Astfel, 120.000 de preşcolari vor primi câte un „Ghiozdănel cu viitor”, care conţine materiale pentru dezvoltare educaţională, iar 23.000 de părinţi vor participa la sesiunile „Şcoala părinţilor”. Valoarea totală a programului, implementat de Fundaţia World Vision România şi Fundaţia OMV Petrom, ajunge la peste 7 milioane de euro.
Un element de noutate îl reprezintă programele de formare pentru un număr de 3.500 de educatori şi distribuirea de kituri educaţionale „ABC Grădi” pentru 1.500 de grădiniţe defavorizate. Programul va fi implementat în 900 de comunităţi de la nivelul a 41 de judeţe, a anunţat World Vision Romania. Ediţia a doua propune şi noi tematici: nutriţia şi dezvoltarea sănătoasă a copilului, caracteristicile pe grupe de vârstă ale copiilor preşcolari, dezvoltarea mintală şi emoţională a celor mici, comunicarea emoţiilor între părinte şi copil.
Fundaţia menţionează că, în urma primului an de implementare a proiectului, opt din zece copii şi-au îmbunătăţit abilităţile cognitive, creative şi de recunoaştere, datorită kit-ul educaţional „Ghiozdănel cu viitor”, iar 94% dintre părinţi consideră că sesiunile de educaţie parentală derulate în cadrul proiectului le-au fost utile.
Directorul executiv al fundaţiei, Mihaela Nabăr, a precizat marţi, în cadrul unei conferinţe de presă, că în urma sesiunilor de consiliere părinţii au declarat că ştiu să îşi protejeze mai bine copiii, dar şi că a scăzut numărul celor care îşi loveau sau abuzau copiii. Ea a menţionat că, deşi a crescut numărul preşcolarilor care frecventează grădiniţa, 25% fac acest lucru doar trei zile pe săptămână sau mai rar.
„Cel mai important motiv este acela că nu au resurse. Dacă ne uităm la comunitate, vedem o lipsă a infrastructurii, şi atunci autorităţile locale ne cer ajutor şi suport în a îmbunătăţi această infrastructură. Dacă ne uităm la educatori, 98% consideră că este extrem de importantă educaţie preşcolară şi ar trebui făcut ceva în acest sens, dar au nevoie de ajutor. Deci, practic sunt multe obiective care ne fac să mergem mai departe, să facem tot ce putem mai bine şi anul acesta”, a spus ea.
Totodată, printre consecinţele faptului că preşcolarii nu merg zilnic la grădiniţă se numără: incapacitatea de a număra până la zece (17% dintre părinţi au observat acest lucru), de a numi cele patru anotimpuri (27%) sau de a utiliza cel puţin patru cuvinte într-o propoziţie (10%).
Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educaţiei, a precizat că proiectul World Vision este unul de amploare şi a subliniat importanţa implicării părinţilor. El a menţionat că astfel de proiecte nu reprezintă „o concurenţă”, ci un sprijin pentru minister. Totodată, Sorin Ion a anunţat că în acest moment, la nivelul ministerului, este elaborată legislaţia subsecventă legilor educaţiei, fiind necesare aproape 300 de acte normative secundare doar pentru învăţământul preuniversitar.
„La grădiniţă, mai mult decât la oricare alt nivel de învăţământ, participarea părintelui la educaţie poate să fie diferenţa între a şti sau a nu şti să numeri până la zece, a şti sau a nu şti să spui cele patru anotimpuri şi să formezi propoziţii din patru cuvinte. (…) Succesul unui copil în traseul lui şcolar depinde covârşitor de ceea ce se întâmplă în grădiniţă”, a spus el.
Cătălina Galer, consilier de stat în cadrul Administraţiei Prezidenţiale, a remarcat rezultatele „deosebite” ale proiectului World Vision şi a subliniat că educaţia reprezintă „singura şansă la o viaţă mai bună”, atât pentru copii, cât şi pentru părinţi.
„Nu putem trece peste faptul că traversăm vremuri extrem de dificile, când avem impresia, pe bună dreptate, că valorile noastre sunt puse la îndoială. Multe familii se confruntă cu dificultăţi financiare care determină ca educaţia, din păcate, să nu se mai regăsească pe lista de obiective în care să investească, câteodată, nici măcar timp”, a spus aceasta.
Potrivit World Vision, cele 1.500 de grădiniţe care vor primi kit-uri educaţionale „ABC Grădi” vor fi selectate printr-un apel naţional de candidaturi care va fi anunţat în perioada următoare. Kit-ul include produse didactice de dezvoltare psiho-motrică şi de dezvoltare a abilităţilor cognitive. Cu ajutorul acestora, educatorii vor putea organiza jocuri şi activităţi cu copiii în grădiniţă. Jocurile îi vor sprijini pe copii să îşi dezvolte abilităţi şi deprinderi precum: orientarea spaţială, motricitatea grosieră, echilibrul static şi dinamic, înţelegerea regulilor sociale, concentrarea şi direcţionarea atenţiei.
Curriculum-ul dedicat pentru pregătirea cadrelor didactice include atât tematici de educaţie parentală, cât şi metode aplicate de învăţare interactivă şi prin joc. În plus, educatorii vor primi şi câte un pachet de materiale suport în activitatea didactică şi de relaţionare cu părinţii: ghid de educaţie parentală, instrucţiuni şi exerciţii pentru educatori, metode noi de educaţie timpurie, exemple de activităţi nonformale. AGERPRES