Muntean (ASSAI): Înființarea CEETAR nu duce la scumpirea RCA; prețul crește pentru că așa vor asigurătorii

ASSAI MunteanSocietățile de asigurări fac presiuni asupra parlamentarilor pentru a nu promova proiectul de lege privind înființarea Corpului Experților și Evaluatorilor Tehnici Auto din România (CEETAR) pentru că le este teamă că vor fi obligate să plătească daunele corect și la timp, a declarat marți președintele Asociației Societăților de Service Auto Independente, Cristian Muntean. „În realitate, lor (societăților de asigurări — n.r.) le este teamă că vor fi puse în situația să plătească daunele în mod transparent, corect, ceea ce nu se întâmplă în acest moment. Polița RCA are motive să crească doar pentru că așa vor asigurătorii, nu din cauza înființării CEETAR”, a explicat Cristian Muntean. El a spus că acest proiect nu este unul nociv, așa cum greșit au transmis reprezentanții companiilor de asigurări și cei ai Autorității de Supraveghere Financiară ci, din contră, poate genera scăderea prețurilor pentru asigurările auto și reducerea termenelor de plată a daunelor și de efectuare a reparațiilor. Potrivit sursei citate, scăderea prețurilor polițelor va fi susținută, odată cu înființarea Corpului de Experți, de reducerea cu 70% a numărului de inspectori de daună, angajați ai companiilor de asigurări, de la 1.500 câți sunt în prezent, pentru că munca acestora poate fi preluată de 400 — 450 de experți independenți. În plus, costurile cu deplasarea acestor inspectori, dar și cu sediile companiilor de asigurări din fiecare județ, vor fi reduse și nu vor mai pune presiune pe prețurile RCA. „În România există 20 de companii de asigurări autorizate RCA, care sunt obligate să aibă centre de constatare de daună în fiecare județ. 20 ori 40 de județe înseamnă 800 de sedii. Experții CEETAR vor avea un sediu în fiecare județ, deci sunt necesare doar 40 de sedii”, a explicat președintele ASSAI. În plus, expertul va putea face evaluările pentru orice societate de asigurări, ceea ce va duce la spargerea monopolului pe această piață și va scuti păgubitul de a fi pus în fața unui act de adeziune, respectiv constatarea făcută de angajatul companiei de asigurări, pe care nu o poate contesta decât în instanță. Însă, un astfel de proces durează, de regulă, peste trei ani și este foarte costisitor. Cristian Muntean crede că proiectul este respins de către companiile de asigurări pentru că duce la scăderea profiturilor acestora în condițiile în care, în prezent, asigurătorii își rotunjesc profiturile prin reducerea daunelor plătite asiguraților și prin prelungirea termenelor de plată a acestora. „Vă prezint cinci moduri prin care sunt reduse despăgubirile: evaluarea incompletă a daunei auto, soluții tehnice ieftine în dauna calității și siguranței rutiere, direcționarea reparațiilor în unități service care acceptă condițiile financiare impuse de asigurător în detrimentul calității și siguranței rutiere (caz în care contractele dintre asigurător și service sunt nocive pentru client); plata în regie proprie, caz în care suma este cu 50% — 70% mai mică decât costurile reale al reparației, iar dacă nu se contestă în 30 de zile, se consideră acceptată. În plus, noua normă RCA, care a intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2015, cu dedicație, prevede acordarea unei despăgubiri cu 30% — 50% mai mică, în caz de daună totală. Și asta pentru că evaluarea se face la prețul pieței pentru mașinile considerate similare”, a subliniat președintele ASSAI. În opinia sa, piața second hand din România prezintă disfuncționalități care pot vicia procesul de evaluare. În plus, se poate lua în calcul o singură ofertă, nu media pieței. Reprezentantul ASSAI a dat exemple și în privința modalităților folosite de companiile de asigurări pentru întârzierea plății daunelor. În primul rând, programarea păgubitului RCA cu întârziere la constatarea daunei. De asemenea, sunt cazuri în care către păgubit nu sunt transmise documentele necesare pentru efectuarea reparațiilor. Acestea sunt primite, uneori, cu o întârziere de 30 de zile, deși compania de asigurări este obligată să le înmâneze pe loc. În plus, sunt cazuri în care dosarul de daună este introdus, abuziv, în cercetări pentru 90 de zile, fără explicații sau compensații pentru păgubit. De asemenea, la reconstatare, care are loc în aproape 90% din cazuri, termenul se prelungește cu două săptămâni, deși compania de asigurări trebuie să transmită acceptul în trei zile. În plus, sunt cazuri în care inspectorul de daună rătăcește documente care au fost deja înregistrate la asigurător și trebuie aduse din nou. „Plata daunei în termen legal este o excepție în România. Au loc întârzieri chiar și de 100 de zile, deși termenul legal este de 10 zile. Vorbim de o disfuncționalitate majoră a întregului sistem”, a explicat Cristian Muntean. În opinia sa, înființarea Corpului Experților Independenți ar rezolva o mare parte din aceste probleme. La rândul său, Vasile Cazan, președintele Asociației pentru apărarea drepturilor și intereselor consumatorilor, a declarat că păgubitul RCA din România este victima perfectă pentru că nu își cunoaște drepturile, nu este protejat de o instituție (ASF ar trebui să aibă acest rol dar nu o face pentru că este plătită de companiile de asigurare) și nu este apărat de lege. Prin comparație cu piața din România, în Germania există un corp al experților auto, care sunt într-adevăr arbitri independenți, susține Emil Butoianu, specialist auto în Germania. „În Germania, în cazul unui accident, nu este nevoie de prezența unui inspector. Mașina ajunge la service-ul independent pe care îl alege păgubitul, pe costul asigurării, clientul semnează o hârtie că lasă service-ul să se ocupe de reparație și nu mai are nimic de făcut. Primește o mașină de la service pe care o plătește asigurarea, cu care nu are niciun fel de cheltuială suplimentară”, a explicat Butoianu. El a mai spus că, în Germania, păgubitul are dreptul să apeleze la un expert independent, care va fi plătit de societatea de asigurare, odată cu plata service-ului, iar acesta se luptă pentru plata reparației, dar verifică și calitatea acesteia. În Germania, la un parc auto de 62 de milioane de mașini, există 97 de milioane de contracte de asigurare RCA și CASCO. În România, la 4,5 milioane de mașini, există 4,8 milioane de contracte de asigurare. În schimb, la nivelul anului 2013, numărul de reclamații în Germania a fost de 1.161, iar în România, de 13.500. „Germania este o piață de 20 de ori mai mare și are de 12 ori mai puține reclamații”, a conchis Cristian Muntean. El a mai spus că miercuri va fi organizat un miting de protest în fața Parlamentului pentru a determina parlamentarii care acționează în interesul unor instituții financiare să promoveze legea de înființare a CEETAR.