Comisia Europeană prelungeşte valabilitatea ajutoarelor de stat

Play
Comisia Europeană (CE) prelungeşte valabilitatea ajutoarelor de stat, reprezentând o veste bună pentru cei care vor să investească în România, consideră Mihaela Mitroi, Partener, Asistenţă Fiscală şi Juridică, EY România.

“Aşteptăm ca autorităţile române să adopte această prelungire până în 2023”, arată Mihaela Mitroi într-un punct de vedere transmis luni AGERPRES.

Potrivit acesteia, Comisia Europeană a adoptat recent un nou regulament de modificare a Regulamentului de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă (GBER) şi a Regulamentului privind ajutoarele de minimis şi o Comunicare de modificare a altor şapte seturi de orientări privind ajutoarele de stat.

Aceasta susţine că modernizarea ajutoarelor de stat în cadrul Uniunii Europene (UE) reprezintă un subiect mai vechi, iar ideea a apărut încă din 2012, când Comisia Europeană (CE) a prezentat o reformă în acest sens. “Evident, de-a lungul timpului, am avut de-a face cu o serie de propuneri pe această temă, iar la începutul anului trecut, mai exact în ianuarie 2019, a fost propusă prelungirea unor serii de norme valabile până la sfârşitul anului 2020 şi a fost lansată o evaluare a acestora sub forma unei ‘verificări a adecvării”, susţine Mitroi.

Totodată, reprezentantul EY România a subliniat că avem de-a face cu o prelungire a valabilităţii anumitor norme privind ajutoarele de stat, care altfel ar expira la sfârşitul anului 2020. Astfel, unele se prelungesc cu un an, până în 2021, iar altele cu cu trei ani, până în 2023.

Decizia de prelungire a acestor norme a luat în considerare efectele crizei actuale generate de COVID-19 şi consultările avute cu statele membre ale UE.

Schemele de ajutor de stat adoptate de România, precum HG 807/2014, care are ca obiectiv stimularea investiţiilor cu impact major în economie, şi HG 332/2014, care vizează sprijinirea investiţiilor care promovează dezvoltarea regională prin crearea de locuri de muncă, au la bază Regulamentul (UE) de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă (GBER).

Prin prelungirea acestor norme, companiile vor putea să acceseze ca metodă de finanţare schemele de ajutor de stat menţionate anterior până la sfârşitul anului 2023 (în prezent, acestea sunt valabile până la sfârşitul anului 2020).

“Reamintesc faptul că finanţările în baza HG 807/2014 se acordă pentru investiţii de minim 1 milion de euro, în active corporale şi necorporale aflate în acelaşi perimetru, legate de demararea unei unităţi noi, extinderea capacităţii unei unităţi existente, diversificarea producţiei unei unităţi prin produse care nu au fost fabricate anterior în unitate sau o schimbare fundamentală a procesului general de producţie al unei unităţi existente. Această schemă de ajutor de stat nu este condiţionată de realizarea unor noi locuri de muncă, iar costurile eligibile, în active corporale şi necorporale, trebuie să îndeplinească anumite condiţii, precum: să fie exploatate exclusiv de beneficiarul ajutorului de stat pentru a atinge obiectivele investiţiei pentru care s-a solicitat finanţarea; să fie incluse în activele beneficiarului de ajutor de stat şi să rămână alocate investiţiei pentru o perioadă de minim 5 ani de la sfârşitul investiţiei; să fie achiziţionate în condiţii de piaţă; să fie noi”, precizează Mihaela Mitroi.

Finanţările în baza HG 332/2014 acoperă costurile cu locurile de muncă (în limita salariului mediu brut pe economie) aferente investiţiei calculate pe o perioadă de 2 ani.

“Deşi această schemă nu a mai fost deschisă din 2017, înţelegem că la nivelul Ministrului de Finanţe are loc revizuirea acesteia şi este posibil să avem schimbări în ceea ce priveşte numărul minim de locuri de muncă şi procesul de depunere a cererilor”, mai arată EY România.

Intensitatea ambelor ajutoare de stat poate ajunge până la 50% din totalul investiţiei, în funcţie de regiunea unde va avea loc investiţia, iar nivelul maxim al ajutorului ajunge până la 37,5 milioane de euro.

Potrivit reprezentantului EY România, prin modificările propuse acum, CE invită statele membre să trimită notificări până la 1 septembrie 2020 cu privire la intenţia acestora de a prelungi valabilitatea hărţilor lor referitoare la ajutoarele de stat. Astfel, statele membre pot decide să prelungească schemele existente. Înţelegem că la evenimentul de lansare a noului program economic, Guvernul a anunţat deja că va prelungi schemele de ajutor de stat.

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 284.000 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de ţări şi venituri de aproximativ 36,4 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2019.

