În urma acuzaţiilor aduse de ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu, joi, 19 octombrie, în conferinţa de presă pe care aceasta a susţinut-o la sediul Prefecturii, în legătură cu lipsa planului de calitate a aerului pentru municipiul Iaşi și la presupusa lipsă de implicare a municipalității în rezolvarea acestei probleme, conducerea Primăriei a făcut o serie de precizări, prin care denunţă „afirmațiile tendențioase, trunchiate, ba chiar mincinoase” emise de reprezentantul Guvernului. „Dacă România riscă să ajungă în procedură de infringement din cauza poluării, acest lucru nu se datorează municipiului Iași, ci situației comune din mai multe aglomerări urbane din țară, care se confruntă cu problema traficului auto excesiv. În condițiile în care economia Iașului se bazează pe servicii, industrii „curate” (IT și dezvoltare tehnologică) și comerț, pe ramuri economice nepoluante, principalele surse de poluare din municipiul Iași sunt autovehiculele vechi (de transport marfă și personale) și centralele de apartament. Eliminarea taxei de poluare („timbrul de mediu”), printr-o decizie guvernamentală de la începutul acestui an, a făcut ca parcul auto al Iaşului să fie împânzit de mașini second hand. Peste 85% din cele aproape 20.000 de mașini înmatriculate în acest an sunt second hand”, se precizează în comunicatul Biroului de presă al Primăriei municipiului Iaşi. Potrivit documentului, Primăria municipiului Iași a făcut în ultimii ani nenumărate demersuri pe lângă Guvernul României pentru construirea șoselei de centură a municipiului, atât în varianta Sud, cât și Nord, șoseaua ocolitoare fiind singura posibilitate de reducere, dacă nu chiar de eliminare a traficului greu pe raza municipiului. „Paradoxul” face ca Agenția de Protecție a Mediului să solicite municipalității interzicerea traficului greu în municipiu, ca o măsură obligatorie pentru reducerea poluării, dar Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, instituție din subordinea Ministerului Transporturilor, să refuze o astfel de măsură în lipsa unei alternative care constă tocmai în șoseaua de centură! Și mai trist este faptul că, deși în bugetul pe acest an al Ministerului Transporturilor era prevăzută suma necesară pentru finalizarea șoselei de centură în varianta Sud, alocarea bugetară inițială a dispărut din motive încă neexplicate. De asemenea, deși municipalitatea a solicitat autorităților centrale preluarea sectoarelor de drum incluse în proiectul șoselei de centură, în vederea modernizării acestora cu fonduri locale, Ministerul Transporturilor a refuzat acest lucru, întrucât respectivele sectoare rutiere ar fi incluse și în proiectul Autostrăzii Ungheni – Iași – Târgu Mureș, proiect abandonat, se pare, de același Guvern, se mai afirmă în comunicatul Primăriei. Reprezentanţii municipalităţii subliniază că o mare parte a măsurătorilor care arată calitatea aerului sunt luate de o stație de măsurare amplasată defectuos, într-o intersecție intens circulată (Podul de Piatră) și sub nivelul străzii, fără a avea o zonă de protecție, așa cum prevăd explicit directivele europene, astfel că rezultatele furnizate sunt profund viciate. „Tocmai pentru că reducerea poluării este o preocupare constantă și fundamentală a municipalității, Primăria a făcut investiții masive, din fonduri locale și europene, în termoficarea centralizată, Iașul fiind primul oraș din România care a implementat cu succes un proiect care reduce emisiile de oxizi de sulf, oxizii de azot și de mercur. De altfel, Iașul este primul oraș din România cu un nivel de poluare sub limitele impuse de reglementările de mediu în vigoare și de cele referitoare la metalele grele. Municipalitatea ieșeană a investit masiv și în managementul deșeurilor, reușind să închidă „vărsătoarea” de la Tomești și să deschidă depozitul ecologic de la Țuțora, acum parte a Sistemului de Management Integrat al Deșeurilor din județul Iași. Investițiile au fost din fonduri locale, în lipsa unei finanțări europene care a devenit disponibilă abia recent și pe care Consiliul Județean nu este în stare să o gestioneze”, se mai spune în documentul dat publicităţii de Primărie. În ceea ce priveşte măsurile de reducere a poluării, Primăria municipiului Iași reaminteşte că a pus în practică un program complet de modernizare a transportului public, prin achiziționarea unui număr de o sută de autobuze noi Euro 6, cu cel mai mic nivel de poluare existent pe piață, dublată de eliminarea treptată a autobuzelor vechi. De asemenea, în vederea dezvoltării transportului electric, nepoluant, municipalitatea a investit și va investi în continuare, din fonduri locale și europene, în reabilitarea căii de rulare și în achiziționarea și modernizarea de tramvaie. În plus, municipalitatea a luat măsuri concrete pentru reglementarea activității de construcții în vederea reducerii impactului asupra mediului, susține un program de plantare a 40 de hectare de pădure și investește în modernizarea și extinderea spațiilor verzi din oraș. „Am spus-o în nenumărate rânduri și o repet cu tărie: reducerea poluării în orașul nostru se poate face doar prin construirea șoselei de centură și prin limitarea importului de rable! În loc de măsuri concrete în acest sens, măsuri de competența Guvernului României, astăzi am avut parte de minciuni politicianiste, amenințări gratuite și reproșuri belicoase. Îi mulțumesc doamnei ministru pentru vizita în orașul nostru și regret că, fiind la Dusseldorf, nu am putut să îi explic încă o dată, personal, ceea ce cred că era deja de ordinul evidenței. Iașul este unul dintre cele mai frumoase orașe din țară și îmi pare rău că doamna ministru nu a avut răgazul de a rămâne mai mult aici pentru a-l cunoaște mai bine, astfel încât să nu facă atâtea erori de înțelegere. O vorbă înțeleaptă spune că decât să vorbești despre un lucru pe care nu îl înțelegi, atunci este mai bine să taci. În plus, dacă este adevărat că doamna ministru a întrebat dacă tramvaiele funcționează cu curent electric, atunci chiar nu mai am nimic de comentat (…) Nu municipalitatea, ci tocmai Guvernul este vinovat că măsurile de reducere a poluării, măsuri pe care le-am luat doar noi, nu sunt încă suficiente. Din acest motiv, voi cere Comisiei Europene să facă un studiu cu privire la impactul măsurilor luate de municipalitate pentru reducerea poluării și ca acest studiu să evalueze și impactul negativ al introducerii în traficul rutier local a 20.000 de mașini poluante, ca urmare a deciziilor iresponsabile ale Guvernului. Ieșenii și chiar toți românii trebuie să înțeleagă că, dacă vrem să reducem poluarea, Iașul are nevoie de șosea de centură și de autostradă, nu de politicieni iresponsabili!”, a declarat primarul Mihai Chirica. (E.M.)