Ambele tabere ale referendumului din Marea Britanie privind apartenența la UE folosesc afirmații ‘înșelătoare’

Afirmațiile cheie făcute de cele două tabere înainte de referendumul britanic privind apartenența țării la UE au fost caracterizate ca fiind ‘înșelătoare’ de un raport al unei comisii transpartinice, relatează vineri DPA.

Campania care militează pentru ieșirea din UE susține că Marea Britanie ar avea parte de un aport săptămânal de 350 de milioane de lire sterline (512,4 milioane de dolari) dacă nu mai plătește contribuțiile la UE, afirmație ‘foarte înșelătoare pentru electorat’, estimează raportul Comisiei pentru trezorerie a Camerei Comunelor.

‘Este foarte nefericit că au ales să plaseze această cifră în centrul campaniei lor’, au apreciat parlamentarii britanici. ‘Acest lucru s-a făcut în contextul unor probe copleșitoare, inclusiv cea furnizată de președintele Autorității de statistică a Marii Britanii, care demonstrează că este înșelătoare’, mai menționează raportul.

Potrivit sursei citate, tabăra care susține Brexitul nu ține cont de rabatul la plata obligațiilor bugetare către UE, care este de circa 85 de milioane de lire sterline pe săptămână.

În același timp, afirmația taberei care susține rămânerea în UE, sprijinită de prim-ministrul David Cameron, că o familie medie ar câștiga cu 4.300 de lire sterline mai puțin pe an dacă țara iese din blocul comunitar este ‘probabil să fie prost înțeleasă de cititori, în special în tensiunea campaniei’.

‘S-ar putea ca mulți cititori să creadă că cifrele se referă la efectul părăsirii UE asupra venitului disponibil pe gospodărie, ceea ce nu este cazul’, menționează raportul, precizând că cifra de 4.300 de lire sterline reprezintă impactul estimat al Brexitului asupra PIB-ului pe gospodărie.

De asemenea, afirmația taberei pro-UE că trei milioane de joburi depind de rămânerea Marii Britanii în UE este și ea înșelătoare, notează comisia.

‘Cursa înarmărilor a unor afirmații și contraafirmații tot mai șocante făcute de ambele tabere produce nu numai confuzie în rândul populației, ci în același timp sărăcește dezbaterea politică’, a spus Andrew Tyrie, președintele comisiei.

Ambele campanii s-au încins cu mai puțin de patru săptămâni înainte de votul de la 23 iunie, notează DPA.