Consiliul Naţional al Elevilor: Noul mecanism de decontare a cheltuielilor de transport nu rezolvă problemele; soluţia – subvenţionarea

Consiliul Naţional al Elevilor susţine că noul mecanism propus de Ministerul Educaţiei pentru decontarea cheltuielilor de transport ale elevilor navetişti, deşi presupune o creştere a alocărilor bugetare, nu ar putea rezolva problemele majore din teritoriu, iar soluţia este trecerea la subvenţionarea acestor cheltuielilor începând cu ianuarie 2023.

Potrivit unui comunicat transmis, luni, de Consiliu, în şedinţa Comisiei de Dialog Social desfăşurată în aceeaşi zi ar fi trebuit să se poarte o discuţie despre un proiect de ordonanţă de urgenţă ce implementa un nou mecanism pentru decontarea cheltuielilor de transport ale elevilor navetişti: o sumă forfetară, în valoare de 50 de lei pentru primii 3 km parcurşi, ulterior fiind adăugaţi câte 5 lei pentru fiecare kilometru în plus.

Sursa citată precizează că, puţin înainte de începerea şedinţei, Ministerul Educaţiei a retras componenta transportului din proiectul de OUG, amânând discuţia pentru o dezbatere publică ce va fi organizată pe 21 septembrie.

Consiliul Naţional al Elevilor arată, însă, că noul mecanism nu ar putea rezolva problemele majore cu care se confruntă unii elevi în teritoriu, chiar dacă prevede o creştere a alocărilor bugetare din prezent.

Din acest motiv, reprezentanţii elevilor au venit în faţa conducerii Ministerului Educaţiei cu zeci de abonamente ale elevilor din întreaga ţara, care, urmând formula de calcul propusă de Ministerul Educaţiei, ar primi, într-un caz norocos, puţin peste jumătate din suma reală, se arată în comunicat.

Reprezentanţii elevilor dau ca exemplu un caz din judeţul Bihor unde un elev navetist care se află la 7 km de localitatea în care studiază plăteşte, lunar, un abonament în valoare 210 lei. Conform proiectului lansat în dezbatere publică de minister, acest elev ar urma să primească înapoi 105 lei, potrivit calculelor CNE.

„Deşi soluţia propusă de Ministerul Educaţiei nu este ideală, ea reprezintă o variantă de compromis, care trebuie folosită până cel târziu la începutul anului 2023, atunci când se va aproba o nouă lege a bugetului de stat. Ca atare, Consiliul Elevilor a solicitat
creşterea plafonului de majorare al sumei forfetare cu până la 100%. (…) Complementar, Guvernul trebuie să instituie un nou set de tarife maximale, care să respecte solicitările operatorilor de transport, care reclamă faptul că actualele tarife nu le-ar acoperi nici măcar costurile operaţionale. Odată implementată această obligaţie, Ministerul Transporturilor, prin Inspectoratul de Stat pentru Controlul Traficului Rutier, trebuie să îşi asume monitorizarea respectării acestora”, se mai arată în comunicatul menţionat.

De asemenea, Consiliul Naţional al Elevilor se arată „revoltat” că, deşi această problemă persistă de ani de zile, „Guvernul nu doreşte, nici acum, când rata abandonului şcolar şi preţurile practicate de operatorii de transport cresc într-un ritm accelerat, să accepte propunerile făcute de reprezentanţii elevilor”. Soluţia acestora este introducerea în bugetul de stat a unor sume care să acopere cheltuielile de transport ale elevilor, apoi transferarea banilor, prin cote defalcate din taxa pe valoare adăugată, către consiliile judeţene.

Elevii reprezentanţi solicită „ferm” Guvernului să-şi asume trecerea la subvenţionarea cheltuielilor de transport ale elevilor începând cu luna ianuarie 2023.

Preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor, Robert Avram, susţine că oricine blochează implementarea unor mecanisme funcţionale de subvenţionare a transportului elevilor se face vinovat de creşterea ratei abandonului şcolar.

„Din nou, iresponsabilitatea autorităţilor ajunge să fie suportată de buzunarele elevilor şi familiilor acestora. Este inacceptabil faptul că Guvernul României nu a înţeles, nici până acum, că o lipsă de asumare a creşterii alocărilor bugetare pentru transportul elevilor reprezintă un atac flagrant la sistemul de educaţie, care nu poate avea nicio justificare. Soluţia este în faţa noastră şi ea trebuie aplicată în cel mai scurt timp: trecerea de la decont la subvenţie, aşa cum de altfel se propunea şi în proiectul de lege a învăţământului preuniversitar. Oricine blochează implementarea unor mecanisme funcţionale de subvenţionare a transportului elevilor se face vinovat de creşterea ratei abandonului şcolar în România şi ar trebui să plece din funcţie imediat.”, a declarat Avram, citat în comunicat. AGERPRES