BCR a înregistrat o pierdere netă de 20,8 milioane lei (4,4 milioane euro) în primul semestru din acest an, ca urmare a constituirii unui provizion excepţional legat de activitatea BCR Banca pentru Locuinţe, se arată într-un comunicat al băncii remis miercuri AGERPRES.
Înalta Curte a decis, în luna iunie a acestui an, că BCR Banca pentru Locuinţe nu a respectat prevederile legale referitoare la plata unor prime de la stat pentru clienţii sistemul de economisire-creditare (bauspar). Erste Group Bank, care deţine BCR, anunţa luna trecută că va pune deoparte până la 230 de milioane de euro, ca rezultat al deciziei instanţei supreme din România legată de activităţile de afaceri ale subsidiarei sale locale BCR Banca pentru Locuinţe.
Potrivit comunicatului BCR, rezultatul operaţional al băncii a crescut cu 10,9% comparativ cu S1 2018, ajungând la 822 milioane lei (173,3 milioane euro), susţinut de veniturile operaţionale mai mari.
Venitul net din dobânzi a crescut cu 15,4%, până la 1,110 miliarde lei (234,1 milioane euro), de la 962,3 milioane lei (206,7 milioane euro) în S1 2018, pe fondul unui mediu cu rate ale dobânzilor mai mari, cât şi al creşterii creditelor şi depozitelor clienţilor.
Venitul net din comisioane a crescut cu 5,6%, ajungând la 368,9 milioane lei (77,8 milioane euro), de la 349,4 milioane lei (75 milioane euro) în S1 2018, mai ales ca urmare a unor venituri mai mari din comisioane generate de activităţile de creditare şi asigurări, precizează banca.
Venitul operaţional a crescut cu 9,6%, la 1,690 miliarde de lei (356,4 milioane euro), de la 1,542 miliarde lei (331,2 milioane euro) în S1 2018, determinat în principal de veniturile nete din dobânzi înregistrate pe fondul unui mediu cu rate ale dobânzilor mai mari, cât şi al creşterii creditelor şi depozitelor clienţilor.
Cheltuielile administrative generale în primele şase luni din acest an au atins valoarea de 868,2 milioane lei (183 milioane euro), în creştere cu 8,4% faţă de 800,7 milioane lei (172 milioane euro) în perioada similară a anului trecut, mai ales ca urmare a contribuţiei anuale mai mari la fondul de garantare a depozitelor în anul 2019.
Astfel, raportul cost-venituri s-a îmbunătăţit la 51,4% în prima jumătate a acestui an, faţă de 51,9% în primul semestru din 2018.
„În ceea ce priveşte pierderea netă rezultată din deprecierea activelor financiare care nu sunt măsurate la valoarea justă prin profit şi pierdere, BCR a consemnat o eliberare de provizion de 88,8 milioane lei (18,7 milioane euro), faţă de o valoare de 30,1 milioane lei (6,5 milioane euro) în S1 2018, determinată de recuperări de la clienţi neperformanţi precum şi de însănătoşiri. Rata creditelor neperformante aflată la 5,5% la data de 30 iunie 2019 s-a redus faţă de 5,8% în decembrie 2018, ca urmare a unei evoluţii pozitive a creditelor acordate clienţilor. Gradul de acoperire al creditelor neperformante cu provizioane a ajuns la 103% în iunie 2019”, se arată în comunicatul BCR.
Portofoliu total de credite acordate de Banca Comercială Română a crescut cu 8% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, avans la care a contribuit atât segmentul retail, cât şi cel corporate.
În activitatea bancară de retail, BCR a acordat credite noi în monedă locală pentru persoane fizice şi microîntreprinderi de peste 3,5 miliarde lei (745 milioane euro) în S1 2019, în principal datorită creditelor de nevoi personale.
