Cultura

IAȘIUL-CITADELA ARTEI ȘI CULTURII, ediția a XV-a

U.A.P.R. Filiala Iași, împreună cu protagoniștii evenimentului expozițional desfășurat ca finalitate a Taberei de Creație și Documentare cu titlul: IAȘIUL-CITADELA ARTEI ȘI CULTURII, ediția a XV-a, vă invită să vizionați EXPOZIȚIA TABEREI, care se va desfășura în perioada 1-10 august, 2025, la Centrul Internațional de Artă Contemporană „Baia Turcească”, într-una din galeriile de la demisol. Vă așteptăm la întâlnirea publicului cu artiștii, care va avea loc pe data de 6 august la orele 18:30. În deschidere, Laurian George Gavril va oferi un dar muzical.
Vă  așteptăm cu drag!
Concept curatorial:
„EXPOZIȚIA TABEREI de Creație și Documentare <IAȘIUL-CITADELA ARTEI și CULTURII> ediția a XV-a, Simpozion de Creație și Documentare Artistică” – Curator/Organizator: Ofelia Huțul:
„Expoziția finală a celei de-a XV-a ediții a Taberei de Creație și Documentare <Iașiul – Citadela Artei și Culturii> constituie nu doar epilogul unui eveniment artistic de marcă, ci și cristalizarea unui demers estetic coagulat în jurul unei idei curatoriale coerente și asumate, dusă la îndeplinire. În vara anului 2025, artiști plastici din diverse zone ale țării, fiecare purtând amprenta unui limbaj vizual distinct și a unei viziuni estetice personale, s-au reunit într-un periplu creativ menit să omagieze orașul Iași, pe care l-am putea numi capitala culturală a României, fiind un spațiu-simbol al spiritualității românești și al memoriei culturale active.
Grupul artistic, auto-intitulat cu o oarecare candoare „10 pentru România”, exprimă prin această denumire un soi de angajament etic și estetic: acela de a crea lucrări durabile, ce transcend efemeritatea și devin documente ale spiritului național, mărturii sensibile ale timpului și locului în care au fost concepute. În ordine alfabetică, vom emite – nu „judecăți de valoare”, nu este nici cazul, nici locul, ci doar vom menționa câteva idei despre arta PARTICIPANȚILOR sau despre ceea ce este necesar a se cunoaște despre expozanți:
MIHAELA CRĂCIUN, membră „recentă” a Filialei Iași a UAPR, impresionează prin versatilitatea stilistică și deschiderea conceptuală. Pendulând între figurativul realist (peisaje, naturi statice și chiar portrete) optează, acum, spre o accentuată abstracțiune lirică, artista reușind sinteze plastice în care se întrevede atât o aplecare spre studiu, cât și o maturizare a expresiei formale.
EUGENIA DUMITRAȘCU, stabilită de ani îndelungați în Tg. Ocna, dar afiliată artistic Iașului în cadrul UAPR, își readuce în discursul ei vizual lirismul floral – tratat cu o sensibilitate cromatică rafinată dar excelează (și) prin abordarea contemporană a picto-obiectului, în cadrul executării unor instalații parietale – tablouri cărora le conferă tridimensionalitate, executate în tehnici mixte, în special în cea a colajului, finalizând compoziții de mare forță vizuală.
ELENA NOURESCU GAVRIL – Nina, își menține constanța stilistică prin lucrări realizate, de asemenea, în tehnici mixte, în care, la ea, experimentul plastic se întâlnește cu un mod de expresie recognoscibil și autentic. Originalitatea sa a fost mereu și unanim apreciată deoarece, cu fiecare nouă expoziție personală sau participare colectivă este „reconfirmată”, am putea spune, de succesul și admirația declanșate spontan de vizionarea operelor sale – chiar în rândurile artiștilor plastici profesioniști și ai criticilor (re)cunoscuți. „Culoare și Suflet Art” se numește Gruparea în care îl regăsim pe CRISTINEL GHEORGHIU în calitate de coordonator al unui Cerc de pictură de succes. În arta pe care o practică, el propune soluții revigorante, definite de claritatea tușelor și prospețimea cromatică. Situându-se la granița dintre neorealism și expresii ale modernismului târziu, lucrările sale sunt accesibile și totodată rafinate,  combinație rar întâlnită și foarte valoroasă.
FLORENȚA IONESCU e membră în Filiala Iași a UAPR de mulți ani și activă profesional. Surprinde printr-o paletă coloristică amplă, de la tonuri pure și strălucitoare până la game restrânse, cu o notabilă predilecție pentru simbolism cromatic. Practică o pictură amplă – ca registru – de la icoana pe sticlă, la ilustrația de poeme și abordează și abstracționismul de sorginte liric, cu o predispoziție constantă pentru inovare.
