Inspectoratul Școlar Județean caută voluntari virtuali pentru copiii speciali

Inspectoratul Școlar Județean Iași și Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Iași anunţă lansarea proiectului “Voluntari virtuali pentru copii speciali”, pentru susținerea nevoilor psiho-emoționale ale copiilor cu nevoi speciale. “Sistemul de învățământ special și special integrat ieșean asigură școlarizarea unui număr de peste 2.200 de elevi cu cerințe educaționale speciale și/sau dizabilități în școli speciale și de masă. În această perioadă de distanțare socială, aceștia, alături de familiile lor, au nevoie, mai mult ca niciodată, de sprijin, de încurajare, de optimism. Tocmai din acest motiv, propunem un proiect care să ofere modalităţi de a fi alături de elevii noştri din învăţământul special şi de familiile acestora, cu mesajul de a păstra reguli de igienă personală şi a evita, pe cât posibil, contactele sociale în spaţii publice. Este important să le fim alături şi să-i susţinem afectiv şi emoţional, prin diferite mijloace”, explică inspectorul şcolar general, prof.dr. Genoveva Aurelia Farcaş. Scopul proiectului constă în dezvoltarea solidarității și a angajamentului social, prin promovarea comportamentelor de susținere psiho-emoțională a elevilor cu cerințe educaționale speciale din județul Iași în perioada de distanțare socială datorată măsurilor cu caracter excepțional pentru limitarea răspândirii infecției cu noul coronavirus. Astfel, în intervalul aprilie – mai 2020 se caută profesori voluntari, specialişti în problematica psihopedagogiei speciale, care să ofere suport psiho-emoţional unui copil cu nevoi speciale, precum şi familiei acestuia. Partenerii în cadrul acestui proiect sunt şcolile speciale din judeţul Iaşi şi Organizaţia “Star of Hope”, care militează pentru drepturile copiilor cu dizabilităţi. “Resursa umană implicată în proiect este reprezentată de profesori consilieri școlari, profesori logopezi, profesori de sprijin, profesori psihopedagogi cu rol de voluntari, din școlile de masă, școlile integratoare și școlile speciale din județul Iași, precum și de specialişti ai organizaţiei Star of Hope Iaşi. Grupul ţintă al proiectului este reprezentat atât de beneficiari direcți: elevi cu cerințe educaționale speciale din județul Iași care își exprimă nevoia de susținere psiho-emoțională în perioada de distanțare socială datorată măsurilor cu caracter excepțional pentru limitarea răspândirii infecției cu noul coronavirus, cât și de beneficiari indirecți: familiile elevilor cu cerințe educaționale speciale din județul Iași”, precizează Gabriela Raus, inspector școlar pentru învățământ special.

Etapele derulării proiectului:

 

  • Identificarea voluntarilor (profesori consilieri școlari, profesori logopezi, profesori de sprijin, profesori psihopedagogi, alţi specialişti) și de stabilire a contactului cu beneficiarii (elevi cu cerințe educaționale speciale)
  • Promovarea proiectului și a activităților propuse în rândul cadrelor didactice din C.J.R.A.E. Iași (profesori consilieri școlari, profesori logopezi) și a cadrelor didactice din învățământul special și special integrat, în vederea identificării resurselor umane cu rol de voluntari (profesori) și a beneficiarilor (elevi cu cerințe educaționale speciale).
  • Realizarea unei baze de date cu voluntarii proiectului cu implicarea fiecărui coordonator al proiectului la nivelul unității școlare, actualizată permanent în timpul desfășurării proiectului.
  • Stabilirea contactului cu beneficiarii (elevi cu cerințe educaționale speciale) prin contactarea copilului cu nevoi speciale prin mijloace electronice, prin intermediul cadrelor didactice implicate în proiect (profesorul consilier/profesorul de sprijin/profesorul logoped/profesorul psihopedagog/coordonatorul Strategiei Naționale de Acțiune Comunitară (SNAC) din școala, alți specialişti implicați în proiect).

 

La finalul proiectului, profesorii voluntari implicaţi vor primi o adeverinţă de voluntar, pentru implicarea în activităţi coordonate la nivel judeţean.

 

Este important de precizat că pentru a monitoriza calitatea relaţiei dintre voluntar şi elevul beneficiar este nevoie de acordul familiei beneficiarului pentru acest tip de activitate.

Pentru a evita situațiile de abuz (respectarea ritmului și duratei timpului de comunicare voluntar-beneficiar, utilizarea acelor mijloace de comunicare convenite de comun acord, desfășurarea acelor activități care sunt în acord cu nevoile beneficiarilor) voluntarii implicați în proiect, vor avea în vedere următoarele aspecte:

  • activitățile şi formele de interacțiune vor fi stabilite cu acordul ambelor părți
  • interacțiunea va avea un conținut pozitiv (gânduri,emoții, comportamente)
  • activitățile vor fi predominant practice (realizare de desene, picturi, modelaje, obiecte din diverse materiale etc.)

Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi propune şi o monitorizare a activităților de voluntariat desfășurate prin evaluarea rezultatelor proiectului, care se va realiza atât prin metode cantitative (analiza bazelor de date cu numărul voluntarilor, numărul beneficiarilor, numărul interacțiunilor), cât și prin metode calitative (mărturii ale voluntarilor, ale beneficiarilor despre experiența din proiect). Iată scrisoarea adresată specialiştilor din judeţul Iaşi de către inspectorul pentru învăţământ special şi special integrat ieşean, profesor Gabriela Raus:

Dragă Voluntarule,

Gândește-te că un copil cu nevoi speciale are nevoie de tine în aceste momente când nu poate fi prezent la școală sau la orele de terapie care îl ajută pe el să se recupereze!

Fii bun, fii altruist, fii generos!

Fii cel care dorește să facă o faptă bună, fiind alături de el!

 

Alege să dedici o parte din timpul tău unui copil cu nevoi speciale!

Cum poți să faci asta?

  1. Identifici un copil cu nevoi speciale.
  2. Afli datele de contact ale acestuia (telefon, mail, cont facebook)
  3. Cum îl poți găsi?
  4. Caută aceste informații la profesorul consilier/profesorul de sprijin/profesorul logoped/ coordonatorul Strategiei Naționale de Acțiune Comunitară (SNAC) din școala ta şi la cadrele didactice care ştii că lucrează în şcolile speciale!
  5. Dacă ai acordul familiei elevului beneficiar (un copil cu nevoi speciale), poţi să te gândeşti să iei legătura cu acesta!
  6. Dedică-i o parte din timpul pe care îl petreci în casă!
  7. Cum putem fi alături de copiii speciali în aceste momente?
  • comunici cu el la telefon/pe skype sau whatsApp
  • îi transmiți un gând, o încurajare, o emoție, un zâmbet
  • îi scrii o scrisoare folosind email-ul
  • vorbiți despre emoțiile voastre (Jurnalul emoţiilor în vremea Covidului)
  • completaţi printr-un desen jurnalul emoţiilor și învățați împreună cum să vă eliberați de ele
  • îi recomanzi un filmuleț, o poveste, un joc
  • faceți împreună călătorii virtuale
  • priviți și să discutați despre fotografii din familiile voastre
  • vorbiți despre rutina zilnică în noua situație
  • schimbați rețete simple de prăjituri sau rețete pentru alte mâncăruri

Mă bazez pe creativitatea pe care voi, voluntarii, ați manifestat-o mereu!

Haideți să alegem să fim solidari și să nu lăsăm copiii speciali singuri acasă!