Octavia Borş (Ministerul Educaţiei): Consilierul şcolar are un rol cheie în prevenirea actelor de violenţă

Creşterea semnificativă a numărului de consilieri şcolari va ajuta colectivul şcolar să gestioneze mai bine situaţiile de violenţă, consideră Octavia Borş. consilierul ministrului Educaţiei.

Ea a participat la dezbaterea cu tema „Educaţia ca soluţie pentru reducerea abandonului şcolar”, organizată de Comisia pentru învăţământ a Camerei Deputaţilor şi Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin.

„Violenţa şcolară este un fenomen care revine în mod constant în discuţiile noastre. Sperăm că creşterea semnificativă a numărului de consilieri şcolari va ajuta colectivul şcolar să gestioneze mai bine situaţiile de violenţă. Să le indentifice timpuriu, să le răspundă într-un mod sănătos, astfel încât să sprijine atât victima, cât şi autorul de acte de violenţă, să depăşească momentul, să înveţe să gestioneze mai bine emoţiile şi aşa mai departe. Consilierul are un rol cheie în modul în care capacităm şcolile să prevină şi să gestioneze mai bine actele de violenţă şcolară”, a spus consilierul.

Potrivit acesteia, abandonul şcolar reprezintă o prioritate pentru Ministerul Educaţiei.

„Este o problemă pe care trebuie ca ţară să o rezolvăm. Atât problema abandonului, cât şi a violenţei şcolare sunt fenomene complexe care au în spate factori diverşi – individuali, familiali, sociali, şcolari – ceea ce înseamnă că pentru a le rezolva avem nevoie de o abordare integrată. (…) Sunt programe precum asigurarea transportului, masă caldă, bursele sociale care încearcă să se asigure că elevii au acces şi posibilitate să participe, să asigure acea participare constantă la şcoală şi factorul economic să nu reprezinte o pierdere în acest sens”, a susţinut Borş.

Consilierul a amintit de programele precum „Şcoala după şcoală” şi „Masa caldă”, dar şi de un alt program derulat împreună cu Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale.

„Avem şi programe precum „Şcoala după şcoală”, care intervin pe partea educaţională şi se asigură că asigură un context în care elevii au posibilitatea să recupereze acele pierderi în învăţare sau decalajul faţă de colegii lor care provin din medii mai favorizate. (…) Programele care vizează educaţia timpurie sunt importante pentru prevenirea abandonului. (…) Avem o colaborare de lungă durată cu Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale pe un program de servicii comunitare integrate. Un consilier şcolar sau un mediator şcolar împreună cu un asistent social, cu un mediator sanitar intervin în comunităţi şi sprijină participarea şcolară. Începând de la vizite la domiciliu, discuţii cu părinţii, cu elevii, astfel încât să identifice eventuale piedici şi împreună să găsească soluţiile pentru a sprijini participarea la şcoală. (…) „Programul masă caldă” este un program important. Anul acesta s-a extins numărul de şcoli care beneficiază de masă caldă”, a arătat consilierul.

Ministrul Economiei, Florin Spătaru, a afirmat că trebuie să existe „o balanţă” a sectoarelor economice „pe bază de competitivitate, pe bază de avantaje oferite de fiecare zonă în parte”.

„Educaţia şi parcursul adult în sectorul economic sunt strâns legate. (…) Dacă noi, cei de la Ministerul Economiei, nu spunem care sunt direcţiile strategice de dezvoltare economică, educaţia nu va putea să dezvolte pe termen mediu şi lung aceste programe, care să ducă la integrare. (…) Am fost activ în domeniul resurselor umane mai bine de zece ani şi am aflat că tinerii nu au alte obiective, alte valori decât cei din generaţia mea sau cei din generaţiile imediat anterioare. Au aceleaşi valori, doar priorităţile sunt altele”, a spus ministrul. AGERPRES