Nu este în intenţia mea crearea de panică. Nu sunt un panicard şi nici un panicat. Încerc să privesc cât mai detaşat o realitate, din ce în ce mai ambiguă, din ce în ce mai alunecoasă, pe care doresc să o surprind în fireasca ei desfăşurare. Poate această lipsă de intervenţie, de modificare a geometriei promisiunilor electorale, într-o prezentare dinamică a onorării acestora, să ne fi prins din nou pe picior greşit, pe noi, cei din est, într-o luptă nedreaptă şi nedemnă cu”cei din vest”.
Dacă privim ce se va întâmpla cu „esticii României”, în general şi cu noi, ieşenii, în special, în anul 2014, atunci vom sesiza cum din nou părăsirea şi-a făcut cuibar în gestul nostru, început în 1859, moment în care Iaşii au avut o primă „cedare de suveranitate”, în faţa turcitului Bucureşti. De atunci nu s-a mai întâmplat nimic bun pentru Moldova, nu s-a mai întâmplat nimic bun pentru Iaşi. Am sperat că, în 2012, a venit rândul Iaşilor să se aşeze în faţă şi să spere că noul guvern USL va reuşi, prin proiecte reale, să scoată Moldova din izolare, să deschidă căile de comunicare cu această zonă pe nedrept pedepsită a rămâne uitată de lume. S-a sperat că autostrada ce va lega Iaşii de Târgu Mureş va reconsolida legătura cu Europa occidentală. Dar, această cale rutieră importantă a rămas doar în stadiu de planşă, după ce Relu Fenechiu, fostul ministru al Transporturilor, a fost obligat (oare de cine?!) să-şi dea demisia şi să abandoneze, printre altele, şi acest proiect angajat în faţa electoratului ieşean.
Nici unul din cele 21 de proiecte, ale căror finanţări au fost asumate de Guvernul Ponta, pentru anul 2014, nu se referă la infrastructura din Moldova. Toate proiectele au în vedere dezvoltarea vestului, sudului şi a centrului ţării, fără a fi ocolită Capitala. Despre Iaşi nu se spune nimic. Nici despre Bacău, Suceava, Botoşani, Piatra Neamţ, Galaţi, Vrancea, nu se are în vedere vreun program investiţional în autostrăzi, ca şi cum România a începe la Timişoara şi se termină la Braşov. Vedem că toţi banii pe care îi gestionează Guvernul Ponta-Dragnea-Chiţoiu sunt destinaţi pe: – autostrăzile Lugoj-Deva (tronsonul Dumbrava-Deva şi Lugoj-Dumbrava), Sebeş-Turda, Orăştie-Sibiu, Arad-Timişoara şi by-pass Arad, Cernavodă-Constanţa, Nădlac-Arad şi Timişoara-Lugoj, – lărgirea la 4 benzi a centurii Bucureşti Sud (Pasaj suprateran DJ 602 Centura Bucureşti-Domneşti),- reabilitarea DN56 Craiova-Calafat, – construcţia variantei de ocolire a oraşelor Deva-Orăştie la standard de autostradă şi a variantei de ocolire a oraşului Sibiu (proiecte pentru care ordonatorul principal de credite este Secretariatul General al Guvernului),- Magistrala 5 de metrou tronsonul Drumul Taberei-Universitate (secţiunea Râul Doamnei-Haşdeu),- Magistrala 5 de metrou tronsonul Universitate-Pantelimon (staţia şi depoul Valea Ialomiţei),- reabilitarea liniei de cale ferată Braşov-Simeria (secţiunea Coslariu – Sighişoara şi Coslariu-Simeria), componentă a Coridorului IV Pan-European pentru circulaţia trenurilor cu viteză maxima de 160 km/h, – reabilitarea liniei de cale ferată Frontieră-Curtici-Simeria, – protecţia şi reabilitarea părţii sudice a litoralului românesc a Mării Negre în zona municipiului Constanţa şi Eforie Nord, – consolidarea Teatrului Naţional I.L. Caragiale Bucureşti, proiectul de lasere de la Turnu Măgurele,- realizarea unui sistem informaţional pentru managementul integral al apelor. Pe listă a fost însă inclus şi proiectul pentru legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă-Otopeni. Pe lista proiectelor care vor fi finanţate cu prioritate, dar integral de la buget de stat au fost introduse cele legate de autostrada Braşov-Cluj-Borş (tronson Suplacu de Barcău-Borş), autostrada Bucureşti-Braşov (include tronsonul Comarnic-Braşov), autostrada de centură a municipiului Bucureşti şi refuncţionalizarea clădirii spitalului clinic de urgenţă Iaşi.
Doar atât, nimic altceva. Doar o spoire a unei clădiri, care riscă să se dărâme peste bolnavi, la fiecare sunet de sirenă a salvării, merită Moldova. Atenţie, moldoveni vi se pregăteşte ceva!