Breaking News

Peste 300 de taximetrişti au protestat în faţa Prefecturii, nemulţumiţi de concurenţa firmelor de ride-sharing

Peste 300 de taximetrişti au protestat, miercuri, în faţa Instituţiei Prefectului Judeţului Iaşi, fiind nemulţumiţi de modul în care autorităţile locale tolerează activitatea desfăşurată de firmele de ride-sharing, pe care aceştia o consideră ca fiind neloială. Evenimentul, care a fost organizat de Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România – filiala Iași (COTAR) împreună cu Camera Națională a Taximetriștilor din România (CNTR), a blocat timp de trei ore circulaţia autovehiculelor în centrul oraşului, cu excepţia mijloacelor de transport în comun, pe str. Anastasie Panu, pe tronsonul cuprins între bd. Ștefan cel Mare și Sfânt (Școala Primară „Gheorghe. Asachi”) și intersecția cu str. Sf. Lazăr (Piața “Sfânta Vineri”), str. Palat, de la intersecția cu bd. Ștefan cel Mare și Sfânt (Școala Primară „Gheorghe Asachi”) cu str. Sf. Lazăr (sediul BCR) şi, respectiv, pe str. Costache Negri, de la intersecția cu str. Armeană la intersecția cu str. Anastasie Panu. “Dacă din 2015 şi până pe 1 februarie 2020, toate instituţiile statului spuneau că nu au cadrul legal pentru sancţionarea acestor societăţi care practică transportul alternativ, astăzi avem în vigoare OUG nr. 49/2019, art 21, care spune clar că activitatea de transport alternativ se face în condiţiile Legii nr. 38/2003, adică orice operator de transport, fie persoană independentă, AF, PFA, sau SRL, trebuie să aibă la bordul maşinii aparate de taxat. Asta înseamnă că legiuitorul recunoaşte că din 2015 şi până astăzi, cei care au practicat transportul alternativ au făcut evaziune fiscală. Aşa cum noi suntem controlaţi în fiecare zi de către instituţiile statului tot aşa ne dorim ca şi ei să aibă autorizaţie de transport alternativ, omologarea maşinii la un an, ITP-ul făcut la şase luni, carte de muncă şi casă de marcat fiscală”, a declarat Mircea Manolche, preşedintele COTAR – filiala Iaşi. În replică la acuzaţiile formulate de taximetrişti, municipalitatea susține, într-un comunicat de presă, că transportul de persoane în regim de taxi și închiriere (precum UBER) trebuie asigurat numai în conformitate cu prevederile legislației în vigoare. Potrivit reprezentanţilor Primăriei, singura relație a municipalității cu serviciul de taximetrie este cea asigurată prin Autoritatea de Autorizare din cadrul Primăriei Municipiului Iași, care potrivit Legii nr. 38 / 2003 cu modificările și completările ulterioare are competențe doar în ceea ce privește autorizarea în transportul în regim de taxi, nu și în cel de închiriere (precum UBER). “Conform prevederilor Ordonanței de Urgență a  Guvernului nr. 21/2019 pentru modificarea și completarea Legii nr. 38 / 2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere, atribuțiile referitoare la autorizarea, efectuarea și controlul transportului în regim de închiriere (precum UBER) sunt exercitate de Autoritatea Rutieră Română (ARR) și Inspectoratul de Stat pentru Controlul Transportului Rutier. Conform legislației în vigoare, șoferii companiilor de ride sharing trebuiau să obțină certificările necesare de la Autoritatea Rutieră Română (ARR) pentru a putea practica activități de transport în regim de închiriere până la data de 1 noiembrie 2019, dar acest termen a fost prelungit până la 1 februarie 2020. Pentru nerespectarea art. 7 din Legea nr. 38/2003 („Transportul în regim de taxi sau transportul în regim de închiriere se poate executa numai de transportatori autorizaţi”), sancțiunile sunt de 25.000 – 50.000 lei. În cazul utilizării unui autoturism pentru transportul public de persoane fără ca acesta să deţină autorizaţie taxi sau, după caz, copie conformă (UBER – transport în regim de închiriere), ori dacă aceste documente au valabilitatea depăşită sau nu sunt conforme cu transportul efectuat, odată cu aplicarea sancţiunii contravenţionale prevăzută de lege, se suspendă dreptul de utilizare a autoturismului respectiv pentru șase luni”, se arată într-un comunicat de presă al Primăriei Municipiului Iaşi. Tot potrivit legii, suspendarea dreptului de utilizare a autoturismului, în cazul utilizării unui autoturism pentru transportul public de persoane fără ca acesta să deţină autorizaţie taxi sau, după caz, copie conformă (UBER – în cazul transportului de persoane în regim de închiriere) se realizează prin reţinerea certificatului de înmatriculare şi a plăcuţelor cu numărul de înmatriculare de către agenţii de poliţie din cadrul Poliţiei Române care au calitatea de poliţişti rutieri. Suspendarea notificată a dreptului de utilizare a autoturismului încetează, iar plăcuţele cu numărul de înmatriculare şi certificatul de înmatriculare se restituie, la cerere, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii: a) au trecut cel puţin 30 de zile de la data procesului-verbal de reţinere; b) se depune dovada achitării amenzii contravenţionale. După epuizarea unui termen notificat de suspendare a dreptului de utilizare a autoturismului, dacă nu se face dovada achitării amenzii contravenţionale, se notifică deţinătorului prelungirea suspendării pentru încă şase luni. (E.M.)