DANIELA ISACHE, figură binecunoscută în peisajul artistic românesc și nu numai, fidelă unui expresionism inconfundabil, exprimă în continuare, cu vigoare, tensiunea dintre frământările interioare și materia picturală, într-o manieră profund personală și recognoscibilă. Apreciată și dincolo de granițele țării noastre, onorează cu prisosință arta plastică românească care-i datorează foarte mult! RADU CRISTIAN LASCAR, revenit în țară după o experiență profesională îndelungată în Marea Britanie, propune portrete de o subtilă introspecție psihologică, cu accente picturale care relevă o sensibilitate reținută și, uneori, melancolică. Naturile sale statice au o cromatică „efeminată” în sensul poetic al termenului dar și al sensibilității subscrise, iar peisajele sale devin meditații plastice asupra naturii.
MARIA SOFRONE, născută în zona Iașului dar stabilită în Sebeș, a venit în această tabără cu dublul scop: de a se reconecta afectiv cu o parte din familia sa și cu spațiul natal, dar și profesional, dorindu-și un fructuos schimb artistic de experiență. L-a reușit cu prisosință, căci istorisește faptul că „a lucrat ca-n anii studenției, cu aceleași trăiri intense și cu aceeași bucurie”.  Lucrările sale recente explorează cu predilecție tehnicile mixte, în detrimentul picturii „clasice”, asumându-și o direcție artistică înnoitoare.
MĂDĂLIN ȚIBICHI, pictor recunoscut, de biserici (artă sacră) dar și pictor „de șevalet”, este extrem de apreciat pe mai multe planuri, căci acoperă o gamă largă de expresii plastice: de la acuarela subtilă, diafană și uneori cu tente care par aproape transparente, până la tehnici mixte elaborate, și toate – cu profesionalism!  Lucrările sale se disting prin finețea execuției și armonia compozițională, reușind să comunice simultan cu publicul larg și cu rafinații cunoscători.
GEORGETA MURGOCI VRÎNCEANU impresionează printr-un limbaj pictural robust, decantat în tușe dense, curate și expresive, în care forța și lirismul coexistă. Plasticitatea lucrărilor sale captează atenția imediat și provoacă reflecții asupra relației dintre materie, emoție și idee. Cu fiecare nou eveniment expozițional se autoinventează și reușește iar și iar să ne dăruiască lucrări neprețuite, structurate pe un desen precis și pe o cromatică veselă, cu juxtapuneri notabile și contraste surprinzătoare.
În privința rolului meu (al subsemnatei – OFELIA HUŢUL), în această „ecuație”, pot afirma faptul că,  în calitate de coordonatoare a Taberei și de curatoarea expoziției acesteia, am inițiat și sprijinit activitățile grupului invitat, dar mi-am propus să realizez și un demers în plan artistic personal alături de „cei zece”. Am pictat <en plein air> chiar și când la lucru „m-a prins” soarele arzător, cu setea neostoită de a picta, adunată demult în mine (ah, lipsa de timp!) și cu multă voie bună, în toate prilejurile ivite. În expoziția de final am prezentat un nou „Autoportret”, cu același simbolic decupaj în piept care îmi este caracteristic, cu „o fereastră” în bust, ce-„mi face sufletul vizibil” printr-un fel de fereastră – imagine metaforică a unei deschideri necondiționate spre celălalt, spre semenul meu! Dar am pictat și un peisaj ieșean liric ce amintește de romantism, care adaugă o notă confesivă ansamblului expozițional.
Colega noastră ANA IRINA IORGA, participantă în dublă ipostază, aceea de artist plastic dar și de critic de artă, a contribuit cu lucrări personale, la tabără și la expoziția finală, dar și cu promovarea evenimentului, despre care a și scris o recenzie deosebită, care va fi difuzată pe canale media și rețele de socializare. Obiectivitatea și claritatea discursului său analitic asigură o vizibilitate coerentă și profesionistă evenimentului și participanților.
Prof. Univ. Dr. MIHAI DORIN, Istoric și Critic de artă, a completat grupul constituit în rezidența artistică ieșeană- printr-o implicare activă și entuziastă. A manifestat o curiozitate deschisă față de diversitatea tehnicilor utilizate  „la vedere” de către artiști și a susținut întregul colectiv cu generozitate – atât prin opinii avizate, cât și prin sprijin logistic. De asemenea a facilitat excursii de documentare culturală la muzeele ieșene, spre felurite vestigii ale orașului și locuri pitorești, cu peisaje inspiraționale de la lacurile Ciric și Veneția din Iași.
În concluzie, găzduită în spațiul emblematic al Galeriei „Baia Turcească” (ce este un CENTRU INTERNAȚIONAL DE ARTĂ CONTEMPORANĂ), Expoziția finală a Taberei de Creație și Documentare, ca manifestare artistică de excepție, devine astfel o sinteză estetică a trăirilor, a tehnicilor și a energiilor investite în acest Simpozion. Este o pledoarie vizuală pentru artă ca document viu al prezentului și pentru Iași ca inepuizabil izvor de inspirație culturală.”
Recenzie de autor: Ofelia Huțul.

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back to top button