Proiectul MEN privind Societățile Antreprenoriale Studențești – extrem de vag

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) consideră că proiectul Ministerului Educației Naționale privind organizarea și funcționarea de Societăți Antreprenoriale Studențești în sistemul de învățământ superior din România este unul „extrem de vag” și „nu conține suficiente detalii despre scopul acestor structuri” sau despre modul în care vor fi implementate.

„Din punctul de vedere al Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România, acest proiect este, însă, unul extrem de vag, doar preluând anumite formulări din planul de guvernare, nici măcar adaptându-le la rigorile unui act normativ, și nu conține suficiente detalii despre scopul acestor structuri sau cum acestea vor fi implementate în mod eficient, eliminând, totodată, organizațiile studențești din rândul potențialelor entități care ar putea contribui la dezvoltarea spiritului antreprenorial în rândul studenților. În plus, modul și sursele de finanțare ale acestor societăți nu sunt detaliate, majoritatea prevederilor fiind practic preluate din planul de guvernare, fără a fi explicat sau precizat modul în care ele vor fi aplicate”, afirmă reprezentanții ANOSR, într-un comunicat transmis AGERPRES.

Reprezentanții ANOSR spun că au transmis Ministerului Educației Naționale un document cu o serie de considerente ale federației despre mediul antreprenorial studențesc, dar și o serie de observații privind acest proiect.

„Pentru a eficientiza structurile ce funcționează într-o universitate, în așa fel încât să nu existe organisme cu o misiune asemănătoare și cu același grup țintă, considerăm că aceste Societăți Antreprenoriale Studențești (SAS) propuse de Ministerul Educației ar trebui să funcționeze în cadrul Centrelor de Consiliere și Orientare în Carieră, beneficiind de sprijinul, interfața și liniile de finanțare disponibile acestora, dat fiind faptul că cea mai mare parte a misiunii acestor societăți se suprapune cu cea a centrelor de consiliere și orientare în carieră care există în fiecare universitate”, se arată în comunicat.

De asemenea, ANOSR susține că și organizațiile studențești care au activități similare acestor societăți ar putea fi „asimilate SAS, fără a fi nevoie de înființarea unor noi structuri care să dubleze aceleași obiective”.

Potrivit proiectului de ordin publicat pe site-ul Ministerului Educației, instituțiile de învățământ superior acreditate de stat sau particulare din România ar putea avea societăți antreprenoriale studențești.

Ordinul de ministru supus dezbaterii publice reglementează modul de organizare și funcționare a Societăților Antreprenoriale Studențești (SAS), constituite ca structuri fără personalitate juridică la nivelul instituțiilor de învățământ superior acreditate, de stat sau particulare, din România.

În accepțiunea proiectului inițiat de minister, activitatea Societăților Antreprenoriale Studențești se adresează studenților instituției de învățământ superior în care funcționează, indiferent de programul de studiu pe care aceștia îl frecventează sau de forma de învățământ, inclusiv studenților veniți la studii prin programe de mobilități sau absolvenților proprii în primii 3 ani de la absolvire.

Proiectul prevede că o Societate Antreprenorială Studențească are următoarele atribuții principale: elaborarea de materiale destinate informării și orientării studenților în realizarea proiectelor, raportat la faptul că posibilitatea sistemului educațional universitar de a produce într-un termen mediu competențele solicitate de mediul socio — economic este în continuă schimbare; organizarea de activități de mentorat pentru studenții care vor să înființeze un start-up; încurajarea colaborării mentor — student în vederea consolidării și dezvoltării unor elemente ale competențelor practice profesionale necesare viitorilor absolvenți la nivelul învățământului educațional superior.

De asemenea, finanțarea SAS se face prin bugetul consolidat al universității, iar în scopul asigurării/dezvoltării activității acestora instituția de învățământ superior poate atrage fonduri nerambursabile și alte resurse extrabugetare.