Educatie

Accesul elevilor la liceu: Majoritatea elevilor din mediul rural învață la un liceu de la oraș 

În anul școlar 2022-2023, peste 86% dintre elevii chestionați de experți în educație învață la un liceu din mediul urban, deși ei provin din rural, arată studiul publicat de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), pe 31 decembrie, intitulat „Liceeni din România – Acces și participare”. Studiul face parte dintr-o serie de studii publicate de CNPEE, în ultima zi a anului trecut, fără a fi promovate în vreun fel. O altă concluzie a studiului este că mulți elevi se gândesc să renunțe la școală după primul an de liceu pentru că nu învață lucruri care să le fie de folos în viață.
  • Analiza documentară a fost realizată pe tot parcursul temei de cercetare, în perioada 2022-2023. Chestionarul adresat elevilor de liceu a fost aplicat pe un eșantion reprezentativ la nivel național, în perioada aprilie-mai 2023, prin autocompletare, în format online, cu utilizarea instrumentului digital Survey monkey.
  • Setul de instrumente calitative a fost pilotat în luna decembrie 2022 și a fost aplicat în cele zece licee în lunile aprilie – iunie 2023, în format față-în-față. Eșantionul realizat a cuprins 237 de unități de învățământ, cu un total de 3375 de elevi (răspunsurile colectate).

Mai mult de o treime (34,8%) dintre elevii din liceele investigate fac naveta zilnic către
liceu
. Numai 6,6% dintre elevi au declarat că locuiesc la internatul liceului, la rude sau cu chirie în localitatea în care se află liceul.

„Accesul elevilor la studiile liceale este influențat de specificul dezvoltării rețelei de învățământ secundar superior din România”, arată studiul „Liceeni din România – Acces și participare”.

La nivel național, ponderea elevilor care provin din mediul urban este cea mai amplă în liceele teoretice și vocaționale și mai redusă în liceele tehnologice. Majoritatea elevilor care provin din rural (86,2%) studiază în licee din mediul urban. Doar 13,8% dintre aceștia urmează studiile în licee tot din rural. În liceele rurale, aproape toți elevii (88,5%) provin din mediul rural, foarte puțini (11,5%) provin din mediul urban.

În cercetare, accesul elevilor la liceu a fost analizat din perspectiva următoarelor aspecte:

-situarea liceului (în localitatea de domiciliu sau în altă localitate);

-timpul petrecut de elevi cu drumul de acasă la liceu și la întoarcere;

– situațiile de navetă;

– mijloacele de transport utilizate.

Numărul liceelor din mediul rural a scăzut în ultimii 5 ani

Unitățile școlare care cuprind elevi de liceu sunt slab reprezentate în mediul rural, iar numărul acestora a scăzut cu 6% în ultimii cinci ani școlari, arată cercetarea efectuată în 2022-2023.

Conform datelor INS, în anul școlar 2022-2023, o pondere covârșitoare de 86% dintre licee funcționau în mediul urban și numai 13% în rural, 93,8% dintre elevi învățau în mediul urban și numai 6,1% în rural.

La nivelul eșantionului de elevi respondenți:

  • 6,4% dintre elevii respondenți învață în licee din mediul rural și restul de 93,6% în licee din mediul urban.
  • 41,1% dintre elevii respondenți provin din mediul rural (au domiciliul în mediul rural), iar 58,9% în mediul urban. Ponderea elevilor care provin din urban este cea mai amplă în liceele teoretice și vocaționale (artistice și teologice) și cea mai redusă în liceele tehnologice resurse naturale și protecția mediului.
  • Doar 13,8% dintre elevii cu domiciliul în rural urmează studiile în licee din rural, marea majoritate (86,2%) studiind în licee din mediul urban.
  • Aproape toți elevii din liceele rurale (88,5%) provin din mediul rural, foarte puțini (11,5%) provin din mediul urban.
Cât timp fac elevii pe drum până la liceu

Elevii care fac naveta zilnic folosesc ca mijloace de transport utilizate: mijloace de transport școlar (microbuzul școlii, autobuzul școlii), mijloace de transport în comun sau mijloace de transport personale, ale familiei, ale unor prieteni sau colegi.

Chestionați cu privire la timpul alocat pentru drumul de acasă până la școală, aproape
două treimi dintre elevi
 (63%) au menționat că acesta durează sub 30 de minute, 30% alocă între 30 de minute și o oră pentru drumul către școală, iar 7% mai mult de o oră.

Distanțele parcurse zilnic de elevi de acasă la școală sunt ample, în unele situații. Astfel, peste 14% dintre elevi au menționat că distanța de la domiciliul până la liceu este cuprinsă între 10-20 km, iar 4,8% parcurg zilnic peste 20 km de acasă până la liceu.

Aceste aspecte (distanța amplă, timpul mare alocat drumului până la școală, naveta și accesul la mijloace de transport adecvate și corelate cu programul școlar) determină, în practică, multiple dificultăți și provocări legate de accesul și participarea elevilor la învățământul liceal, așa cum evidențiază și alte date de cercetare.

Despre rețeaua de licee din România

Potrivit raportului, există aproape 1500 de unități de învățământ în care studiază elevi de liceu. Rețeaua cuprinde atât licee, cât și grupuri școlare care sunt unități de învățământ ce școlarizează atât elevi de liceu, cât și elevi cuprinși în alte niveluri de educație.

În ultimii cinci ani, numărul unităților de învățământ care școlarizează elevi de liceu a scăzut ușor, cu toate că numărul total al liceelor a înregistrat o creștere ușoară, dar constantă în această perioadă.

Totuși, unitățile școlare care cuprind elevi de liceu sunt slab reprezentate în mediul rural, iar numărul acestora a scăzut cu 6% în ultimii cinci ani școlari.

Cele mai multe dintre unitățile școlare de nivel liceal se regăsesc în sistemul public de învățământ și în mediul urban.

Caracteristici despre date ale elevilor

Din totalul de 3375 de elevi respondenți, 63% sunt cuprinși în învățământul teoretic, 30% în învățământul tehnologic și 7% în învățământul vocațional.

Elevii cuprinși în eșantionul realizat provin din toate regiunile de dezvoltare.

Dintre elevii respondenți, 59% sunt fete și 41% băieți. Distribuția elevilor pe niveluri de clasă este echilibrată, la chestionar răspunzând ponderi relativ similare de elevi de clasa a
IX-a, a X-a, a XI-a și a XII-a.

17% dintre elevii respondenți au părinții (unul sau ambii) plecați la muncă în străinătate.

Conform declarațiilor elevilor, aceștia provin din familii cu variate niveluri de educație (determinat ca nivelul cel mai ridicat de instruire dintre cei doi părinți): 6,6% din familii cu nivel de educație redus (opt clase sau mai puțin), 52,7% din familii cu nivel mediu (învățământ profesional, liceu sau învățământ postliceal) și 39,8% din familii cu nivel superior (învățământ superior). Ponderea familiilor cu nivel de educație ridicat este mai amplă în cazul elevilor care urmează liceul la profil teoretic și la profil vocațional (artistic,
teologic, pedagogic), comparativ cu elevii de la profilul tehnologic, respectiv vocațional sportiv.

Sursa: www.edupedu.ro

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back to top button