Raed Arafat a prezentat premierului Viorica Dăncilă raportul cu privire la sistemul 112

Secretarul de stat în MAI Raed Arafat a declarat miercuri că a prezentat premierului Viorica Dăncilă raportul cu privire la sistemul 112, elaborat de comisia interministerială, raport care cuprinde 14 măsuri pe termen scurt, mediu şi lung ce urmează a fi implementate.

“Am avut ocazia acum să prezint doamnei prim-ministru raportul şi concluziile finale, raportul va fi făcut public integral. În raport a fost analizată situaţia actuală a serviciului 112, a dispecerizării şi problemei localizării. A fost analizată implementarea sistemului AML, Advanced Mobile Location, dar în concluzia noastră, după implementarea acestui sistem nu trebuie să ne oprim, pentru că este nevoie şi de alte sisteme complementare să fie implementate în viitor. Au fost stabilite 14 măsuri la finalul raportului, împărţite pe termene, termen scurt, până în 12 luni, termen mediu, care este între 12 luni şi 36 de luni şi termen lung, până la 60 de luni.(…) Măsurile pe termen scurt – îmbunătăţirea cadrului legislativ pentru urgentarea sistemului de localizare, a fost deja realizat un proiect de ordonanţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea OUG 34/2008 privind organizarea şi funcţionarea sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă şi a OUG 111/2011 privind comunicaţiile electronice, precum şi nota de fundamentare a fost realizată. De mâine ele vor fi supuse dezbaterii publice şi pot suferi modificări”, a menţionat Arafat în cadrul unei conferinţe de presă la Palatul Victoria.

El a spus că în cadrul ordonanţei sunt regăsite şi aspecte referitoare la cartele prepay.

“A fost făcută o analiză pe primele şase luni ale acestui an de către STS, din cele 47,70% apeluri non-urgente efectuate în cursul celor şase luni, 52,86% au fost abuzive, iar 81% din cele abuzive au fost realizate de pe cartele prepay, unde nu s-a putut identifica apelantul sau proprietarul cartelei. În ordonanţă, referirea la cartelele prepay este doar în contextul apelării numărului 112, numai când se apelează 112 atunci furnizorul de telefonie mobilă divulgă numele şi datele proprietarului cartelei prepay, aşa este prevăzut în ordonanţa de urgenţă propusă în raport.

Alte măsuri propuse în raportul lui Arafat sunt: încheierea unui protocol de colaborare cu Google, testarea şi ulterior operaţionalizarea soluţiei finale de localizare de tip AML (timp maxim de implementare pe plan naţional – 8 luni), reconfigurarea infrastructurii de către operatorii de telefonie mobilă în colaborare cu STS, promovarea aplicaţiei apel 112 dezvoltată de către STS în februarie 2019, astfel încât ea să funcţioneze ca o măsură temporară până la implementarea AML, promovare care se va face de toate instituţiile pentru a fi descărcată de cât mai mulţi oameni.

“Printre măsurile pe termen mediu avem continuarea implementării conceptului de dispecerate integrate şi formare continuă a dispecerilor, constituirea şi încadrarea a două centre de formare, Bucureşti şi Mureş, pentru formarea formatorilor şi a dispecerilor. Este o măsură începută deja, centrele există, s-au făcut primele pregătiri de formatori, urmează să continuăm pregătirea printr-un program finanţat din fonduri europene. În următoarea perioadă sunt prevăzuţi 650 de dispeceri pe partea situaţiilor de urgenţă. Trebuie să se completeze şi cu dispecerii pentru Poliţie şi de la 112 care vor participa la aceste pregătiri.(…) Ţinta noastră este să ajungem la dispeceri profesionişti, care pot să ducă orice apel cap-coadă fără să îl transfere, fără să trebuiască să solicite alte agenţii să intervină în apel, având în dispecerate experţi care pot să vină în sprijin la nevoie. O altă măsură este finalizarea implementării proiectului de modernizare a sistemului 112. S-a vorbit de licitaţia care este în curs, este responsabilitatea STS şi ce dorim este ca licitaţia să se finalizeze cât mai rapid şi există aceste premise şi să înceapă implementarea care va dura până în maxim 36 de luni”, a afirmat Arafat.

Alte măsuri menţionate de acesta sunt îmbunătăţirea şi armonizarea procedurilor de cooperare şi gestionare a apelurilor pentru situaţii deosebite şi implementarea altor tehnologii complementare de localizare.

“AML este prima tehnologie, poate cea mai accesibilă la acest moment şi care există în 12 ţări europene, dar şi în alte ţări neeuropene, nu este suficientă pentru că această tehnologie are limitările ei. Nu este o soluţie 100% garantată, chiar dacă este implementată complet în ţară are limitări, de la tipul terminalului telefonic, la unde se află persoana respectivă, dacă are acoperire GPS, cât durează apelul telefonic. Altă măsură este instituirea unui mecanism de verificare periodică a acurateţei şi a gradului de încredere a informaţiei de localizare. După ce este implementat sistemul, acest sistem trebuie să fie continuu auditat şi îmbunătăţit şi verificat dacă funcţionează la parametrii doriţi”, a spus Arafat.

Printre măsurile pe termen lung, secretarul de stat a amintit: extinderea dispeceratelor integrate la nivel regional, pregătirea, formarea continuă a dispecerilor, derularea procesului de integrarea a tuturor agenţiilor specializate în dispeceratele unice, armonizarea continuă a legislaţiei incidentă sistemului 112 cu măsurile ce urmează să fie adoptate la nivelul Uniunii Europene. AGERPRES