Numărul copiilor înscrişi la grădiniţe particulare a crescut cu 1.200 în anul şcolar 2016-2017

Numărul copiilor înscrişi în învăţământul preşcolar a fost în anul şcolar 2016-2017 de 521.200, reprezentând 14,5% din populaţia şcolară, conform datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică.

Comparativ cu anul şcolar precedent, numărul copiilor a scăzut cu 13.500.

În anul şcolar 2016-2017, numărul copiilor înscrişi în grădiniţele particulare a crescut cu 1.200, în timp ce la grădiniţele din sectorul public s-a înregistrat o diminuare a numărului de copii cu 14.700.

Puţin peste jumătate dintre copiii înscrişi în învăţământul preşcolar au fost băieţi (51,4%) şi au învăţat în unităţile şcolare din mediul urban (56,2%).

Din totalul populaţiei preşcolare, 314.600 copii (60,4%) din grădiniţe au participat la activităţi instructiv-educative în program normal (5 ore/zi) şi 203.200 copii (39%) în program prelungit (10 ore/zi). La activităţi specifice învăţământului preşcolar desfăşurate pe parcursul întregii săptămâni (de luni până vineri) au participat 1.800 de copii (0,3%), iar 1.600 de preşcolari (0,3%) la programe pentru copii cu nevoi speciale.

Majoritatea copiilor a fost înscrisă în grădiniţe cu predare în limba română – 481.400 (92,4%), aproximativ 32.900 (6,3%) în grădiniţe cu predare în limba maghiară, 5.400 (1,0%) în limba germană şi 1.500 (0,3%) în alte limbi (limba sârbă, ucraineană, slovacă, cehă, bulgară, croată, engleză şi romanes).

Din distribuţia pe vârste a copiilor înscrişi în învăţământul preşcolar se observă preponderenţa copiilor cu vârsta de 5 ani (32,1%), respectiv 4 ani (31,2%). Majoritatea copiilor înscrişi în grădiniţe au fost români (88,6%), urmaţi de cei de etnie maghiară (5,9%) şi romă (4,7%).

În profil teritorial, regiunea Nord-Est a atins cel mai înalt nivel al numărului de copii înscrişi, respectiv 92.300 (17,7%), în timp ce regiunea Vest a înregistrat cel mai scăzut nivel, respectiv 44.700 copii (8,6%).

În anul şcolar 2016-2017, din totalul de 53.800 persoane care asigurau activitatea didactică şi nedidactică din învăţământul preşcolar, 67,7% a fost personal didactic şi didactic auxiliar, iar 32,3% personal de conducere fără norme didactice, administrativ, de întreţinere şi operaţional.

Din totalul personalului didactic din grădiniţe, 2,8% au deţinut şi funcţii de conducere. În plus, 449 persoane au asigurat managementul grădiniţelor, fiind doar personal de conducere fără a avea norme didactice.

De asemenea, din totalul de 34.300 de cadre didactice din învăţământul preşcolar (cu 0,8% mai puţine decât în anul şcolar precedent), 95,9% a fost personal didactic calificat. În mediul urban şi-au desfăşurat activitatea 62,4% din personalului didactic, iar în cel rural 37,6% din personalul didactic.

În ceea ce priveşte situaţia personalului didactic din învăţământul preşcolar pe grupe de vârstă se observă preponderenţa persoanelor cu vârsta cuprinsă între 35-39 de ani (17%) şi 55-59 de ani (15,4%).

În anul şcolar 2016-2017, în învăţământul preşcolar, la un cadru didactic au revenit 15 copii. Pe medii de rezidenţă, unui cadru didactic din mediul urban îi reveneau 14 copii, iar în mediul rural, 18 copii.

Din totalul grădiniţelor, 1.100 au fost unităţi independente şi 10.100 au funcţionat ca secţii în cadrul altor unităţi care şcolarizează acest nivel de învăţământ (grupuri şcolare). Din totalul sălilor de clasă din grădiniţe, 94,1% au aparţinut unităţilor din sectorul public, iar dintre acestea 50,9% s-au regăsit în grădiniţele din mediul urban. Aproape trei sferturi (71,1%) din numărul PC-urilor aflate în grădiniţe au avut conectare la internet. AGERPRES