Potrivit argumentului publicat pe site-ul www.fnt.ro, curatorii – care au vizionat „peste 100 de spectacole din întreaga ţară” – au ales pentru ediţia din 2022 spectacole produse în stagiunea 2021-2022.
„Echipa curatorială a FNT 2022 a selectat pentru această ediţie exclusiv spectacole produse în stagiunea trecută, 2021-2022. În intervalul 1 iunie – 1 septembrie 2022, am vizionat peste 100 de spectacole din întreaga ţară, fizic şi online, propuse de teatre de stat şi independente, cărora li s-au adăugat spectacole internaţionale. UNITER a invitat teatrele să trimită câte două propuneri spre vizionare (depăşite ca număr în unele cazuri). Desigur, au intrat în atenţia noastră şi spectacolele vizionate de fiecare curator de-a lungul stagiunii trecute, chiar dacă nu au fost propuse de teatre”, au anunţat cei trei curatori pe site-ul festivalului.
Conceptul festivalului, anunţat după acceptarea mandatului de curatori, este „Graniţe fragile. Istorii fluide”.
Secţiunea ‘Graniţe fragile’ propune observarea unor estetici hibride: au fost urmărite interferenţe cu alte genuri, integrarea tehnologiilor, hibriditatea teritoriilor estetice, curatorii fiind atenţi şi la artişti şi artiste ale căror poetici se relevă ca fiind dinamice şi coagulează direcţii curajoase.
”Istorii fragile’ grupează spectacole care revizitează relaţia cu trecutul şi interoghează prezentul, recitesc istorii colective şi de familie din perspective subiective, chestionează episoade controversate din istoria oficială. Am considerat relevantă includerea în structura Festivalului Naţional de Teatru a unor instalaţii performative şi creaţii online şi VR, ca răspuns direct la transformări semnificative ale limbajelor artistice din perioada pandemică, în care teatrul online a devenit o formulă agreată de un public delocalizat sau atras de tot ceea ce ţine de digitalizare’, precizează UNITER.
Printre spectacolele propuse se numără „câine cu om, câine fără om”, regia Radu Afrim, de la Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova; „Hamlet”, regia Gábor Tompa, şi „Macbett”, regia Silviu Purcărete, producţii ale Teatrului Maghiar de Stat Cluj; „Nu mai ţine linia ocupată”, regia Adinei Lazăr, Teatrul Naţional „Lucian Blaga” Cluj-Napoca; „Tatăl”, regia Cristi Juncu, Teatrul Bulandra Bucureşti; „Vrabia”, text şi regie Leta Popescu, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galaţi; „Cabaret”, montat de Răzvan Mazilu, la Teatrul Odeon; „Furtuna”, regia Ada Milea, Teatrul Bulandra Bucureşti; „Pescăruşul”, regia Eugen Jebeleanu, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” Bucureşti; „Oedip Rege” de Sofocle, regia Declan Donnellan, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova; „Părinţi şi copii” de Brian Friel, regia Vlad Massaci, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” Bucureşti; „Tatăl” de Florian Zeller, regia Cristi Juncu, Teatrul „Bulandra” Bucureşti.
În cadrul FNT 2022, în secţiunea internaţională vor putea fi văzute spectacole invitate din Belgia, Franţa, Polonia, Serbia, Bulgaria, Ucraina, Germania, Olanda, Luxemburg, Republica Moldova.
FNT 2022 aduce şi o serie de evenimente conexe importante, cu o arie largă de acoperire. „Intersecţii în FNT” include mai multe module ce cuprind spectacole de teatru prezentate în şcoli şi licee din Bucureşti şi ateliere realizate de artiste şi artişti cu grupuri de copii şi adolescenţi, producţii ale facultăţilor de teatru, un târg al cărţii de teatru, cu cele mai relevante apariţii din ultimul an şi întâlniri cu autorii şi autoarele lor, expoziţii dedicate unor personalităţi ale teatrului din România.
Modulul „Fragil. Dramaturgiile prezentului” propune o serie de patru lecturi performative din dramaturgia contemporană (pe texte din Germania, Marea Britanie, Polonia şi România). Textele abordează problematici socio-politice acute şi explorează limbaje dramaturgice experimentale. Modulul este coordonat de regizorul Bobi Pricop.
Dezbaterile din acest an onorează două personalităţi ale teatrului internaţional dispărute recent – Peter Brook şi Hans-Thies Lehmann. Se vor axa pe tematici care au marcat fenomenul artelor performative locale şi internaţionale în ultimul timp, respectiv hărţuirea şi abuzurile din facultăţile de teatru, cu accent pe soluţii şi transformări din mediile academice; statutul lucrătorului cultural şi iminentele provocări cu care se confruntă sectorul independent; strategiile repertoriale ale teatrelor pentru copii şi adolescenţi din România şi rolul programelor de educaţie teatrală în şcoli.
Din structura festivalului nu vor lipsi expoziţiile dedicate unor personalităţi ale teatrului din România, dar şi prezentări ale celor mai relevante cărţi de teatru din ultimul an şi întâlniri cu autorii şi autoarele lor.
Festivalul Naţional de Teatru este produs de Asociaţia UNITER – Uniunea Teatrală din România. AGERPRES