La prima probă scrisă a examenului de Bacalaureat, respectiv cea de limba și literatura română, desfășurată luni, 4 iulie, la nivelul județului Iași au fost înscriși 4.509 de candidați. Dintre aceștia, la examen s-au prezent 4.338, iar 171 au absentat. Un candidat a fost eliminat din examen, pentru intenția de fraudă. În conformitate cu programa de examen și cu matricea de specificație, stabilite de către Centrul Național de Evaluare și Examinare, proba scrisă de limba și literatura română vizează competenţele de receptare şi de producere a mesajelor scrise (inclusiv a unor mesaje care transpun în scris strategii şi reguli de exprimare orală), iar structura subiectelor permite rezolvarea acestora în trei ore de examen. Subiectul I, de 30 de puncte, a inclus fragmente de text aparținând genului dramatic – ”Madona” de Tudor Mușatescu, pentru filiera teoretică-profil real, filieră tehnologică, filieră vocațională-toate profilurile, cu excepția profilului pedagogic, respectiv ”Citadela sfărâmată”, de Horia Lovinescu, pentru filiera teoretică-profil umanist și filiera vocațională-profil pedagogic. ”Sarcinile de lucru au vizat aspecte referitoare la nivelul lexical și semantic al limbii, la componentele structurale și valențe expresive și stilistice ale unui text dramatic și permit evaluarea unor competențele specifice, precum: identificarea particularităților și a funcțiilor stilistice ale limbii în receptarea diferitelor tipuri de texte, utilizarea adecvată a achizițiilor lingvistice în producerea și în generarea de texte, cu explicarea rolului acestora în construirea mesajului etc”, a declarat prof. Mihai-Cezar Zaharia, inspector școalr pentru limba și literature română, în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Iași. Textul de tip argumentativ de la subiectul al II-lea (30 de puncte) le-a oferit candidaților posibilitatea de a-și demonstra nu numai competențele specifice redactării unei astfel de compuneri, cât și cultura generală, propriile pasiuni sau experiențe referitoare la rolul jocurilor electronice (calculator, tabletă, telefon inteligent etc.) în viața tinerilor (profilul real), sau la importanța lecturii în dezvoltarea personală, pentru profilul umanist. Apreciem relevanța acestor teme pentru generația actuală, preocupată de lumea provocatoare a calculatorului și a internetului, cât și corelația lectură – carte – studiu cu profilul umanist, pentru care domeniul cultural și pasiunea cititului sunt aspecte definitorii. La subiectul al III-lea, tot de 30 de puncte, eseul de 600-900 de cuvinte a solicitat prezentarea temei și a viziunii despre lume, într-un roman interbelic studiat (selecție posibilă din operele scriitorilor Liviu Rebreanu – „Ion”, „Răscoala”, „Pădurea spânzuraților”; Mihail Sadoveanu: „Baltagul”, „Frații Jderi”; George Călinescu: „Enigma Otiliei”, Camil Petrescu: „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război”, „Patul lui Procust” etc.), respectiv evidențierea particularităților de construcție a unui personaj dintr-un roman psihologic studiat (dintre creațiile lui Camil Petrescu: „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război”, „Patul lui Procust”; Liviu Rebreanu: „Pădurea spânzuraților” etc.), fiind astfel verificate conținuturi fundamentale din programă, precum și competența elevilor de a utiliza strategiile de comprehensiune și de interpretare tipologică, tematică, structurală și stilistică în explorarea și valorizarea critică și estetică a textului narativ. Perioada interbelică este o epocă literară și culturală de referință, cu scriitori canonici studiați profund și complex în anii de liceu, deci subiectele deschid orizontul unor teme semnificative și relevante, care ar trebui studiate în detaliu în contextul unei pregătiri de examen. ”În ansamblu, variantele de la disciplina Limba și literatura română au fost echilibrate, în funcție de filieră și profil, cu abordarea unor aspecte referitoare la cele două genuri literare (dramatic și epic) considerate mai accesibile de către elevi, încât aceștia pot obține rezultate bune și foarte bune la examen. Cerințele subiectelor presupun, însă, posibilitatea unei ierarhizări valorice firești la un examen al maturității, existând anumite conținuturi care vor departaja lucrările în intervalul de note 9.00-10”, a precizat prof. Mihai-Cezar Zaharia. Probele scrise ale examenului de Bacalaureat, sesiunea iunie-iulie 2016, au debutat luni 4 iulie, cu testul de limba şi literatura română. Marţi, 5 iulie, se va desfăşura proba de Limba şi literatura maternă, iar miercuri, 6 iulie, va avea loc proba obligatorie a profilului, la disciplinele istorie şi matematică. Ultima probă scrisă din sesiunea curentă, proba la alegere a profilului şi specializării, este programată vineri, 8 iulie. În funcţie de cele două criterii, candidaţii au putut opta pentru una dintre următoarele discipline: Biologie, Chimie, Fizică, Economie, Filosofie, Geografie, Informatică, Logică şi argumentare, Sociologie şi Psihologie. Pentru susţinerea probelor scrise, în cele 473 de centre de examen organizate în acest sens la nivel național s-au înscris peste 137.300 de candidaţi din toate promoţiile. Pentru desfășurarea examenului de Bacalaureat din acest an (sesiunea iunie-iulie), în județul Iași au fost organizate 16 centre de examen, unde vor susține cele trei probe scrise un număr de 4.887 candidați, dintre care 626 sunt absolvenți din promoțiile anterioare. Afişarea primelor rezultate este prevăzută pentru data de 12 iulie (până la ora 16.00). În aceeaşi zi, vor putea fi depuse contestaţiile, în intervalul orar 16:00-20:00. Rezultatele finale vor fi făcute publice în data de 16 iulie. Pentru a fi declarat promovat, un absolvent de liceu trebuie să îndeplinească următoarele condiţii, cumulativ: a) susţinerea tuturor probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale; b) susţinerea tuturor probele scrise şi nota 5 la fiecare dintre acestea; c) obţinerea mediei 6 cel puţin, la probele scrise. Absolvenţii care au promovat toate clasele liceale cu medii generale de minimum 9,50, iar la examenul de bacalaureat au obţinut media 10 primesc diplomă de merit. (E.M.)