Artiştii şi lucrătorii din sectorul cultural contestă schema de ajutor anunţată în urmă cu câteva zile de Ministerul Culturii, considerând că susţine evenimentele care urmează să aibă loc şi nu ajută acest sector să depăşească impasul financiar în care se află acest domeniu de la începutul pandemiei.
Reprezentanţii fiecărei ramuri artistice au susţinut acest aspect în cadrul conferinţei de presă „Industria de spectacol – între ignorare şi ignoranţă”, susţinută joi, online, printre aceştia numărându-se Tudor Chirilă, Ada Solomon, Daniel Klinger.
„Ne aflăm aici pentru a semnala eşecul negocierilor, eşecul discuţiilor dintre cei mai mulţi reprezentanţi ai sectorului cultural afectaţi de restricţiile impuse în perioada de pandemie, negocieri pe care le-am purtat cu autorităţile încă din luna noiembrie. Suntem toţi actori ai acestei industrii de spectacole, industrii culturale, respectiv artişti, firme de tehnică-suport în industria de spectacole, lucrători în industria de spectacole şi organizatori de evenimente culturale. (…) Pe lângă eşecul negocierilor şi faptul că nu am obţinut nimic din propunerile noastre pentru a primi un ajutor, am fost indignaţi în ultima săptămână de PR-ul pe care Ministerul Culturii îl execută foarte bine cam peste tot spunând că în sfârşit Ministerul Culturii a rezolvat problema ajutoarelor pentru această industrie. Vom arăta imediat că acest lucru nu s-a întâmplat”, a afirmat Daniel Klinger, reprezentantul ALIS – Asociaţia Lucrătorilor în Industria Spectacolului.
Actorul Tudor Chirilă a spus că artiştii nu au acum nevoie de bani pentru proiecte viitoare, ci „pentru ceea ce nu s-a putut întâmpla”.
„În urma întâlnirilor de la Guvern s-a constituit un grup de lucru. Grupul ăsta de lucru a muncit o lună şi jumătate ca să adune toate propunerile de identificare a lucrărilor, artiştilor, companiilor din sectorul cultural care nu fuseseră ajutate de vreo schemă de ajutor de până atunci şi după această identificare să facem propuneri ca ei să fie incluşi într-o schemă de ajutor testat reală. Atenţie, aici este de făcut o distincţie. Artiştii nu au acum nevoie, şi sectorul cultural, de bani pentru proiecte viitoare. Artiştii nu au nevoie de bani pentru ceea ce se va întâmpla, ci artiştii au nevoie de bani pentru ceea ce nu s-a putut întâmpla, ceea ce se numeşte compensare. Aici vorbim de un ajutor de stat care să compenseze pentru tot sectorul cultural, aşa cum s-a întâmplat în toate ţările Europei, şi care să includă toţi actorii sectorului cultural şi să fie un ajutor care să nu fie distribuit prin intermediere, ci direct către toţi participanţii la sectorul cultural”, a afirmat Tudor Chirilă.
Producătorul Ada Solomon a declarat că este important ca autorităţile statului să colaboreze cu lucrătorii din domeniul cultural şi să se găsească soluţii constructive.
„Ce mi se pare greşeala cea mai mare, din punctul de vedere al Ministerului Culturii, este această atitudine – sectorul cultural e de o parte, autoritatea e de partea cealaltă. Noi am reuşi să facem ceva dacă am reuşi să lucrăm împreună. Dacă Ministerul Culturii s-ar duce către Finanţe, Economie, Fonduri Europene, Dezvoltare, împreună cu sectorul cultural, atunci lucrurile s-ar putea clinti, măcar. Apelul meu către minister este de a lucra împreună. Îi vom susţine şi vom fi alături de noi, însă e aberant ca artiştii să se ducă să aibă o întâlnire la Ministerul Economiei şi nu artiştii împreună cu ministerul de resort, împreună cu autoritatea care-i reprezintă. Nu putem noi de unii singuri, nici fiecare breaslă de una singură, iar lucrurile pe care le-am primit în baza unor scheme existente şi funcţionale de ani de zile (…) sunt făcute într-un sistem normal, selectiv, pe baza meritelor proiectelor respective şi nimeni nu zice că n-a funcţionat sistemul, ci că nu funcţionează acum şi că nu există nicio măsură specifică făcută pentru niciuna din breslele din sectorul cultural, iar soluţiile au fost avansate şi ele nu sunt măsuri care afectează bugetul de stat, sunt în special măsuri gândite din surse extrabugetare şi care sunt gândite exact în această idee de a nu pune presiune pe bugetul de stat”, a menţionat Ada Solomon.
Bogdan Nedelcu, preşedintele Asociaţiei Lucrătorilor din Industria de Spectacol, a precizat că este nevoie de finanţare pentru „compensarea tuturor evenimentelor care nu au avut loc”.
„Avem nevoie de finanţare pentru compensarea tuturor evenimentelor care nu au avut loc. Constatăm în ultima săptămâna o încercare de manipulare a opiniei. Este de fapt o schemă de ajutor pentru relansare. Banii care ar fi distribuiţi de organizatori sunt pentru nişte prestări de servicii, în niciun caz un ajutor pentru acei oameni. Vedem cum se comunică că 60% din acest buget merge către sectorul independent şi doar 20% către organizatori, librării, biblioteci (…), ceea ce este total fals, microgranturile fiind destinate unor ONG-uri şi SRL-uri. 20% acoperă nevoile tuturor organizatorilor din România”, a afirmat Nedelcu.
Răzvan Ailenei, preşedinte al Asociaţiei MUZE, a cerut sprijin Ministerului Culturii pentru a soluţiona ajutorul de stat.
„Artistul trebuie să devină beneficiar direct a acestei scheme. Această nevoie nu e acoperită. Artiştii au pierdut 80% din venituri de la începutul pandemiei. Am propus mult mai multe măsuri, iar secretarul de stat, care s-a retras de la discuţii, a promis că vor fi luate toate în discuţie. Nu avem fundamentul celor două luni de discuţii. Nu pot să cred că din discuţiile cu noi a reieşit actuala schemă de stat”, a spus Ailenei. AGERPRES