„Generarea de credite noi a fost constrânsă de regulile mai stricte cu privire la gradul de îndatorare (DTI) aplicat începând cu luna ianuarie 2019, acesta având un impact mai mare asupra creditelor ipotecare. BCR este una dintre puţinele bănci de pe piaţă care oferă credite ipotecare standard cu rata de dobândă fixă pe 5 sau 10 ani, cu scopul de a-şi proteja clienţii. În plus, 34% din totalul fondurilor pentru Prima Casă pentru anul 2019 au fost alocate BCR”, se precizează în comunicatul citat.
În ceea ce priveşte activitatea bancară corporate, BCR (doar banca) a aprobat credite corporate noi în valoare de 3,6 miliarde lei (761 milioane euro) în S1 2019, fiind susţinute sectoare precum industria prelucrătoare (industria auto, industria chimică, industria producătoare de utilaje), energie şi utilităţi, agricultura şi sectorul medical.
Pentru programul Start-up Nation, banca a aprobat 1.200 credite în două luni.
„Într-un mediu în continuă schimbare, ne străduim permanent să fim mai aproape de clienţii noştri atât prin finanţarea proiectelor personale sau de business, cât mai ales prin implicarea în educaţia lor financiară cu unul dintre cele mai de succes şi de amploare programe de acest fel din România. Ştim bine că putem progresa doar alături de clienţii noştri, iar nevoile lor reprezintă pentru noi punctul de plecare pentru a dezvolta produse şi servicii adaptate noilor tehnologii. De asemenea, performanţa noastră este posibilă datorită colegilor care şi-au asumat un nou mod de a interacţiona cu clienţii, implicându-se activ în programele de educaţie financiară şi procesul de digitalizare. Rezultatul nostru operaţional solid este o dovadă a faptului că răspundem aşteptărilor clienţilor şi partenerilor, şi a angajamentului asumat de a sprijini dezvoltarea economiei naţionale”, afirmă Sergiu Manea, CEO BCR.
Stocul de finanţări acordate sectorului IMM (inclusiv subsidiara BCR Leasing) a crescut cu 16% comparativ cu nivelul de anul trecut, atingând valoarea de 5,8 miliarde lei (1,2 miliarde euro) la data de 30 iunie 2019, ca urmare a unei concentrări mai mari pe afaceri noi şi pe dezvoltarea sectorului de leasing. Segmentul Real Estate a crescut în mod semnificativ, cu 48,2% în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului trecut, ca urmare a noilor proiecte de construcţii de birouri şi spaţii comerciale finanţate în ultimul an.
„BCR este singura bancă ce oferă educaţie financiară şi finanţare personalizată pentru ONG-uri şi afaceri sociale, având o valoare finanţată aprobată de un milion euro în S1 2019. În primul semestru al anului 2019, BCR a accelerat procesele de digitalizare şi simplificare operaţiuni. Platforma inteligentă de banking George a ajuns la 600.000 de utilizatori în S1 2019, atât pentru persoane fizice, cât şi pentru microîntreprinderi”, arată sursa citată.
BCR a înregistrat o creştere semnificativă a numărului de tranzacţii contactless, ajungând la un nivel de 74%, faţă de 64% în decembrie 2018.
Depozitele clienţilor au crescut cu 0,6% până la 55,427 miliarde lei (11,707 miliarde euro) la data de 30 iunie 2019 faţă de 55,099 miliarde lei (11,815 miliarde euro) la data de 31 decembrie 2018, fiind determinate de creşterea depozitelor din retail.
„Depozitele clienţilor rămân sursa principala de finanţare a BCR, în timp ce banca beneficiază de surse de finanţare diversificate, inclusiv compania mamă”, subliniază BCR.
BCR oferă o gamă completă de produse şi servicii financiare, printr-o reţea de 21 de centre de afaceri şi 22 de birouri mobile dedicate companiilor şi 482 de unităţi retail situate în majoritatea oraşelor din ţară cu peste 10.000 de locuitori. AGERPRES