Ministrul Turismului, Mircea Titus Dobre, acuză Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) de faptul că nu a transmis datele pentru întocmirea unui ordin comun necesar aprobării în Parlament a ordonanței privind garantarea pachetelor turistice, în condițiile în care România se află într-o procedură de pre-infringement deschisă de Comisia Europeană din această cauză.
Întrebat ce răspuns a primit din partea ASF, Dobre a precizat că „este urât ce-au trimis, lipsă de profesionalism, o analiză swot”, subliniind totodată că se aruncă problema de la unul la altul în interiorul ASF.
„Asigurătorii funcționează pe baza banilor cetățenilor României, fie că sunt companii sau persoane fizice. Cred că unii reprezentați ai unor instituții trebuie să coboare cu picioarele pe pământ. Din păcate, cei de la ASF tărăgănează răspunsul. Ieri am primit unul, după mai multe insistențe pentru că le-am spus că suntem în criză de timp și trebuie să treacă OUG de Parlament, mai trebuie promulgată și de președinte ca să devină sigură și să trimitem informarea către CE, că există garantare. Tărăgănează, aruncă de la unul la altul, este o problemă instituțională la ASF. Ieri am primit un răspuns. Este urât ce au trimis, lipsă de profesionalism. Doar o analiză swot. De ce nu putem să facem nu știu ce. Nu cred că ar trebui să indentificăm ce nu putem face, ci să identificăm ce putem face, de aceea suntem puși pe aceste poziții, iar dacă nu înțelegem putem să plecăm și în privat dacă suntem așa profesioniști”, a spus șeful de la Turism.
Dobre a menționat că nu îl învinovățește pe actualul președinte al ASF de această situație pentru că și-a început mandatul la 26.06.2017, dar a adăugat că „toți trebuie să înțelegem că toate funcțiile sunt efemere și de când le-am obținut trebuie să facem bine cetățenilor”.
Guvernul a adoptat la finele lunii august o ordonanță care cuprinde o serie de măsuri menite să contribuie la protecția turiștilor și la întărirea disciplinei în materie de comercializare a pachetelor de servicii turistice, ordonanța răspunzând atât cerințelor pieței, cât și celor ale Comisiei Europene, prin transpunerea noilor norme în domeniu.
„Agențiile de turism care își desfășoară activitățile pe teritoriul național, care comercializează către consumatori persoane fizice pachete de servicii turistice sau componente ale acestora, au obligația să asigure furnizarea serviciilor turistice sau rambursarea tuturor plăților efectuate de către sau pe seama turiștilor, în măsura în care respectivele servicii contractate nu sunt furnizate ca urmare a faptului că agenția de turism se află în dificultate financiară, definită potrivit legii”, se preciza pe 30 august în comunicatul Executivului.
În cazul în care în contractul privind comercializarea pachetului de servicii turistice este inclus transportul de pasageri, agenția de turism asigură și garanții pentru repatrierea turiștilor.
Sistemele de garantare a răspunderii agențiilor de turism pentru furnizarea serviciilor turistice către consumator sunt reprezentate de scrisori de garanție bancară, polițe de asigurare sau alte instrumente de garantare legal constituite, care pot funcționa distinct sau asociat. Garanția este efectivă și acoperă costurile, inclusiv costurile estimate ale repatrierii. Suma asigurată și modalitatea de organizare și funcționare a sistemelor de garantare se stabilesc prin ordin comun emis de Ministerul Turismului și Autoritatea de Supraveghere Financiară, se arăta în comunicat.
„În prezent, legislația obligă agențiile de turism touroperatoare să încheie asigurări în caz de insolvență pentru o sumă asigurată de cel mult 50.000 de dolari, respectiv pentru 10.000 de dolari pentru agențiile de turism de tip detailiste”, se preciza în comunicat.
AGERPRES