Ce urmează după alegeri și când am putea avea un nou Guvern

Rezultatele preliminare arată că PAS a câștigat alegerile parlamentare anticipate și urmează să obțină majoritatea parlamentară în următorul Legislativ. Până la constituirea unui nou Legislativ și ulterior a unui nou Guvern, sunt, însă, câteva etape și proceduri legale de parcurs, de la totalizarea rezultatelor alegerilor și confirmarea acestora de către Curtea Constituțională, până la prima ședință a Legislaturii a XI-a.

Ce se întâmplă în următoarele zile după alegeri 

13 iulie, ora 21:00 – Până la această oră Consiliul electoral de cicumscripție prezintă la CEC procesele-verbale cu privire la totalizarea rezultatelor alegerilor.

19 iulie. Este ultima zi în care CEC poate totaliza rezultatele. Întocmește un proces-verbal și face un raport cu privire la rezultatele alegerilor.

20 iulie. După totalizarea rezultatelor și întocmirea procesului-verbal, CEC, în termen de 24 de ore, prezintă Curții Constituționale actele prevăzute de Codul Electoral și lista deputaților aleși, pentru validarea scrutinului.

25 iulie. În termen de cinci zile de la recepționarea documentelor, adică până pe cel târziu 25 iulie, Curtea Constituțională urmează să confirme sau infirme printr-un aviz legaliateta alegerilor parlamentare anticipate.

Prima ședință a Parlamentului și constituirea Legilaturii a XI-a

Potrivit legislației, Parlamentul nou-ales se întruneşte în şedinţa de constituire la convocarea preşedintelui Republicii Moldova în cel mult 30 de zile de la alegeri, dacă au fost aleşi cel puţin două treimi din numărul total al deputaţilor. Cu alte cuvinte, prima ședință a noului Legislativ poate avea loc cel târziu pe 11 august 2021.

De menționat, însă, că procedurile și termenele explicate sunt cele maxime prevăzute de lege, dar în istoria R. Moldova avem experiența când toate s-au întâmplat într-o singură zi. Urmează să vedem cu ce viteză se vor înfăptui de această dată.

Şedinţa de constituire a Parlamentului nou-ales este prezidată de cel mai în vârstă deputat, în cazul de față – Eduard Smirnov. La prima ședință preşedintele ședinței oferă cuvânt preşedintelui Curţii Constituţionale pentru prezentarea raportului privind rezultatele alegerilor şi validarea mandatelor deputaţilor aleşi.

Parlamentul se consideră legal constituit din data şedinţei de constituire.

Ulterior, fracţiunile parlamentare se formează în termen de  cel mult 10 zile după constituirea legală a Parlamentului.

Preşedintele fiecărei fracţiuni parlamentare trebuie să prezinte componenţa numerică şi nominală a fracţiunilor.

Majoritatea parlamentară este considerată fracţiunea sau coaliţia fracţiunilor, anunţată prin declaraţie, care cuprinde mai mult de jumătate din deputaţii aleşi, adică 51 de parlamentari.

Cum are loc alegerea președintelui Parlamentului

La propunerea fracţiunilor parlamentare se instituie o comisie pentru efectuarea alegerii preşedintelui Parlamentului, care: recepţionează propunerile de desemnare a candidaţilor la funcţia de preşedinte al Parlamentului și stabileşte modelul şi textul buletinului de vot.

Preşedintele Parlamentului se alege pe durata mandatului Legislativului, prin vot secret, cu buletine de vot pe care se înscriu numele şi prenumele tuturor candidaţilor propuşi de fracţiunile parlamentare. Fiecare fracţiune parlamentară poate face o singură propunere.

Este declarat ales preşedinte al Parlamentului candidatul care a întrunit votul majorităţii deputaţilor aleşi.

Dacă nici un candidat nu a acumulat numărul de voturi necesar, se organizează al doilea tur de scrutin, la care vor participa numai doi candidaţi care în primul tur de scrutin au obţinut cel mai mare număr de voturi.

În caz de paritate de voturi se organizează alegeri noi, pentru care fracţiunile parlamentare vor propune aceiaşi sau alţi candidaţi.

Desemnarea candidaturii la funcția de prim-ministru și învestirea Guvernului

Având Parlamentul oficial constituit, după consultarea majorităţii parlamentare, preşedintele R. Moldova desemnează un candidat pentru funcţia de prim-ministru.

Ulterior, candidatul pentru funcţia de premier va cere, în termen de cel mult 15 zile de la desemnare, încrederea Parlamentului asupra programului de activitate şi a întregii liste a Guvernului.

Programul de activitate al Guvernului se dezbate în şedinţa Parlamentului, când este examinată și lista de miniștri ai viitorului Guvern.

Dacă Parlamentul acordă încredere Guvernului cu votul majorităţii deputaţilor aleşi, atunci este învestit un nou Guvern.

31 iulie, termen limită pentru sesiunea ordinară

Un ultim moment care trebuie luat în calcul în tot acest proces ține de durata sesiunii parlamentare. Astfel, potrivit Regulamentului Parlamentului, deputații se întrunesc în două sesiuni ordinare pe an. Sesiunea de primăvară începe în luna februarie şi nu poate depăşi sfîrşitul lunii iulie.

Totuși, în cazul în care Parlamentul nu se află în sesiune ordinară, acesta se poate întruni în sesiune extraordinară sau specială la cererea preşedintelui Republicii Moldova, a preşedintelui Parlamentului sau a 1/3 din numărul deputaţilor.

Așadar, urmează să vedem dacă proaspeții deputați vor merge în vacanță în august sau vor da prioritate muncii. (sursa:www.agora.md)