Programul „Săptămâna Şcoala Altfel” va fi dedicat, în acest an de învăţământ, prevenirii violenţei în şcoli şi a adicţiilor, a anunţat, luni, ministrul Educaţiei, Ligia Deca.
„Ne-am propus ca, în acest an şcolar, ‘Şcoala Altfel’ să fie dedicată tematicii de prevenire a violenţei şcolii şi de prevenire a adicţiilor. (…) Din punct de vedere al sistemului educaţional, trebuie să creştem nivelul de informare cu privire la riscurile adicţiilor de tot felul. De aceea, împreună cu Ministerul Sănătăţii, ne propunem să intensificăm cursurile şi campaniile de prevenire şi de informare, să creştem numărul de elevi care beneficiază de opţionalul naţional ‘Educaţie pentru sănătate’, disponibil elevilor din clasa I până la clasa a XII-a şi să discutăm pentru noul cadru curricular ce va fi pus în practică din anul şcolar 2025 – 2026. (…) Se pot face elemente de prevenţie la biologie, la chimie, la dirigenţie. Avem nevoie de o abordare integrată şi, mai ales, avem nevoie de specialişti, de oameni care să poată preda, care să poată transmite elevilor cunoştinţele necesare”, a afirmat Deca, după ce a participat la deschiderea anului de învăţământ la Universitatea de Medicină şi Farmacie „Carol Davila”.
Ea a menţionat că accentul va fi pus pe prevenţie şi educaţie, dar se va coopera cu specialiştii din sănătate şi pentru recunoaşterea semnelor unei adicţii, cu familiile, „în aşa fel încât copiii să se poată reabilita”.
„Avem o colaborare cu Ministerul Afacerilor Interne, cu Ministerul Sănătăţii pentru partea medicală, cu Direcţiile generale de asistenţă socială, care pot, de asemenea, să facă legătura cu familiile, pentru că orice adicţie nu se poate trata decât împreună cu familia şi cu specialiştii”, a subliniat Ligia Deca.
În opinia sa, testarea antidrog a elevilor în şcoală nu reprezintă o soluţie. „Nu este o soluţie să testăm elevii în şcoală, cred că este normal ca ei să fie testaţi, dacă se ajunge acolo, de către specialişti în sănătate”, a transmis ministrul.
Deca a pledat pentru existenţa unor moduri diverse de petrecere a timpului liber de către tineri, astfel încât adicţiile „să nu mai fie o tentaţie”.
„Avem o tematică obligatorie care vizează educaţia pentru sănătate chiar în Legea învăţământului preuniversitar. Această tematică nu este neapărat să fie o disciplină separată, dar poate fi. Acest opţional poate deveni o disciplină obligatorie, dar mi-aş dori să putem să utilizăm toate disciplinele care au o legătură cu prevenţia, cu stilul de viaţă sănătos. Am vorbit aici despre campaniile realizate de către cadrele didactice şi studenţii de la Universităţile de Medicină şi Farmacie care deja fac diferenţa în şcoli. Ne dorim să le extindem. Putem să vorbim despre ce înseamnă stil de viaţă sănătos, adică educaţie prin artă, educaţie prin sport ş.a.m.d. Trebuie să avem opţiuni de petrecere a timpului liber pentru tineri în aşa fel încât adicţiile să nu mai fie o tentaţie”, a subliniat Ligia Deca.
Potrivit acesteia, cadrele medicale din cabinetele existente în şcolile cu peste 300 de elevi ar putea contribui la predarea disciplinei „Educaţie pentru Sănătate”. „Este evident că avem nevoie de o colaborare”, a explicat ministrul Educaţiei. AGERPRES