”Carmen”, de Georges Bizet, în regia lui Karel Drgáč, de la Opera Naţională Română Iaşi, a fost desemnat, duminică seară, cel mai bun spectacol de operă la Gala Premiilor Operelor Naţionale, anunță News.ro.
Trofeul a fost înmânat de primarul Capitalei, Gabriela Firea, directorului interimar al Operei din Iaşi, Cosmin Marcovici.
”Un leu investit în cultură se transformă în nestemate”, au fost cuvintele Gabrielei Firea înainte de înmânarea trofeului. Ea a ţinut să o aducă pe scenă pe Beatrice Rancea, managerul interimar al Operei Naţionale Bucureşti (ONB), pe care a asigurat-o de toată susţinerea.
Soprana Nelly Miricioiu a primit Marele Premiu al Galei Operelor Naţionale, al cărei invitat special a fost tenorul Roberto Alagna.Artistei i-a fost conferit titlul de Cetăţean de Onoare al Municipiului Iaşi. ”Moldova ne-a dăruit mulţi artişti. Am avut noroc cu profesorii mei de la Iaşi. Mereu am spus că pentru mine a fost o stea care a strălucit, pentru că am avut noroc să termin studiile în Iaşi. Sufletul meu molovean nu îşi va găsi niciodată altă definiţie”, a încheiat artista, după primirea titlului de Cetăţean de onoare.
Gala Premiilor Operelor Naţionale, ajunsă la ediţia a patra – prima care a avut loc în Bucureşti – a premiat spectacole, regizori, coregrafi şi artişti pentru stagiunea 2015 – 2016.
Au fost acordate 15 premii în competiţie şi 12 premii de excelenţă şi pentru întreaga activitate, iar momentele artistice ale serii au fost susţinute de Ansamblul de Balet al Operei Naţionale Bucureşti, de tenorul Roberto Alagna, soprana Nelly Miricioiu şi balerina Esther Jurado, cu participarea Orchestrei Operei Naţionale Bucureşti şi a Corului ONB. Dirijor a fost Marcello Mottadelli, coordonator artistic muzical al ONB.
Roberto Alagna a interpretat ”E lucevan le stelle”, din ”Tosca” de Giacomo Puccini, şi ”Core ‘ngrato”, de Salvatore Cardillo, iar împreună cu soprana Miricioiu, ”Libiamo ne’ lieti calici”, din ”La Traviata”, de Giuseppe Verdi.
Soprana Eugenia Moldoveanu a primit Premiul de Excelenţă, iar compozitorul şi dirijorul Cornel Trăilescu, Premiul de Excelenţă pentru întreaga activitate. Premiul Special al juriului a fost acordat maestrului de cor Stelian Olariu.
Carlos Vilán a fost recompensat cu Premiul Special al juriului pentru cea mai bună coregrafie-divertisment pentru ”Carmen”, de Georges Bizet, pusă în scenă la Opera Naţională Română Iaşi.
Membrii juriului galei au fost: Anca Florea, muzicolog, Viviana Săndulescu, critic de balet, Luminiţa Arvunescu, muzicolog, Viorica Petrovici, scenograf, Costin Popa, critic muzical, şi Horia Andreescu, prim dirijor al Filarmonicii ”George Enescu”.
Pentru întreaga activitate, de la Opera Naţională Română Cluj-Napoca, au fost distinşi cu trofee coregraful Vasile Solomon – Premiu de excelenţă, baritonul Fülöp Martin – Premiu pentru întreaga activitate, soprana Kele Brigitta – Premiu de excelenţă, şi coregrafa Laskay Adrienne – Premiu pentru întreaga activitate.
De la Teatrul Naţional de Operă şi Balet ”Oleg Danovski” Constanţa au primit trofee maestrul de cor Adrian Stanache – Premiu de excelenţă şi pianistei Silvia Ţigmeanu – Premiu pentru întreaga activitate.
Sopranele Ella Urmă şi Camelia Şotrin Pascu de la Opera Naţională Română Iaşi au fost distinse cu Premiul de excelenţă, respectiv Premiul pentru întreaga activitate.
De la Chişinău, Teatrul Naţional de Operă şi Balet ”Maria Bieşu”, Vladimir Dragoş şi Elena Gherman au fost recompensaţi cu Premiul de excelenţă, respectiv Premiul pentru întreaga activitate.
La categoria cel mai bun spectacol de operă au fost nominalizate ”Oedipe” (ONB), de George Enescu, în regia Valentinei Carrasco, ”Carmen” (ONR Iaşi), de Georges Bizet, în regia lui Karel Drgáč, şi ”Samson şi Dalila” (Opera Maghiară din Cluj-Napoca), de Camille Saint – Saëns, regizat de Korcsmáros György.
