Ziua Mondială de Conştientizare a Autismului, marcată de Inspectoratul Şcolar Judeţean

Cu prilejul Zilei Mondiale de Conștientizare a Autismului (World Autism Awareness Day), care este aniversată pe data de 2 aprilie în întreaga lume, Inspectoratul Școlar Județean (IŞJ) Iași implementează două proiecte Erasmus+ având ca temă această afecţiune. Este vorba despre proiectul Erasmus+ ”Job CoACh, suporTing school studEnts with Autism Spectrum Disorder to acquire independency (ACTIvE)” (2019-1-PT01-KA201-061366), care aduce în prim plan nevoia de integrare socială a tinerilor cu tulburări din spectrul autist, dar mai ales de incluziune a lor pe piața muncii, prin diseminarea de bune practici existente în alte țări europene, venindu-se în sprijinul acestor tineri care după ce finalizează școala nu se regasesc deloc ca angajați în companii de stat sau private. Mai mult, se are în vederea sensibilizarea și implicarea de parteneri din comunitățile locale, agenții de angajare, camere de comerț, IMM-uri pentru a asigura formarea și suportul pentru practicarea de către tinerii cu autism a unor meserii precum ospătar, vânzător, lucrător în curățătorii sau spălătorii auto, servicii de curățenie. „Pe parcursul celor 30 de luni de implementare a proiectului sunt prevăzute două activități de învățare pentru profesori și respectiv pentru elevi, un eveniment de multiplicare, elaborarea și pilotarea unui curriculum-ul pentru a deveni JOB COACH, personalizat pe nevoile de formare ale educatorilor și psihologilor care lucrează într-un context școlar cu tineri cu autism (15-18 ani). Platforma care va fi dezvoltată în cadrul acestui proiect va permite un nou mediu de învățare online, îmbogățit cu materiale de instruire pentru educatori, un spațiu de colaborare care va servi ca punct de contact printre utilizatorii plaformei și partenerii de proiect”, se precizează într-un comunicat al instituţiei. Cel de-al doilea proiect – ”Autism They are On Of Us“ (2019-1-TR01-KA201-077188) – aduce în atenție conștientizarea rolului școlii și a familiei în viața copiilor diagnosticați cu tulburări de spectru autist prin îmbunătățirea cunoștințelor și competențelor familiilor lor și a profesorilor care lucrează în acest domeniu. „Ambele proiecte au în vedere formarea persoanelor care lucrează în context educațional – psihologi, profesori care urmăresc să-și consolideze competențele în legătură cu educația copiilor cu autism, dar și elevi, familii ale acestor copii, oferind celor care lucrează cu acești tineri formare profesională continuă, adaptată lucrului cu elevii cu autism. Prin aceste inițiative susținem elevii cu autism să aibă șanse egale, să profite la maxim de potențialul lor în educație și piața muncii, datorită mediilor accesibile, de sprijin, determinând societatea să fie mai deschisă și mai incluzivă în diversitatea sa. Amintim că, în acest an şcolar,  în reţeaua de învăţământ din judeţul Iaşi sunt şcolarizaţi 275 de elevi cu tulburare din spectrul autist, aceştia regăsindu-se la toate nivelurile de învăţământ: preşcolar, primar, gimnazial, liceal sau şcoală profesională. Şcolarizarea acestora este atât în şcolile speciale, unde regăsim un număr de 186 de elevi, cât şi în şcolile de masă, 89 de elevi. Elevii cu autism integraţi în unităţile de învăţământ de masă beneficiază de servicii de sprijin educaţional oferite de către specialişti:profesori de sprijin, profesori logopezi, profesori consilieri şcolari”, se arată în document. Pentru acest an, campania internațională organizată de ”Autism Europe” poartă sloganul ”Pot învăța. Pot lucra” (“I can learn. I can work”). În cadrul strategiei sale, organizația europeană promovează accesul la o educație incluzivă de calitate (inclusiv la formare universitară și profesională) și acces la angajare. Obiectivul principal al acțiunii este de a spori includerea și participarea persoanelor cu afecțiuni din spectrul autismului și, în final, îmbunătățirea calității vieții lor arătând că aceștia sunt membri deplini ai societății. (E.M.)