambientală). Cei mai mulţi dintre cei care călătoresc cu autocarul folosesc Google (51%), ori accesează site-urile agenţiilor de transport (36%) şi ale autogărilor (32%). 53% dintre respondenţi spun că preferă să-şi achiziţioneze biletul la momentul realizării călătoriei. Dintre aceştia, 80% folosesc mijloace clasice de achiziţionare (direct de la şofer, de la autogară sau agenţie) şi doar 20% apelează la metode online. În cazul celor care aleg să-şi achiziţioneze biletele cu cel puţin o zi înainte de realizarea călătoriei se folosesc atât de modalităţile de plată online (46%) cât şi de cele clasice (54%). ”Studiul arată că există un potenţial foarte mare pentru creşterea pieţei de transport de persoane. Mulţi dintre pasageri consideră că este nevoie de îmbunătăţir (modernizarea flotei, confort şi condiţii mai bune sau mai multe opţiuni de călătorie şi operatori de transport). Nu doar FlixBus, ci întreaga piaţă de transport rutier de persoane din România are numai de câştigat dacă va pune în centru consumatorul şi nevoile sale. Astfel, orice schimbări ale legislaţiei trebuie să pornească de la consumator”, a mai declarat Artemie Bilevici. Studiul a fost derulat prin metoda sondajului de opinie online, pe un eşantion de 1.067 respondenţi cu vârste cuprinse între 18-64 ani, care obişnuiesc să călătorească cu autocarul pe rute interne interjudeţene, cel puţin de 1-2 ori pe an. (sursa: www.news.ro)