Meseria de profesor este a doua cea mai respectată profesie în România, după cea de medic, dar nu este una dintre cele mai căutate cariere, potrivit unui studiu realizat de Asociația Triple Helix – pe baza datelor culese de Daedalus Online – transmis AGERPRES. Potrivit aceluiași studiu, deși meseria de educator este una respectată, doar unul din patru părinți și-ar încuraja copiii să devină profesori. „Având în vedere că țara noastră nu a fost inclusă până acum în ‘Studiul Global referitor la Statutul Profesorului’, ca româncă mi-am dorit să avem și pentru România date de încredere, care să reflecte percepțiile românilor atât față de meseria de dascăl, cât și față de cei care o practică”, a declarat Irina Anghel — Enescu, fondatoarea Triple Helix și membră a prestigiosului juriu internațional al Global Teacher Prize. Conform studiului Triple Helix, 16,7% dintre români au pus pe primul loc profesorii atunci când li s-a cerut să ordoneze zece profesii prin prisma respectului personal pentru acestea. Pe primul loc este profesia de medic, aleasă ca fiind cea mai respectată profesie de 4 din 10 români. Apoi, în ordine, sunt respectate ocupațiile de profesor, cercetător, preot, programator, avocat, inginer, consultant în management, contabil și economist. „Datele studiului nostru pun în evidență un fenomen interesant: în ciuda respectului mare pe care românii îl au față de meseria de profesor, doar unul din patru (25%) și-ar încuraja copiii să îmbrățișeze această profesie. Cu această cifră, ne situăm sub media țărilor incluse în Studiul Global privind Statutul Profesorului”, a subliniat Irina Anghel — Enescu, citată în comunicat. Studiul mai arată că în România numărul celor care și-ar încuraja copiii să devină profesori este mai mic decât în țări precum: China (48%), Coreea de Sud (45%), Singapore (35%) sau Statele Unite (32%), dar mai mare decât în țări precum: Franța (23%), Germania (18%) sau Portugalia (12%). Potrivit studiului Triple Helix, doar 14% dintre români consideră că profesorii sunt respectați de copii, cifră cu care România se situează pe unul dintre ultimele locuri, raportat la țările incluse în „Studiul Global referitor la Statutul Profesorului” — lucrare luată drept etalon în acest caz. Mai mult, conform studiului Triple Helix, chiar și în cazul adulților, respectul pentru profesia de dascăl se erodează la generația tânără. Astfel, românii de peste 45 de ani pun pe primul loc această profesie — în proporție de 25% — spre deosebire de o pondere de numai 10%, în cazul celor care au vârstă între 18 și 35 de ani. De asemenea, respectul pentru această profesie este dublu în orașele mici și în mediul rural, prin comparație cu orașul București (20% versus 10%). Datele pentru studiul Asociației Triple Helix au fost culese, în perioada 25 — 30 septembrie 2015, folosind panelul Daedalus Online. Studiul s-a efectuat pe un eșantion de 511 persoane, reprezentativ pentru populația României cu vârsta între 18 și 65 de ani.