Chişinău, 11 dec. /MOLDPRES/. Extrasele de stare civilă vor fi emise în format electronic, iar notarii vor putea înregistra căsătoriile. Un proiect de lege în acest sens a fost aprobat astăzi de membrii Comisiei parlamentare administrație publică și dezvoltare regională și ai Comisiei protecție socială, sănătate și familie, comunică MOLDPRES.
Conform noilor modificări, certificatele de naștere, de căsătorie, de divorț, de schimbare a numelui sau de deces vor fi înregistrate electronic, iar extrasele vor fi emise în format digital. Documentele vor putea fi emise pe hârtie doar la solicitarea titularului sau a reprezentantului său legal.
Astfel, pentru înregistrarea nașterii, nu va mai fi nevoie de prezentarea certificatului medical constatator pe hârtie, pentru că acesta va fi întocmit doar în format electronic. De asemenea, părinții vor putea înregistra nașterea copilului la orice autoritate abilitată, indiferent de locul în care s-a născut copilul sau își au domiciliul părinții.
De asemenea, va fi instituită și o nouă procedură de înregistrare a căsătoriei, fără însă a modifica normele cu privire la organizarea ceremoniei, scenariul sau alte activități conexe care țin de cultura și tradițiile locale. Astfel, cererea de înregistrare a căsătoriei către autoritatea abilitată va fi transmisă în format electronic, prin intermediul portalului unic al serviciilor publice. Aceasta va putea fi depusă și la ghișeul autorității abilitate. Totodată, viitorii miri vor putea înregistra căsătoria la orice primărie, misiune diplomatică, oficiu consular al Republicii Moldova peste hotare sau, după caz, notar.
Documentul prevede și optimizarea procedurii de înregistrare a divorțului. Astfel, se propune automatizarea deplină a proceselor, în cazul în care căsătoria a fost desfăcută prin hotărâre judecătorească. La fel, vor fi automatizate parțial procesele și în cazul desfacerii căsătoriei prin cererea unuia dintre soți sau cerere comună.
Inițiativele legislative, elaborate de Ministerul Justiției, în colaborare cu Agenția Servicii Publice și Agenția de Guvernare Electronică, vor fi propuse spre aprobare în plenul Parlamentului. Modificările legislative vor intra în vigoare la 1 ianuarie 2025.