Președintele Consiliului Județean (CJ) Iași, Cristian Adomniței, acuză Guvernul că marginalizează importanța dezvoltării în perioada următoare a Aeroportului Internațional Iași, acesta fiind inclus în lista Masterplanului General de Transport al României (MPGTR), transmisă spre aprobare Comisiilor de Transport din Parlament, abia pe locul patru, după cele din Bacău, Sibiu și Craiova. ”Practic, Guvernul prezintă în mod deformat realitatea, pentru a îngropa eforturile noastre de dezvoltare a Aeroportului Internaţional Iaşi. Mai mult, dintr-o listă de investiţii cerută de aerogara ieşeană în valoare de peste 150 milioane euro (investiţii ce presupun construirea unui terminal cargo, platforme, căi de rulare etc.), doar terminalul cargo este introdus în documentul prezentat de Guvern. Există o discrepanţă uriaşă între ceea ce a cerut Iaşul şi ceea ce Guvernul a introdus în MPGTR”, afirmă Cristian Adomniței. Potrivit acestuia, Guvernul încalcă cu premeditare şi într-un mod grosolan direcţiile de dezvoltare şi finanţare ale Uniunii Europene, prevăzute în documentele comunitare, unde se stabileşte foarte clar că doar aeroporturile cu potenţial pot primi fonduri structurale. ”În Regiunea Moldovei, singurul aeroport cu potenţial (conform studiul realizat de consultantul tehnic al Comisiei Europene) este doar Aeroportul Internaţional Iaşi. Actuala variantă a MPGTR este împotriva acestui principiu fundamental. Intenţia este aceea de a bloca dezvoltarea Aeroportului Internaţional Iaşi şi, dacă cei de la Guvern vor persista în incompetenţă şi rea-credinţă, se va ajunge în situaţia de a avea un MasterPlan care nu va putea fi finanţat de Comisia Europeană. În aceste condiţii, nu va putea fi absorbit niciun euro”, atrage atenția președintele CJ Iași. O altă problemă majoră a acestui document ţine de falsitatea datelor folosite, lucru pe care conducerea legislativului județean ieșean l-a semnalat în repetate rânduri. ”De exemplu, sunt folosite cifre privitoare la trafic din 2011 (când Aeroportul din Iaşi a înregistrat un număr de aproximativ 180.000 de pasageri), în condiţiile în care anul trecut au fost înregistraţi peste 270.000 de pasageri. La fel, aerogara ieşeană apare ca având o pistă din beton de 1.800 metri, deşi anul trecut a fost inaugurată noua pistă de 2.400 de metri la care au participat reprezentanţi ai Ministerului Transporturilor, inclusiv dl. Ministru Ioan Rus”, susșine Adomniței. ”Sperăm ca în al doisprezecelea ceas toate modificările înaintate de către noi Guvernului să se regăsească în documentul final”, a mai spus acesta. În privinţa Autostrăzii Moldova – Transilvania, modificările aduse ultimei forme a MPGTR (legătura Tg. Neamț – Iași – Ungheni se vor realiza în regim de autostradă, în timp ce legătura Tg. Mureș – Tg. Neamț se va realiza la standard de autostrada fazată. ”Aceste lucruri nu ar fi fost posibile fără semnalele de protest adresate Guvernului începând cu luna octombrie a anului trecut, când Autostrada Moldova – Transilvania fusese complet scoasă din acest document fundamental privind dezvoltarea infrastructurii din România. Totuşi, orizontul de timp în care Guvernul PSD are în vedere realizarea acestui proiect este inacceptabil pentru noi. Perspectivele sunt mutate către 2030, ceea ce este o bătaie de joc la adresa întregii Regiuni de Nord-Est. În acest timp, decalajele de dezvoltare dintre noi şi cei din vestul ţării se vor mări”, a adăugat Cristian Adomniței. (E.M.)