Problemele de mediu și schimbările climatice sunt teme predilecte pentru generațiile de tineri care acum se află în sistemul de învățământ. O serie de rapoarte internaționale printre care și cele ale Comisiei Europene arată clar apetența tinerilor pentru subiecte precum schimbările climatice sau încălzirea globală. De exemplu, Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică arată că din testarea PISA care a avut loc în 2018, cea mai recentă, 79% dintre studenții din cele 37 de țări OCDE știau despre subiectul schimbărilor climatice și încălzirii globale.
Nivelul ridicat de conștientizare în rândul elevilor ar trebui remarcat și în contextul în care o medie de 78% dintre elevii de 15 ani din țările OCDE au fost de acord sau profund de acord cu afirmația că „a avea grijă de mediul global este important pentru mine”. În nicio țară acest procent nu a scăzut sub 64%. Datele au fost colectate în 2018, cea mai recentă testare PISA având loc luna trecută, rezultatele fiind așteptate în toamna 2022.
Revenind la datele din 2018 pentru elevii de 15 ani, mulți adolescenți au raportat că susțin în mod activ un comportament care să ducă la un stil de viață sustenabil în viața lor de zi cu zi:
- 71% au spus că reduc energia pe care o consumă acasă utilizând moderat centralele termice și aparatele de aer condiționat pentru a proteja mediul;
- 45% aleg anumite produse din motive etice sau de mediu chiar dacă sunt mai scumpe;
- 39% participă la activități în favoarea protecției mediului;
În România, rezultatele PISA 2018 arată proporții mai mari – peste 82% dintre elevii de 15 ani spun că a avea grijă de mediu este important pentru ei. Cu toate acestea, doar 43% dintre adolescenți, față de 80% maximum, au încredere că pot face ceva pentru lumea aceasta și că schimbarea se poate produce.
Rolul școlii devine astfel mult mai important în a le oferi tinerilor și copiilor încrederea că pot schimba lucruri. Iar odată deprinse comportamentele responsabile, elevii vor putea duce aceste aptitudini și acasă, în comunitățile în care trăiesc. Dar pentru asta școlile au nevoie de instrumente, iar profesorii au nevoie de sprijin. În unele situații, implicarea ONG-urilor poate contribui la rezolvarea unor neajunsuri, iar un exemplu practic este Asociația CSR Nest care, prin intermediul platformei Azi pentru Mâine dezvoltă un program dedicat școlilor în cadrul căruia oferă informații copiilor din ciclul primar și gimnazial despre colectarea separată a deșeurilor și cum un astfel de obicei simplu, pe care îl poate face fiecare dintre noi, poate avea, în timp, un impact major asupra mediului.
”Dincolo de interesul tinerelor generații pentru mediu și ecologie, ne bucurăm să vedem și receptivitate. Cei mici sunt mult mai deschiși să afle cum să își schimbe sau, din contră, cum să își formeze niște obiceiuri sănătoase, cu impact redus asupra mediului. Dezvoltăm programul Azi pentru Mâine în școli din 2019 și am văzut schimbări în bine de la un an la altul. Iar ce este și mai important, vedem cum cei mici devin vectori de mesaj și duc mai departe în familiile lor învățămintele și bunele practici din școală”, declară Anda Sebesi, Vicepreședinte al Asociației CSR Nest. (sursa:www.edupedu.ro)