Religia, materie la care elevii pot alege să nu participe, are de două ori mai multe ore în trunchiul comun decât Istoria, Chimia, Fizica, Biologia sau Geografia, în proiectul de planuri-cadru pentru liceu

Disciplina Religie are prevăzute 142 de ore în trunchiul-comun al disciplinelor de liceu, potrivit proiectului de planuri-cadru pus în transparență de Ministerul Educației și Cercetării. Numărul de ore propus pentru această materie, pentru care Legea include prevederi speciale și la care elevii au posibilitatea să nu participe, este de două ori mai mare decât cel al unor materii care au rămas în trunchiul comun doar pentru o parte din studiile liceale, precum Istoria, Chimia, Fizica, Biologia sau Geografia, informează www.edupedu.ro.
De notat că proiectul planurilor-cadru include în calculul orelor și Săptămânile Școala Altfel și Verde, care sunt „degrevate de cursuri”, deci, de fapt, pentru Religie sunt alocate cu cu 8 ore mai puțin, adică 134 de ore, conform unei analize Edupedu.ro. Dar aceeași problemă se simte în cazul tuturor disciplinelor din trunchiul comun: fără orele din cele două „săptămâni speciale”, Istoria, disciplinele de științe sau Geografia ar avea câte 68 de ore, nu 72. În continuare, însă, vom folosi cifrele din documentul-suport.
O serie de materii au rămas în trunchiul comun doar la nivelul claselor a IX-a și a X-a, pentru clasele a XI-a și a XII-a ele fiind incluse în curriculumul de specialitate la profil real/umanist.
În timp ce Istoria (fără noile componente referitoare strict la Holocaust și comunism), Geografia, Fizica, Chimia și Biologia au prevăzute, în total, câte 72 de ore în trunchiul-comun la nivel de liceu, Religia are 142 de ore. Nivelul este similar cu cel al Matematicii (144 de ore), Limba modernă 2 (142 de ore) sau Tehnologia informației și a comunicațiilor (142 de ore).
Acest lucru se face simțit în condițiile în care legislația include prevederi speciale privind predarea Religiei în școală, dar formulările nu sunt pe deplin clare.
Astfel, Legea învățământului preuniversitar prevede, la Art. 87, că Religia face parte din trunchiul comun în planurile-cadru, inclusiv la nivel liceal. Dar legea menționează această obligație la nivel de planuri-cadru în general, nu la nivel de an de studii.
Aceeași lege prevede, la același articol, faptul că participarea la ora de religie este un drept constituțional, pe de o parte, dar și posibilitatea elevului de a se înscrie sau nu sau de a schimba opțiunea cu privire la frecventarea orelor de religie.
În cazul elevilor care nu participă la ora de religie, Legea prevede că acestora li „se va asigura prezența în unitatea de învățământ pe durata derulării cursurilor”, iar „situația școlară se încheie fără disciplina Religie”.
Articolul 87 din Legea 198/2023, referitor la predarea Religiei:
- „(1) Planurile-cadru ale învățământului primar, gimnazial, liceal includ religia ca disciplină școlară, parte a trunchiului comun. Elevilor aparținând cultelor recunoscute de stat, indiferent de numărul lor la nivelul unei unități de învățământ, li se asigură dreptul constituțional de a participa la ora de religie, conform confesiunii proprii.
- (2) Înscrierea elevului pentru a frecventa orele de religie se face prin cererea scrisă a elevului major sau a părinților/ reprezentantului legal, pentru elevul minor. Schimbarea acestei opțiuni se face tot prin cererea scrisă a elevului major sau a părinților/reprezentantului legal, pentru elevul minor. În cazul în care elevul nu frecventează orele de religie, situația școlară se încheie fără disciplina Religie. În mod similar se procedează și pentru elevul căruia, din motive obiective, nu i s-au asigurat condițiile pentru frecventarea orelor la această disciplină. Elevului care nu frecventează orele de religie i se va asigura prezența în unitatea de învățământ pe durata derulării cursurilor.
- (3) Disciplina Religie poate fi predată numai de personalul didactic calificat, conform prevederilor prezentei legi, și avizat de cultele religioase recunoscute oficial de stat, în conformitate cu metodologia aprobată prin ordin al ministrului educației. În conformitate cu metodologia, Ministerul Educației încheie protocoale de colaborare cu cultele religioase recunoscute oficial de stat.”
Ultimul Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP 2024) prevede, separat, la Art. 114, că doar că participarea la ora de religie se realizează în conformitate cu prevederile legale în vigoare”, fără alte precizări.
Edupedu.ro nu a identificat, în proiectul planurilor-cadru pentru liceu, mențiuni cu privire la elevii care optează să nu participe la ora de Religie.

Amintim că ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, și-a exprimat, la începutul anului, că apreciază că știința și religia sunt cei „doi piloni” ai bunăstării europene: „Eu cred că bunăstarea europeană stă pe doi piloni: știința (care produce cunoaștere prin cercetare și o diseminează prin educație) și religia! Poziția mea adversă nu este însă pentru a interzice alte abordări în spațiul public, ci doar să le diferențiem clar, ca mintea oamenilor să nu fie contaminată, iar poporul să înțeleagă că acestea sunt abordări alternative științei și religiei, nu sunt știință (cunoaștere) și religie!”
În conferința de presă ce a prefațat lansarea proiectului de planuri-cadru pentru liceu, joi, 30 ianuarie, ministrul David a arătat că Religia „trebuie prinsă în trunchiul-comun prin lege” și că „deocamdată eu nu pot să propun un plan-cadru care nu respectă legea”.
Potrivit ministrului, în conferința de presă: „Am mai discutat asta și în alte contexte. Eu, ca ministru, pot să vin să vă spun că asta pot propune pe baza legii și putem problematiza. Vă rog în timpul dezbaterilor publice să veniți cu propuneri de acest tip. Deocamdată noi trebuie să o prindem în trunchiul comun și o să vedeți și acolo, așa cum am spus, să fim atenți la ingerințe ideologice, pe alte teme. Și aici aștept, în zona religiei, dar controlul va fi pe programă. (…) Va trebui să includă acolo, pe lângă aspectele de religie, aspecte care țin de morală, etică și de cum combatem extremismul religios”.
În aceeași zi, 30 ianuarie, el a spus la Digi 24 că „mă deranjează că începem să impunem materii la nivel de lege, în condițiile în care sigur că poți să discuți în spațiul public că unele conținuturi nu sunt, dar nici să nu ne trezim că prin lege și prin vot hotărâm ce materii mai punem”.
Iar Daniel David a comentat, cu privire la materii propuse să fie introduse prin lege, fără a face trimitere, însă, și la Religie, disciplină prevăzută, de asemenea, de lege:
„Suntem într-o dezbatere în care nu înțeleg de ce trebuia să prindem în lege educația civică, educația democratică, educația pentru cetățenie europeană. O singură temă pentru educația civică nu putea cuprinde toate aceste teme? Toate sunt importante, dar oare trebuie să le tot adăugăm și să tot punem atâtea teme acolo? Oare nu putea primul ajutor să fie unul sau două module în educația pentru sănătate? Am încercat să merg pe aceste idei: aceste teme nu devin discipline, cel puțin în propunerea pe care o fac, ci unități de învățare punctate cu acest nume în diverse alte discipline pe care deja le avem.”
Sursa: www.edupedu.ro