Compania este prezentă în România din anul 1992. Cei peste 800 de angajaţi din România şi Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, asistenţă în tranzacţii şi servicii de asistenţă în afaceri către companii multinaţionale şi locale. AGERPRESPlay
Comisia Europeană (CE) prelungeşte valabilitatea ajutoarelor de stat, reprezentând o veste bună pentru cei care vor să investească în România, consideră Mihaela Mitroi, Partener, Asistenţă Fiscală şi Juridică, EY România.

“Aşteptăm ca autorităţile române să adopte această prelungire până în 2023”, arată Mihaela Mitroi într-un punct de vedere transmis luni AGERPRES.

Potrivit acesteia, Comisia Europeană a adoptat recent un nou regulament de modificare a Regulamentului de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă (GBER) şi a Regulamentului privind ajutoarele de minimis şi o Comunicare de modificare a altor şapte seturi de orientări privind ajutoarele de stat.

Aceasta susţine că modernizarea ajutoarelor de stat în cadrul Uniunii Europene (UE) reprezintă un subiect mai vechi, iar ideea a apărut încă din 2012, când Comisia Europeană (CE) a prezentat o reformă în acest sens. “Evident, de-a lungul timpului, am avut de-a face cu o serie de propuneri pe această temă, iar la începutul anului trecut, mai exact în ianuarie 2019, a fost propusă prelungirea unor serii de norme valabile până la sfârşitul anului 2020 şi a fost lansată o evaluare a acestora sub forma unei ‘verificări a adecvării”, susţine Mitroi.

Totodată, reprezentantul EY România a subliniat că avem de-a face cu o prelungire a valabilităţii anumitor norme privind ajutoarele de stat, care altfel ar expira la sfârşitul anului 2020. Astfel, unele se prelungesc cu un an, până în 2021, iar altele cu cu trei ani, până în 2023.

Decizia de prelungire a acestor norme a luat în considerare efectele crizei actuale generate de COVID-19 şi consultările avute cu statele membre ale UE.

Schemele de ajutor de stat adoptate de România, precum HG 807/2014, care are ca obiectiv stimularea investiţiilor cu impact major în economie, şi HG 332/2014, care vizează sprijinirea investiţiilor care promovează dezvoltarea regională prin crearea de locuri de muncă, au la bază Regulamentul (UE) de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă (GBER).

Prin prelungirea acestor norme, companiile vor putea să acceseze ca metodă de finanţare schemele de ajutor de stat menţionate anterior până la sfârşitul anului 2023 (în prezent, acestea sunt valabile până la sfârşitul anului 2020).

“Reamintesc faptul că finanţările în baza HG 807/2014 se acordă pentru investiţii de minim 1 milion de euro, în active corporale şi necorporale aflate în acelaşi perimetru, legate de demararea unei unităţi noi, extinderea capacităţii unei unităţi existente, diversificarea producţiei unei unităţi prin produse care nu au fost fabricate anterior în unitate sau o schimbare fundamentală a procesului general de producţie al unei unităţi existente. Această schemă de ajutor de stat nu este condiţionată de realizarea unor noi locuri de muncă, iar costurile eligibile, în active corporale şi necorporale, trebuie să îndeplinească anumite condiţii, precum: să fie exploatate exclusiv de beneficiarul ajutorului de stat pentru a atinge obiectivele investiţiei pentru care s-a solicitat finanţarea; să fie incluse în activele beneficiarului de ajutor de stat şi să rămână alocate investiţiei pentru o perioadă de minim 5 ani de la sfârşitul investiţiei; să fie achiziţionate în condiţii de piaţă; să fie noi”, precizează Mihaela Mitroi.

Finanţările în baza HG 332/2014 acoperă costurile cu locurile de muncă (în limita salariului mediu brut pe economie) aferente investiţiei calculate pe o perioadă de 2 ani.

“Deşi această schemă nu a mai fost deschisă din 2017, înţelegem că la nivelul Ministrului de Finanţe are loc revizuirea acesteia şi este posibil să avem schimbări în ceea ce priveşte numărul minim de locuri de muncă şi procesul de depunere a cererilor”, mai arată EY România.

Intensitatea ambelor ajutoare de stat poate ajunge până la 50% din totalul investiţiei, în funcţie de regiunea unde va avea loc investiţia, iar nivelul maxim al ajutorului ajunge până la 37,5 milioane de euro.

Potrivit reprezentantului EY România, prin modificările propuse acum, CE invită statele membre să trimită notificări până la 1 septembrie 2020 cu privire la intenţia acestora de a prelungi valabilitatea hărţilor lor referitoare la ajutoarele de stat. Astfel, statele membre pot decide să prelungească schemele existente. Înţelegem că la evenimentul de lansare a noului program economic, Guvernul a anunţat deja că va prelungi schemele de ajutor de stat.

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 284.000 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de ţări şi venituri de aproximativ 36,4 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2019.

Compania este prezentă în România din anul 1992. Cei peste 800 de angajaţi din România şi Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, asistenţă în tranzacţii şi servicii de asistenţă în afaceri către companii multinaţionale şi locale. AGERPRES