ÎNCOTRO EMIGREAZĂ ADEVĂRUL

Numai astăzi nu e mâine, numai mâine nu-i poimâine. Numai astăzi nu e august, numai în august nu-i septembrie, când se sună din clopoțel. Un nou început de an școlar. Emoții, amintiri, întâlniri pentru un nou început, dar și pentru a continua cursa educației. Toamna se nunmără bobocii, așa cum tot toamna ne-am obișnuit să mai facem un pas înainte. Acel pas înainte care ne scoate din anonimat, care ne lasă să fim ceea ce credem noi că merităm să fim. De secole bune am fost învățați să ne asumăm rolul de a fi înățați și acela de a învăța, la mijlocul lunii septembrie, când sună din nou clopoțelul, astfel încât, personajul principal să fie ”prima zi de școală”.
Prima zi de școală ne aduce aminte că educația face parte din codul nostru genetic, că în afara ei nu ne putem dezvolta ca oameni, riscând să ne amestecăm cu lucurile de prin împrejurimile noastre, scara, fereastra, ușa, coșul de fum, soba…
Școala înseamnă, înainte de toate, spațiul în care începem în mod conștient să socializăm, să comunicăm, astfel încât, mai importantă decât tabla înmulțirii este lecția dialogului, cunoașterea prin curiozitate, Punem întrebări, pentru ca mai târziu să dăm și răspunsuri.
Interactivitatea ajunge să fie cea mai importantă lecție din comunitate, singura de la care n u putem lipsi dacă vrem, într-adevăr, să fim partea activă a societății.
Este o mare confuzie, o mare nedreptate făcută școlii, atunci când această instituție este confundată cu o magazine din care se împart cunoștințe, după litera curricularei: ”În clasa I se fac liniuțe și bastonașe, în clasa XI rezolvăm derivatele și integralele…” uitând să mai vorbim despre noi, despre raportul obligatoriu care ar trebi calculate între individ și societate. Nimeni nu ne spune pentru ce am fost noi pregătiți în școală, care ar trebui să fie aportul cu ajutorul căruia ne facem folositori zilei de mâine?
Se mai trezesc voci, de cealaltă parte a baricadei care ar fi avut pretenția școlarizării în sensul practicii şcolare pe teritoriul facerii de bai, transformării cunoştinţelor de cultură general în cultura finanțelor atât de tentantă pentru tineri, care cred că dacă au reușit să facă bani, au lumea la picioare.
Nu, școala nu poate fi transformată într-un antreprenor bun la astfel de experimente. Școala trebuie să ofere copilului șansa de a învăța cum să gândească, nu cum să producă un leu în plus față de leul investit, cea ce ar însemna dublarea venitului.
Să nu uităm că absolvenții de până acum, care au trecut prin acest sistem de educaţie, ce nu a rămas izolat de sistemul mondial de învățământ, au fost cei care au construit această lume în care se mai trezește câte un Sally căruia îi miroase stricat, ceea ce i-a fost oferit să mănânce și din care a mâncat fără ca să strâmbe măcar din nas.
Valorile incontestabile pe care le are şcoala nu țin de materii punctuale, fără de care nu numai că nu te vei pute descurca în viață, ci nu vei reuși să trecu clasa, atât timp cât dacă nu știi săp rezolvi derivate nu vei reuși în veci să rezolvi integralele. Este adevărat, un filolog nu se va mai întâlni niciodată cu rezolvarea ecuaţiilor de grad 2, dar un inginer proiectant se va întâlni zilnici cu matematicile superioare.
Tot ce se învață în școală va servi tuturor absolvenților de liceu în măsura în care drumul ales în viață se va intersecta cu acest gen de cunoștințe.
Astăzi, pandemia Covid-19 începe să-și asume vinovăția lipsei de imaginație a guvernanților lumii, încercând să propună repetarea gafelor făcute în numele protejării elevilor din calea virusului, cum ar fi școala prin sistem online, evitându-se în continuare socializarea.

Ludovic Orban, premierul României le transmite celor implicați în sistemul de educație să fie pregătiţi de reînceperea cursurilor doar online. Redeschiderea școlilor în luna septembrie depinde doar de evoluția pandemiei de coronavirus, a explicat Orban.
”Nu știm care va fi evoluția și trebuie sa fim pregătiţi pentru orice situație. Atât din punct de vedere al infrastructurii, cât și al logisticii.
Noi trebuie să ne asiguram ca orice copil va avea acces la educație, să ne asigurăm că profesorii, învăţătorii au capacitatea a transmite informații in orice fel de condiții, să pregătească cu mare migală începutul anului și să fim pregătiţi pentru orice situație.
Am încredere în capacitatea dascălilor de a se adapta la orice situație, de a rămâne aproape de copii, chiar dacă nu toți vor fi in clase, chiar dacă legătura va fi o legătură prin fibra optică și prin intermediul ecranului de calculator”, a declarat șeful Guvernului.
Și Dr. Alexandru Rafila îi avertizează pe români în legătura cu un al doilea posibil val de infectări, în toamnă. Totodată, medicul nu exclude varianta închiderii şcolilor si in luna septembrie, dacă se constată noi îmbolnăviri. El spune că expunerea copiilor la un nou pericol ar fi cea mai mare greşeală. Autoritățile trebuie sa analizeze bine situația și să ia masurile cuvenite, la timpul potrivit.
Cine are dreptate? Viața ne va demonstra încotro emigrează adevărul.
ADI CRISTI