În conformitate cu metodologia de organizare și funcționare a învățământului dual, primarul Mihai Chirica a semnat contractele de parteneriat încheiate între companiile care au solicitat formarea profesională în sistem dual a elevilor pentru diverse calificări cerute pe piața muncii, pe de o parte, și unitățile școlare de profil, de cealaltă parte.
Potrivit planului de școlarizare aprobat pentru anul școlar 2021 – 2022, în urma centralizării solicitărilor operatorilor economici parteneri de practică vor fi create clase organizate în sistem dual în cadrul a cinci unități școlare aflate în administrarea municipalității ieșene, cu un total de 116 elevi, conform tabelului de mai jos.
Nr crt | Unitatea școlară | Operatorul economic | Domeniul | Calificarea | Nr. locuri solicitate |
1 | Colegiul Tehnic „M. Sturdza” Iași | SC Arcelor Mittal Tubular Products Iași SA | Mecanică | Sudor | 14 |
2 | Colegiul Tehnic „M. Sturdza” Iași | SC Borgwarner Romania SRL | Mecanică | Operator la mașini cu comandă numerică | 14 |
3 | Colegiul Tehnic „Gh. Asachi” Iași | SC Omco România SRL | Mecanică | Operator la mașini cu comandă numerică | 14 |
4 | Colegiul Tehnic „Gh. Asachi” Iași | SC Innovate IT SRL | Construcții, instalații și lucrări publice | Dulgher, tâmplar, parchetar | 14 |
5 | Liceul Tehnologic de Mecatronică și Automatizări Iași | SC Arcelor Mittal Tubular Products Iași SA | Electric | Electrician exploatare joasă tensiune | 14 |
6 | Liceul Tehnologic Economic „Virgil Madgearu” Iași | Camera de Comerț Româno Germană – LIDL România, Rewe România (Penny), SC Selgros Cash&Carry SA | Comerț | Comerciant vânzator | 18 |
7 | Liceul Tehnologic de Transporturi și de Construcții Iași | SC Aerostar SA | Mecanică | Lăcătuș construcții structuri aeronave | 28 |
TOTAL | 116 |
„Mulțumim unităților școlare și companiilor care s-au implicat în dezvoltarea sistemului de învățământ dual la Iași, în ciuda problemelor pe care încă le ridică în această perioadă pandemia de COVID-19. Sunt convins că vor fi identificate cele mai bune soluții atât pentru respectarea normelor de protecție sanitară în vigoare în cadrul practicii de specialitate, dar și pentru ca elevii să aibă posibilitatea de a se familiariza cu procedurile și echipamentele de lucru ale agenților economici, astfel încât, la finalul ciclului de școlarizare, aceștia să poată fi angajați în cadrul companiilor respective. Vom acorda tot sprijinul necesar dezvoltării sistemului de învățământ dual și suntem convinși că în viitor tot mai mulți agenți economici vor investi în calificarea tinerilor din unitățile de învățământ cu profil tehnic”, a declarat primarul Mihai Chirica.
În esență, învățământul profesional și tehnic dual asigură oportunități sporite de educație și formare profesională pe baza unui contract de parteneriat încheiat între agenți economici, unități de învățământ, elevi și unitatea administrativ – teritorială pe raza căreia se află instituția școlară. Astfel, pe lângă pregătirea teoretică și componenta de pregătire practică din modulele de specialitate asigurate de către școală, operatorii economici vor asigura pregătirea practică a elevilor, burse la nivelul celei acordate din fonduri publice, precum și alte cheltuieli pentru formarea elevilor.