UNICEF: Studiu pentru identificarea normelor sociale care influențează comportamentele cu risc în rândul adolescenților

adolescentiUn studiu pentru identificarea normelor sociale care influențează comportamentele cu risc în rândul adolescenților – respectiv consumul de alcool și tutun, consumul de droguri și inițierea timpurie a vieții sexuale, a fost prezentat, marți, la sediul UNICEF din București.

„Este foarte important să înțelegem ce anume determină comportamentele adolescenților, ce îi motivează să ia o decizie sau alta — fie ea bună sau rea”, a afirmat Sandie Blanchet, reprezentantul UNICEF în România. Cercetarea a fost realizată în cinci orașe din România — București, Iași, Bacău, Cluj-Napoca și Constanța — și a vizat adolescenți cu vârste între 10 și 18 ani.

În cadrul studiului, au fost urmărite identificarea și analizarea normelor sociale care influențează adolescenții, formularea de recomandări bazate pe dovezi pentru crearea unor strategii eficace și eficiente care să vizeze cele mai importante norme sociale ce influențează adolescenții, precum și formularea unor recomandări privind indicatorii potriviți pentru măsurarea impactului acestor strategii. Comportamentele de risc, în sfera cărora intră cele patru componente analizate în cadrul studiului, se însușesc și se dezvoltă în strânsă legătură cu transformările psihosociale specifice vârstei adolescenței și cu trăsăturile mediului social în care interacționează și se dezvoltă social adolescentul, a afirmat psihologul Daniela Dumulescu. Potrivit studiului prezentat, grupul de referință cel mai important al adolescenților este dat de cel al prietenilor, aceștia influențând inițierea sau menținerea practicilor de risc. „Surprinzător, părinții nu sunt un partener semnificativ de discuție sau o sursă importantă de informații, ci, mai degrabă, prietenii și media”, a spus sociologul Fidelie Kalambayi, precizând că și școala „oferă puține oportunități de discuție și informare” și acestea fiind luate foarte puțin în serios de adolescenți. În concluzie, UNICEF propune, la finalul studiului, centrarea campaniilor de informare pe mesaje privind capitalul adolescenților de imagine, livrarea mesajelor de prevenire de către persoane-etalon din aceeași generație, evitarea campaniilor de informare și de prevenire a riscurilor centrate pe tehnica „terorismului despre sănătate”, o mai bună informare a adolescenților cu privire la comportamentele de risc și la pericolele lor, campanii de comunicare adresate populației generale, care să informeze despre efectele alcoolului, tutunului și drogurilor la copil și adolescent. De asemenea, mai sunt propuse derularea unor programe de dezvoltare a inteligenței emoționale la copii și adolescenți pe toată perioada de școlarizare, intervenții educaționale care să ajute adolescenții să se raporteze pozitiv la norma responsabilității și a autonomiei personale, programe de formare continuă dedicate personalului didactic — cu accent pe informare despre cultura riscului/norme sociale în rândul adolescenților. „Pe baza constatărilor și recomandărilor studiului, UNICEF și partenerii săi proiectează o nouă campanie, prin care se urmărește crearea stimei de sine în rândul adolescenților în scopul prevenirii adoptării de aceștia a comportamentelor de risc. (…) În aproape 50 de comunități, campania va include o componentă suplimentară de activități de comunicare interpersonală realizate de profesioniști din domeniul educației, social și al sănătății”, a mai spus Sandie Blanchet. Totodată, UNICEF colaborează cu Ministerul Educației la revizuirea programei școlare naționale, urmărind, printre altele, ca programa și practicile sistemului de învățământ să includă componenta de dezvoltare a abilităților non-cognitive, a conchis reprezentantul UNICEF.