Expoziție de artă decorativă – Ceramică: 𝐑𝐞𝐠𝐢𝐧𝐚𝐞

Vernisaj: 09 Iunie 2024, 17:00
Curator: Lect. Univ Dr. Maria Bilașevschi
Galeria Theodor Pallady
Str. Lăpușneanu nr. 7 – 9, Iași
Argument curatorial:
Prima expoziție de ceramică a Ancăi Coțovanu este o explorare intimă, cu accente auto-biografice, a formei și a simbolului pentru a reda o narațiune temporo-spațială universală asupra feminității. Pornind de la materie, lutul, pe care îl modelează și îl infuzează cu o stare sufletească, de la detaliile ce adâncesc sau conturează suprafețele, punctul sau cercul, ori sunt dirijate din subconștient spre lumină – forma de amforă a uterului ce se metamorfozează ca sugestie, ori revine ca element de legătură și continuitate, artista concentrează plastic interdependența dintre toate formele de viață și puterea de a continua, evolua, regenera.
Suprafețele brodate cu țesături de puncte, mici entități parcă încă într-o stare de germinaţie, a începutului primordial, întregesc culturi şi arhetipuri, valori culturale şi istorice. Sufletul artistei transportă şi restituie o lume, povestind-o prin volum și fragilitate materiei. . Dimensiunea şi intensitatea afectivă a lucrărilor artistei se observă atât în inserțiile sensibile, în culoare, dar și redarea “adevărului” prin oglinzi, în fapt prin cercuri împodobite de simboluri extrase din arta renascentistă, într-un proces de purificare a reflexiei și de redare a frumuseții prin simplitate și puritate.
Un lirism organic străbate formele create instinctiv, fragmentele de amintiri ori năzuințe, într-un echilibru fluid de forţe, dintre care cea mai vizibilă, viața, se extrage şi se reflectă prin fiecare strat suprapus. Punctul se extinde într-un cerc, cercul îm amfora – uter pentru a reprezenta etapa vitală de transformare și dezvoltare. Viața, evoluția și experiențele umane sunt descrise prin această simbolistică, subliniind continuitatea și interdependența tuturor elementelor. (…) / Lect. Univ. Dr. Maria Bilasevschi
___________________
În expoziția Reginae, formele preiau din identitatea feminină prin simbol și stare. Simboluri precum punctul, cercul, uterul reprezintă ciclicitatea, armonia universală prin naștere, moarte și renaștere, noi începuturi dar și sfârșituri. Un parcurs în cerc uneori poate fi o angoasă fără soluție, de unde sensul infertilității – simbol al societății contemporane, până la urmă.
Piesele pe care le creez trec printr-un proces de brodare manuală cu puncte în lut. Folosesc o varietate de tehnici de glazurare, inclusiv stratificarea cu sticlă, picurarea și stropirea, pentru a crea modele și texturi unice pe suprafața obiectului.
De când am descoperit lutul, încerc să găsesc un echilibru între a controla materialul și a accepta aspectele pe care nu le pot influența. Ceramica are această parte misterioasă pe care ajungi să o cunoști doar dacă ai răbdare. Modelajul în lut îți testează răbdarea și mâinile sunt mai degrabă conectate la inimă, nu la judecată.
Pentru mine, arta decorativă nu înseamnă doar crearea de obiecte sau spații frumoase, plăcute doar vizual, ci și cultivarea unei aprecieri mai profunde pentru lumea sensibilului, pentru conexiunea cu sinele nostru, pentru conexiunea cu natura și imperfecțiunile vieții. De multe ori ne umplem casa cu diverse obiecte replicate care nu au legătură cu noi, dar un obiect de artă unic oferă un sens spațiului unde trăim pentru că îl alegem în funcție de ceea ce simțim. / Anca Coțovanu