RAPORT FINAL privind accidentul aviatic din Apuseni: Givrajul a afectat carburatoarele, nepermiţând altitutine optimă. Motoarele s-au oprit din cauza givrajului sever

Aeronava prăbuşită în urmă cu aproape doi ani în Munţii Apuseni s-a confruntat cu un givraj care a afectat capacitatea carburatoarelor motoarelor, nepermiţând să atingă altitudinea minimă pentru un zbor de siguranţă, arată raportul Centrului de Investigaţii pentru Siguranţa Aviaţiei Civile.Raportul are 150 de pagini şi a fost întocmit împreună cu specialişti din Marea Britanie – stat de fabricaţie a aeronavei – şi SUA, unde au fost fabricate motoarele.Eugen Suciu, membru al comisiei de investigatie în cadul CIAS, a declarat că raportul arată că aeronava zbura la o altitudine ”nepotrivită, sub altitudinea minimă de siguranţă în zonă, deasupra Carpaţilor Meridionali.El a spus că pe parcursul zborului aeronava s-a confruntat cu un givraj care a afectat capacitatea carburatoarelor motoarelor, nepermiţând atingerea unei altitudini de siguranţă.”Pe parcursul acestui zbor, aeronava s-a confruntat cu un givraj nu la nivelul structurii, ci la nivelul carburatoarelor motoarelor, ceea ce nu a permis aeronavei să atingă altitudinea de 11.000 de picioare”, a arătat Suciu.”Conform datelor pe care le-am colectat, a reieşit că la momentul traversării Carpaţilor Meridionali aeronava s-a confruntat cu un givraj de nivel mediu, astfel încât sistemul de degivrare a putut face faţă cât de cât”, a completat Eugen Suciu.Raportul în cazul accidentului aviatic din Apuseni, prezentat luni, la aproape doi ani de la tragedie, arată că motoarele aeronavei s-au oprit din cauza givrajului sever.Potrivit membrilor comisiei de anchetă, aeronava pilotată de Adrian Iovan s-a prăbuşit în condiţiile în care motoarele s-au oprit din cauza givrajului sever.”Din cauza givrajului, deasupra plafonului de nori s-a produs blocarea motoarelor”, au mai spus membrii comisiei de anchetă, arătând că aeronava a zburat tot timpul, deasupra Carpaţilor Meridionali, sub altitudinea minimă admisă.Reprezentanţii comisiei de anchetă au mai anunţat că la testele efectuate nu s-au constatat defecţiuni tehnice, ci doar givrajul sever.În accidentul aviatic produs în 20 ianuarie 2014 în Munţii Apuseni au murit pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion. Totodată, au fost răniţi copilotul Răzvan Petrescu şi medicii Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul „Sfânta Maria” şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor.Echipa medicală din avion mergea de la Bucureşti la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral. Epava avionului şi victimele au fost găsite de trei localnici, după căutări care au durat aproximativ cinci ore şi la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, poliţişti, salvamontişti, angajaţi ai Parcului Naţional Munţii Apuseni şi localnici.