Karel Drgáč, Máté Szabó şi Nadine Duffaut au fost nominalizaţi pentru titlul cel mai bun regizor. Trofeul a revenit lui Drgáč, pentru ”Carmen”, de Georges Bizet, de la Opera Naţională Română Iaşi, fiind înmânat de viceprim-ministrul Vasile Dîncu.
Premiul pentru cel mai bun spectacol din creaţia românească a revenit producţiei ”Enesciana” (Teatrul Naţional de Operă şi Balet ”Oleg Danovski” Constanţa), regia şi coregrafia Horaţiu Cherecheş. La aceeaşi categoria a fost nominalizat şi spectacolul ”Fata babei şi fata moşului” (Opera Naţională Română Cluj-Napoca), de Florin Comişel, în regia lui Iulian Ioan Sandu.
Traian Ichim (Opera Naţională Română Iaşi), József Horváth (Opera Naţională Română Cluj-Napoca) şi Dumitru Cârciumaru (Teatrul Naţional de Operă şi Balet ”Maria Bieşu” Chişinău) au fost nominalizaţi la categoria cel mai bun dirijor. Câştigătorul a fost desemnat József Horváth, care a primit premiul de la regizorul Andrei Şerban.
Trei interpreţi au fost nominalizaţi la secţiunea cel mai bun solist liric. Florin Estefan (Opera Naţională Română Cluj-Napoca) a fost desemnat câştigător, pentru rolul Oneghin din spectacolul ”Evgheni Oneghin”, de Piotr Ilici Ceaikovski. Au mai fost nominalizaţi Sándor Bella (Opera Maghiară din Cluj-Napoca), pentru rolul Fridrich din spectacolul ”Dragoste interzisă” de Richard Wagner, şi Iurie Maimescu (Teatrul Naţional de Operă şi Balet ”Maria Bieşu” Chişinău), pentru rolul Don Basilio din spectacolul ”Bărbierul din Sevilla”, de Gioachino Rossini.
În ceea ce priveşte cea mai bună solistă lirică, la această categorie au fost nominalizate Maria Jinga (Opera Naţională Bucureşti), pentru rolul Dorabella din opera ”Cosi fan tutte”, de Wolfgang Amadeus Mozart, Rodica Picireanu (Teatrul Naţional de Operă şi Balet ”Maria Bieşu” Chişinău), pentru rolul Liù din spectacolul ”Turandot”, de Giacomo Puccini, şi Laura Eftimie (Teatrul Naţional de Operă şi Balet ”Oleg Danovski” Constanţa), pentru acelaşi rol. Juriul a als-o pe Maria Jinga.
Cel mai bun spectacol pentru copii a fost desemnat ”Prinţul Árgyélus” (Opera Maghiară Cluj-Napoca), de Péter Tóth, în regia lui István Albu.
Balerinii Bianca Fota şi Robert Enache, parteneri în ”In The Middle, Somewhat Elevated” (Opera Naţională Bucureşti), în coregrafia lui William Forsythe, au fost recompensaţi cu premii pentru cea mai bună solistă, respectiv cel mai bun solist.
La categoria debut liric feminin, Lucia Mihalache a fost desemnată câştigătoare, pentru rolul ”Carmen”, de Georges Bizet, în regia lui Karel Drgáč, de la Opera Naţională Română Iaşi.
Debutul masculin cel mai reuşit al anului a fost ales de juriu ca aparţinând lui Horia Sandu, pentru rolul ”Rocco”, din spectacolul ”Fidelio”, de Ludwig van Beethoven, de la Opera Naţională Bucureşti.
Cel mai bun coregraf a fost desemnat Horaţiu Cherecheş de la Teatrul Naţional de Operă şi Balet ”Oleg Danovski” Constanţa, pentru spectacolele ”Crăiasa zăpezii” şi ”Enesciana”.
Cel mai bun spectacol de balet a fost desemnat ”Crăiasa zăpezii” (Teatrul Naţional de Operă şi Balet ”Oleg Danovski” Constanţa), deJEAN Sibelius şi Edvard Grieg.
Creatoarea de modă Doina Levintza a înmânat trofeul Adrianei Urmuzescu, pentru concepţia costumelor din spectacolele ”Lacul lebedelor”, de Piotr Ilici Ceaikovski, şi ”Don Quijote”, de Ludwig Minkus, de la Opera Naţională Română Iaşi.
Cele mai bune decoruri au fost, în stagiunea 2015 – 2016, potrivit juriului, cele realizate de Natalia Kornilova, pentru ”Crăiasa zăpezii” (Teatrul Naţional de Operă şi Balet ”Oleg Danovski” Constanţa), de Jean Sibelius şi Edvard Grieg.