Conducerea grupului aeronautic european Airbus va inaugura, luni, în mod oficial, noua uzină de la Mobile, statul Alabama, o investiție de 600 milioane de dolari care, până la finele lunii 2017, ar urma să producă lunar patru avioane A320. Ulterior, ritmul de producție va crește la opt aparate pe lună, astfel că Airbus va putea produce în total, lunar, 50 de avioane.
Uzina de la Mobile va fi cea de-a doua uzină Airbus din afara Europei, după cea de la Tianjin, China, pe măsură ce producătorul european vrea să-și diminueze costurile și să-și crească vizibilitatea pe o piață care, istoric, a fost dominată de Boeing,
‘Noua uzină îi aduce mai aproape de una dintre cele mai mari piețe comerciale’, a declarat Kevin Michaels, vicepreședinte la firma de consultanță ICF International.
Airbus se află în urma Boeing pe piața americană, cea mai mare din lume pentru vânzările de avioane. Cele 960 de avioane Airbus aflate în dotarea companiilor ariene americane reprezintă doar 20% din total, însă, comenzile din catalogul său urmează să-i ducă ponderea la 40%.
Airbus are un catalog de comenzi de 5.181 de avioane în timp ce Boeing are comenzi pentru 4.253 de avioane. Cea de-a patra uzină Airbus, după cele din Franța, Germania și China, va da grupului european o mai mare flexibilitate în termeni de majorare sau reducere a producției. În plus, costurile cu mâna de lucru sunt mult mai mici decât în Europa, susține Michel Merluzeau, vicepreședinte la firma de consultanță Frost & Sullivan. Potrivit lui Merluzeau, în Alabama, forța de muncă este nesindicalizată, iar legislația statului descurajează sindicatele.
Amenințarea mutării producției în SUA ar putea ajuta Airbus să contracareze solicitările muncitorilor de la uzinele de la Toulouse și Hamburg, unde sindicatele și reglementările guvernamentale afectează costurile.
În primul semestru al acestui an, profitul Airbus a crescut cu 34%, până la 1,52 miliarde de euro, iar producătorul de avioane a primit 348 de comenzi nete pentru aeronave în primele șase luni din acest an, comparativ cu 290 în primul semestru din 2014. Constructorul aeronautic european a înregistrat în 2014 un profit net de 2,34 miliarde de euro, față de 1,47 miliarde de euro în 2013.