Breaking News

Rafinăria Petromidia Năvodari aniversează 40 de ani de activitate

Rafinăria Petromidia Năvodari aniversează 40 de ani de activitate, în perioada 1979-2018 procesând un volum total de 122,8 milioane tone de materii prime şi 3,1 milioane tone în prima jumătate a acestui an.

Azamat Zhangulov, managing director for international projects KMG, a declarat joi, într-o conferinţă de presă, că peste un miliard de dolari au fost investiţi în activele de la Petromidia, de la preluarea companiei Rompetrol de către KazMunayGas.

Cel mai amplu proiect, în valoare de aproximativ 450 de milioane de dolari, a vizat modernizarea şi creşterea capacităţii de la 3,5 la peste 5 milioane de tone de materii prime procesate anual.

„Petromidia reprezintă motorul dezvoltării localităţii Năvodari din ultimii 40 de ani, dar şi inima Grupului KMG International – care stă la baza succesului Rompetrol în bazinul Mării Negre. Suntem mândri de istoria şi performanţele atinse de rafinărie şi dorim să continuăm dezvoltarea Petromidiei, alături de principala noastră resursă: pasiunea şi dăruirea angajaţilor. Sărbătorim împreună cu oamenii care au construit povestea Petromidia, prezenţi la toate etapele care au definit ceea ce înseamnă astăzi Petromidia – un model de eficienţă şi profesionalism”, a declarat Zhanat Tussupbekov, CEO al KMG International.

Petromidia şi-a pornit prima instalaţie în 1979 – Distilare Atmosferică, de atunci fiind realizate anual investiţii majore. În 2019, sunt alocate peste 50 de milioane de dolari pentru alinierea şi continuarea modernizării instalaţiilor, dar şi pentru digitalizarea rafinăriei Petromidia.

Anul trecut, rafinăria a doborât nu mai puţin de 11 recorduri, cu niveluri istorice atinse la materiile prime procesate (5,92 milioane de tone), produse petroliere obţinute (5,78 milioane tone), producţia de benzine (1,36 milioane tone) şi motorine (2,75 milioane tone), combustibil de aviaţie (317 mii tone) sau gradul de utilizare a capacităţii de rafinare (91,98%).

Potrivit reprezentanţilor companiei, rafinăria are cel mai mare randament de produse albe din regiune – 86,2% şi se situează pe locul 9 din cele 250 de rafinării din Europa şi Africa, potrivit unui studiu realizat în 2018 de Wood MacKenzie.

În ceea ce priveşte cantităţile prelucrate, acestea au fost de aproximativ 26 milioane de tone (1979 – 1989) – parte a unui sistem centralizat de aprovizionare cu materii prime şi de comercializare a produselor finite, 23,2 milioane de tone (1990 – 2000) – pe fondul tranziţiei la economia de piaţă, 22,6 milioane de tone (2001 – 2007) – alinierea la standardele obligatorii EURO şi crearea unei reţele proprii de distribuţie carburanţi în România şi în regiune, 51 milioane de tone (2008 – 2018) – parte a companiei naţionale de petrol şi gaze KazMunayGas şi investiţii importante pentru modernizarea şi creşterea capacităţii de rafinare.

Petromidia are în prezent un indice de complexitate Nelson de 10.5 şi este unitatea de prelucrarea din regiune cu cea mai mare capabilitate de extragere a sulfului din ţiţei, obţinând exclusiv combustibili Euro 5. De asemenea, un studiu recent realizat de Solomon Associates arată faptul că Petromidia a atins un indice de complexitate de 11.4 şi este una dintre cele mai tinere rafinării din Europa (după standardele internaţionale). Totodată, rata de utilizare este de aproximativ 90%, mai mare comparativ cu media europeană de 83%, nivel atins prin investiţiile constante şi dedicarea angajaţilor.

„Trecerea la carburanţi de calitate superioară a fost realizată în mai multe etape: după modernizările făcute la începutul anilor 1990, rafinăria a început să producă din 1996 carburant Euro 2. La patru ani distanţă, din Petromidia au plecat carburanţi Euro 3, iar în 2005, a fost atins standardul de calitate Euro 4. În 2007, anul preluării de către KMGI, Petromidia a început să livreze intern carburanţi Euro 5, cu doi ani înainte de impunerile Comisiei Europene. Pasul a fost realizat ca urmare a măririi volumelor reactoarelor de peste trei ori. Carburantul Euro 5 (sub 10 părţi de sulf per milion) este îmbunătăţit şi optimizat constant, ca urmare a modernizării instalaţiilor din rafinărie”, mai precizează reprezentanţii KMGI.

Cu ajutorul investiţiilor viitoare, KMG International vizează creşterea calitativă a carburanţilor şi intrarea pe segmentul Euro 6, care vor avea un impact şi mai scăzut asupra mediului înconjurător.

În acelaşi timp, sunt prevăzute mai multe proiecte extrem de importante şi inovative, cum ar fi dezvoltarea unei noi staţii de bitum, care ar dubla producţia anuală, o staţie de alchilare, care poate dezvolta capacitatea de obţinere a benzinei sau o instalaţie de deparafinare, care va permite producţia de carburant diesel optim şi pentru temperaturi de -35 grade Celsius.

Pe platforma Petromidia lucrează în acest moment peste 2.800 de oameni, angajaţi direcţi ai grupului, dar şi subcontractori. Contribuţia anuală a Rompetrol Rafinare (operatorul rafinăriei Petromidia) la Bugetul de Stat al României este de aproximativ 1,5 miliarde de dolari.

Pentru construcţia rafinăriei a fost nevoie să se recupereze din mare peste 30 de hectare de teren. Timp de patru ani, între 1975 şi 1979, lucrările s-au derulat în ritm alert, pentru dezvoltarea unei rafinării care să se integreze în planul general de la acea vreme. Cu timpul, rafinăria a început să introducă în fluxul tehnologic tot mai multe instalaţii, inclusiv pe cele din Divizia de Petrochimie. De altfel, astăzi, Petromidia este unicul producător de naţional de polietilene şi polipropilene.

După ce şi rafinăria Vega a intrat în portofoliul Rompetrol, Rafinăria Petromidia a creat o sinergie perfectă cu unitatea din Ploieşti, căreia îi oferă materialele/semifabricatele necesare pentru obţinerea unor produse şi soluţii speciale.

Petromidia Năvodari este cea mai mare rafinărie din România şi una dintre cele mai moderne din zona Mării Negre şi Mării Mediterane. Amplasarea strategică şi reţeaua de distribuţie complexă fac din Petromidia un adevărat hub energetic, capabil să acopere substanţial reţeaua de staţii de distribuţie din România. De asemenea, carburantul produs la Petromidia este distribuit şi în ţări precum Bulgaria, Georgia sau Republica Moldova, unde este vândut tot sub brandul Rompetrol.AGERPRES